Saturday, December 28, 2013

Undangan makan2 ala western...

28.12.2013
SABTU

Hari ni aku ada tugasan kat Pondok Tanjung. Semalam pengantin dh selamat dinikahkan. Maka, hari ni dorang ada majlis bersanding. Sebab tu aku tak dpt menghadiri majlis menyambut menantu Pak Dolah...iaitu jiran kitorang yg sgt berdekatan ngan umah ni. Satu minit berjalan kaki jer dh leh sampai, hahaha.
Wlpn cuma majlis menyambut menantu....tp zaman skang ni ramai yg buat majlis cenggini besar-besaran. Mcm kenduri pihak perempuan jgk, kan.....

Pagi tu sebelum keluar bertugas...kitorang dh pi jumpa ngan pak dolah dan isterinya. Bagitau kitorang tak dpt hadir laa majlis anak dia nanti. Tp anak2 kitorang akan wakilkan ler, hahaha. Sebab dorang bertiga tak ikut sekali. Pak Dolah sempat ler pesan soh datang malam nanti sebab dia ada wat makan2 lagi. Kambing katanya...wahh!!

Ok...malam tu...dalam kul 8.30 malam...walaupun rasa letih2 lagi...tetap gagahkan diri gi majlis pak dolah. Dalam segan tu...kena pegi jugak laa sbb dh berjemput kan. Jiran terdekat pulak tu.
Bergambar ngan kak nor kat photo booth pengantin siang tadi, hehe. Kak nor dh lama sampai...sebelum kul 8 lagi dia dh ada kat situ bersembang2 ngan besan baru pak dolah.
Bila hidangan dh ready...aku pun mula ler keluarkan pistol hikmat ni. Alamak!!! ada somirazzi pulak sedar aktiviti isterirazzi nya ni.....adoiii...
Ni laa gambar dari pistol hikmat aku tadi...Ada udang galah bakar, kambing bakar....pergh!!!! Terjojol bijik mata aku tgk ada udang galah ni!!!
Ada sosej bakar...
Ada coleslaw yg dibuat sendiri. Nampak kasar2 kan hirisan kobisnya...tp sedap. Elok ler dorang hiris mcm ni...sekurang2nya takde ler terus jer mericih kobis tu...tak sedar ada cacing2 kobis terpotong sekali, bluek!!!
Ada jgk bahan2 utk salad...bunga kobis & carrot yg dh distim, hirisan timun, kobis pepel, tomato, cili capsicum...
Anak2 aku teruja tul nak makan.....maklum ler...mak nya ni jarang bawak anak gi makan western, kan...kuikui.. Tp ada lagi yg lebih teruja sebenarnya, kahhhh...
Sedang memanggang kambing....dan udang galah...
Ni abang punya....campur sos lada hitam dan sos mint....sedap betul. Semuanya sedap, ye. Ada jgk mushroom sup yg dibuat sendiri...bkn dari dalam tin tu. Airnya pulak...air kelapa lemon, dengan hirisan buah kelapa muda, pergh!!! Cepat habes air ni....last dorang wat air sirap. Err....air sirap pun sedap??? Camno???
Ni dalam pinggan aku. Kenyang betul makan camni jer. Nak kena bagi tegak jer badan. Kalo idak, perut rasa segah...cekang weh perut aii....
Tengok udang galah dia...besar tau. Aku baru2 ni beli kat pasar nak masak lomak cili api pun...takdo yg saiz bosar gini. Semuo saiz halus2 jer. Dapat sekor pun dh puashati bila saiz besar gini...
Ni meja lagi satu ni..anak2 aku makan sekali ngan maklong dan kakak yui dorang. Aku ngan abang makan kat meja sebelah..
Ni laa yg tinggal dari pinggan aku. Kulit jer. Burp...alhamdulillah. Syukur ya Allah...dpt makan daging kambing bakar yg sedapppppp, bau hamis kambing takde langsung!!....Dapat lak udang galah yg bersaiz besar yg dh tentulah sedapppp..Bagi kitorang mmg semua tu sedap2 belaka.
Ni dari pinggan abang...sarung kepala & kulit udang galah serta tulang daging kambing...
Malam tu jgk...anak2 pak dolah ada wat tayangan video majlis kat umah pengantin pempuan yg dh dibuat minggu lepas. Dorang guna skrin projektor kat laman umah tu. Tp kitorang tak tengok abes laa.

Tima kasih pada keluarga pak dolah. Semoga dimurahkan rezeki, Amin..

Nota ALONA:-
~Hari ni bermakna...tamat ler tugasan luar utk 2013. Tinggal tugasan dalam jer tak siap2 lagi...uwaaa!!!!

6 comments:

AzieFirdaus Kamarudin said...

Yumyum..terliurnya...terliurnya...

wantie said...

Wow kak..puas ati mkm gini..udang galah tu memang nampak besar....awat la t rak berjiran ngan pak dolah tu yer...hahaha...

tifa anvar said...

Dh lama jugak x makan kambing bakar. Saya lebh suka kambng bakar kat majlis cam ni dr makan kat kedai punya.

attyfir said...

sedapnya kambing bakar ..leleh airliur nengok gambar

udang besau2..fuh ..lapar

Zura@Iwan said...

walawei..
syukur dpt mkn sedap2 arr kak
jarang org buat mkn2 bsr cm ni mlm knuri..hikss
rezeki2 kan kak...alahai..
menceceh air liur zura ni..haha

Rinna said...

Waaa mmg marveles laa tgk udang dan kambing panggang tuh.. sedapnyaa.. :)