Tuesday, May 29, 2012

Mari makan buah laici...lai..lai..

Minggu lepas dh aku nampak peniaga menjual buah laici ni kat pasar Kamunting tu. Tp aku tak beli sebab nk tunggu along balik dulu baru leh beli...makan sama2. Masa tu harga sekilo mahal ler lagi.

Bila along dh balik umah...takde ler pulak org tu meniaga buah laici ni, mmm..

Malam td, abg ajak aku gi Pasaraya Wah Seah Maju kat Tepen nu...nk cari payung besar transparen..katanya ada dijual kat situ. Tp takde ler pulak, mgkn kat cawangan di Bgn Serai agaknya, hmm..

Dah keluar dari Wah Seah...terus ler menapak ke pasar malam Tepen. Skang dh tak berapa meriah dh...tak ramai peniaga meniaga bawah tu. Kat situ ler aku ternampak buah laici ni....maka dgn pantas ler aku gi gerai dorang utk membelinya. RM7 aje sekilo...cina tu kata laici dari Taiwan ni. Tak kisah lah...asal laici dan tak masam sgt. Tp kalo nk manis sgt...beli hat dlm tin tu terus ler, memanggg manis sgt, isi pun tebal...hehe.

Hat fresh ni ok lah rasa dia. Manis2 buah, gitu..hehe..
Buah laici....
Pokok laici ni sesuai dgn cuaca apa, ye?? Malaysia takde tempat sesuai ke nk tanam pokok buah laici?? hehe..
Bkn pe, laici ni bkn dari China aje...tetapi dari Taiwan...malah dari negara jiran Malaysia iaitu Thailand pun ada eksport buah laici ni...
nyum..nyumm...
Seikat yg aku beli ni dlm sekilo lebih...
Harganya RM8 bila aku bayar malam td. Dpt ler 42 biji semuanya...

Di samping tu...aku beli gak ler buah dokong ni. Mahaii jgk ye..RM8 sekilo. Saje ler nk makan. Nk ikutkan aku lebih suka buah langsat. Dh takde musim langsat...dokong pun orait gak ler wlpn tahap kemanisan dokong ni mmg sangat berlainan ngan langsat, huhu..
Dokong dari Siam...
Dokong ni kat Malaysia pun byk yg tanam...tetapi paling popular kat Kelantan ler..
Hmm...skang ni mcm tak best jer buah yg terjual kat pasar. Mempelam dh boring...tak kisah ler mempelam raja ke, mempelam chakonan ke, mempelam muda ke. Limau madu?? Hmm..boring jgk. Bila takde buah..terpaksa ler beli jgk. Nak beli tembikai kerap sgt...mahai ler sekilo kalo nak hat merah menyala dan maniss bersari tu. Cepat jer abes...sedap, kan..huhu. Sesekali leh ler nak beli. Tambah2 musim panas...tembikai sgt sedap dimakan ketika baru keluar dari peti sejuk, mmm...

Sekian.

Nota Alona:-
~bila makan buah tingat mak ngan ayah jgk...aku gemar makan buah ikut mereka ler, hehe..
~tp tu lah..mak tak sihat skang. 
~aku doakan ayah sentiasa sihat. Skang ni harap kederat ayah laa yg menguruskan mak yg kurang sihat skang ni. 
~aku mmg berterimakasih kat ayah kerana berikhtiar bawa mak berubat utk sembuh dari derita yg ditanggung skang. Semoga mak cepat sembuh. Amin..

7 comments:

atty's said...

teringat pulak tekak ni nak makan buah laici jugak..kang harus ler mencari nie .

sempga mak dah ayah alona sihat selalu ..amin .

POSH76 said...

shuker sgt kalau dapat buah laici ni...dap2

Gieyana said...

bstnyer kak..nakg beli gak lah buah laici nie..nmpak sgt seap..:-)

Liza Razak said...

aritu saya beli laici ni kat manjung harga RM 6 sekilo..isi x tebal sgt tp bolehlah untuk buat makan :)

wantie said...

sedapnya makan buah laici time cuaca panas ni.

dah musim dah kot buah laici ni sebab kat sini pun dah ada nampak orang dok jual.

el said...

xgemo sgt laici
tp tgk laici tu kalo wat air laici fresh sejuk2 mau ilang dahaga tekak kan kak

mak akk sakit ape
doakan yg mak akk sihat2 ye

Kamsiah said...

buah2an tempatan mmg sedap...murah...tp takleh mkn byk,kan...mempelam,durian,rambutan...manis tu...nangka pulak berangin...
tp saya balun jugak,sedap dulu sakit kemudian hehe