Tuesday, May 15, 2012

Cara2 membuka penutup botol ketat...

Ahaaa!!! aku nk bg satu cara..konon2 lah..hehe..
Cara utk membuka penutup botol jem ke...kaya ke yg jenis botol kat bawah ni. Ini selalu terjadi ketika mula2 kita bukak utk guna isi dlm botol tu, ish..ish.
Selalunya botol kaya AgroMas ni mmg ada masalah tu, aduilah. Jenoh aku bukak, pulas...pulas. Carik kain buruk utk guna, kain baru pun takleh. Ketat teramat2. Yg wat aku geram tu..selalu masa mula2 bukak nk guna (botol baru) mesti time abg takde kat umah, aduilah....
Kaya AgroMas ni mmg sedapp. Aku perkenalkan kat mentua aku...dia pun suka jgk, hehe..Selalu ler pesan kat kitorang atau kat Sela utk belikan kaya ni kalo stok kat umah dh abes, ngeh2..
Hmm..cara2 nk memudahkan kita bukak penutup botol jenis cenggini adalahh...dgn merendamkan botol ni ke dalam bekas yg mengandungi air panas. Rendam laa 4-5 minit pun ok dh. Pastu, try bukak...mm, mmg mudah..huhu.

Sebenarnya, cara ni Akiss yg mula buat. Aku pun tak tau lah mana dia belajar. Mgkn ada belajar kat sekolah ke hape. Pas dh abes botol tu..beli kaya yg baru..problem jgk bila nk bukak. Try buat mcm tu jgk..mm, memudahkan jgk. Berulang2 lah..sampailah kali ni pun mcm tu. Mmg problem kalo nk bukak botol kaya yg baru dibeli ni. Tp bila dh ada cara ni...tak kisah dh la..

Abg kata betul jgk lah tindakan akiss tu. Masa pembotolan di kilang..dorang nk tutup botol tu memerlukan vacuum utk penutup tu kedap udara.
Bila botol dh kena rendam ngan air panas tu...penguncupan botol td dh mula mengembang. Tu yg senang dibukak penutupnya tu.
**Eh, entah lah..betul ke idak aku sampaikan semula apa yg abg bgtau tu, hehe. Aku paham tp tak reti nk terangkan. Maklum ler, aku ni bkn pandai sgt pun terutama subjek sains ni mmg aku ntah apa2 lah, hehe.
Tp, aku harap korang yg baca pun leh paham laa ye, hehe..

Psst:- kalo korang cuba tapi tak berjaya tu....mintak maaf laa, ye. Ini cuma tip aje, hehe. Mgkn lain botol lain tekanan udaranya, kan...hihi..

Nota Alona:-
~Nanti aku nk tunjuk lak perbezaan tekanan udara di Cameron Highlands dan di Spg Pulai...hihi..

6 comments:

Gieyana said...

Ritu tgk kat fridge kakak sy kaya nie..tingin nak beli tp bila blik kg dh lupa..nnt nk g cr ah..opss bkn cr tp beli..:P

el said...

heheh ari ni kita belajar sains eh kak

el lak kalo xleh nak bkk penutup botol ke hape..el g kat mana2 pintu..pi kat tepi pintu tu letak penutup tu kt bahagian tepi tutup tu kan..ha tutup pintu smpi ketat tang penutup tu..then pulas botol tu..haaa mmg leh bkk kak..tp el rasa lenkali nak wat cam tips akk ni hehehehe

CheNamNam said...

wahhhhh..ini pon baru tauu..anak ko leh jadik pakar sains nanti neh kakkkk...

thanks for the info yer kakk...sgt berguna gituuu...kim salam kat akiss....:P

DeLLas said...

hahahaha maklumat baru.. leh try nanti..

Anonymous said...

Tumpang lalu..sesiapa berminat nk beli krim ibu putih boleh hbngi sy 0124624915..tq

jelita said...

jelita pulak try kat umah..menjadi la kak..tq vm yea