Wednesday, December 11, 2013

Anak orang...anak aku..

Dalam cuti sekolah ni...mcm2 aktiviti budak2 sekolah lakukan.

Mcm anak sorang kawan aku ni...dia menolong orang wat katering setiap hujung minggu. Ok jugak laa tu. Dia leh cari duit sendiri dan tau mcm mana payahnya cari duit. Nak bagi perabes mmg senang, hehe..

Mcm kawan2 along pulak....ada yg gi Kolumpo...tido umah kawan dan jenjalan kat sana laa kot, kan. Ayah dia kata..nak bagi membiasakan diri laa sbb tahun dpn pun nak belajar IPT dan dh kena didedahkan ngan suasana mcm tu.

Ada jugak sorang kawan along ni...yg pointer lebih tinggi dari along....kalo setiap kali aku pi pasar Kamunting...mmg dia ada jaga gerai mak dia. Kekadang tgk dia sorang2 aje nunggu pelanggan kat situ. Itu antara cara dia menyenangkan hati ibubapa dia. Tambah pulak...bapa dia tak berapa sihat sejak dua menjak ni.

Anak2 aku?? hmmm...dok umah nolong jgk laa aku.
Mcm along...selalunya dia mmg kontrak basuh baju, bilas (sbb mesin basuh separa oto, kan..hehe) dan menyidai. Juga mengangkat bila dh kering...atau pun mengalihkan pakaian tersebut bila hujan turun. Angah ngan akiss pulak keje dorang bertukar2.

Along pun tak keluar cari keje sambilan. Dia sedang menunggu lesen L tak siap2 lagi. Bila ntah nak siapnya. Lesen L angah jer yg dh siap dan boleh dh nak pi buat praktikal.
Lesen L angah..
Jadual harian utk latihan motor di SEPAKAT..
Jadi, buat sementara ni...dorang dok umah bila lapang tu asek dok layan anime yg dh disedut brp banyak dh dari internet tu, mm. Akiss cuba nak menghabiskan keje sekolah.

Tak kisah laa mcm mana pun....asalkan aktiviti anak2 ni bkn ke arah merugikan....udah laa.
Lain orang lain cara menguruskan kehidupannya. Semoga segalanya ada manfaat.


Nota ALONA:-
~Sejak ujung bulan November...mmg banyak kena mengeluarkan RM, huhu..

4 comments:

Zura@Iwan said...

ya la kak..
asalkan dorang tk buat kerja yg tk berfaedah kan,,

mcm adik zura dia dulu, masa lps spm ada la buat kerja smbilan. dia mmg rajin nk cari pgalaman..

wantie said...

bagus tu kak bila anak anak suka menolong. nanti bila dah berumahtangga dorang dah biasa buat semua tu.

ish.. kena pelan pelan train si naiim tu

Suzana Ikram said...

anak orang tak sama dengan anak sendiri.. biasa la sis kalau kita tanya ngan kebnyakkn anak2 mesti dorg nak bekerja cari duit sdri.

elok la ddk umah temankan mak. zana pon suker klu anak2 cuti sekolah.. macam2 benda dorg boleh buat.

tifa anvar said...

Sya pn lebih suka ank2 ddk umah,trutamanya ank teruna 2 org tu. Tapi sll gaduh mani2 sampai pening kepala saya. Anl llki saya yg sulung sll pergi buang sampah, goreng telur, lap kipas siling,etc. Yg kedua plak masuk baju dlm mesin, mop dapur, basuh kolah. Ikut mood jugak kerja dieorng nie