Sunday, May 5, 2013

05 Mei itu...

05.05.2013
Ahad

Semua tau kan...kan.. hari ni hari utk apa, kan??
Rasanya satu dunia tau...dan bagi tumpuan pd tanahair ku yg tercinta ni.
Sampaikan pakcik GOOGLE pun wat logo khas bersempena hari ni..

Pagi, kitorang dh keluar. Tp bkn nak gi mengundi...Nak selesaikan dulu satu masalah yg berlaku pada petang 04hb semalam. Dh selesai...balik umah dulu. Malas lagi nk gi pusat pengundian yg ada nama kitorang tu. Orang masih ramai. Kalo naik kereta sah2 kena parking jaoh. Baik kitorang jalan kaki dari umah jer. Pasal dekat sangat pun.
Tunggu reda dulu laa. Kat situ awal2 lagi orang dh berpusu2 pi serang....tak sabar...teruja nk memangkah. Bagus laa dorang gi awal2 pagi. Sekurang2nya masa kitorang nk gi nanti dh reda. Takyah nk beratur panjang dh. Jadi, perlu berterima kasih kt dorang sebab ramai yg dh keluar ngundi pagi2. Senang sket orang yg keluar ngundi lepas2 Zuhur ni, huhu.
Tambah pulak...waktu kitorang pi tu ujan nk turun. Alhamdulillah, takde yg kacau. Nk masuk pagar sekolah tu pun aman jer. Pak polis trafik pun dok bawah bumbung jer masa ujan2 tu. OTW jalan masuk ke dalam kawasan sekolah...ternampak cikgu Rizuan...guru maths terbaik yg penah ajar along angah kat SK KE VII (2) beberapa tahun lalu. Beliau skang pun dh ngajar kat tempat lain elok2 angah dh tamat darjah 6, huhu.

Ok, dh gi tempat semakan SPR...kitorang nk gi tempat pengundian yg dimaksudkan. Tgk orang ramai beratur kat satu saluran tu. Tiba2 ternampak cikgu Sabrina...cikgu yg penah ngajar along angah masa sekolah rendah dulu. Seangkatan ngan cikgu Rizuan td. Cikgu Sabrina pun sdg beratur di saluran yg panjang tadi. Kitorang saling menegur. Menurutnya, kat bilik tu utk mereka2 yg berusia...hehe. Utk golongan mcm kitorang ni...beratur dh tak panjang..4-5 orang di belakang aje. Kat 2 lagi bilik ngundi tu...lagi laa...lengang aje.
Bilik ngundi aku ngan abg sama aje...kat saluran 3....
Beratur tunggu giliran...
Tertera di pintu saluran mengundi....dh perhati dh...takde larangan mengambil gambar pun, huhu..
Ni abg amek guna kamera hp miliknya..yg leh setting xbagi keluar bunyi!!! Petugas SPR mmg tak perasan pun abg amek gambar.
Tiba giliran abg masuk dulu...aku snap gambar guna hp aku...CES!!! dorang semua terperasan sbb keluar bunyi!! Hampeh betul S3 mini ni. Terus petugas tu pandang aku dan kata..."Ehhhh, tak boleh amek gambar!!! nanti takut ada isu keluar pulak nanti" (dia ckp elok2 ler).....hehe. Aku paham ler tu. Tp takde pulak tulis larangan amek gambar kat situ, kan. Dan aku tgk...pengantin, calon bertanding...leh pulak amek gambar dorang mengundi, kan...kan...
Psl kamera hp S3 mini tu leh setting utk tak keluar bunyi tu......aku dh tanya kat kedai samsung di TS tu. Dorang pun tak tau...dan try gitu gini gitu gini...tp tetap keluar bunyi walaupun dh off sound. Maknanya mmg tak boleh. Kalo klik amek gambar...akan keluar bunyi jgk, uwaaaa.....Hp Galaxy ACE Along, akiss dan angah lagi canggih ler kalo gitu....leh setting tak keluar bunyi klik masa amek gambo, ini tidak adil...tidak adil!!!

Bila aku dan abg dh selesai ngundi.....kitorang pun keluar laa wlpn ari masih ujan.
Kitorang redah jer. Umah dekat...huhu.
Jari setelah dicalit dakwat. Cantek jgk ye purple dia, hehe..mcm jari AVATAR kan...kan, hehe..
Balik umah setelah aku dh sental beriya2 ngan span basuh pinggan...
Berbeza ngan jari abg...setelah abg dh basuh & sental kat lantai....hahaha. Tinggal kat tepi2 kuku jer kesan dakwatnya.
Dorang ni pun...dakwat ni pun nk jadi isu, kan??
Kalo dh hilang pun...try gi lagi sekali gi ngundi...mesti tak lepas jgk, kan??
Sanggup ke nk jadi pengkhianat ngan bawak i/c orang lain atau orang yg dh meninggal dunia utk gi mengundi lagi sekali??
Hmm, kalo aku laa...tak ingin nk jadi pengkhianat mcm tu. Buat apa jadi orang tak jujur???

Lepas mandi petang tadi...dakwat kat jari telunjuk kiri aku ni dh kurang ler kesannya. Masih nampak bayang2 dakwat di kulit dan di kuku.

Apa aku nk komen pasal PRU13 ni??
Hmm...ntah ler. Nampak kali ni mcm meriah. Meriah tang mana??
Meriah ngan lagu kempen ajak keluar mengundi....lagu lama dibaharukan. Ada jgk lagu baru.....
Meriah ngan pengempen2 di fesbuk, rancangan analisa di peti televisyen di waktu2 prima, ceramah2 di serata ceruk sampai ke pasar malam, penyebaran dan perkongsian artikel yg ntah betul ntah tidak....mmm.
Meriah ngan aksi flash mob di sepanjang jalan & persimpangan lampu trafik. Anak2 muda  disertai golongan veteran sambil memegang sepanduk, bendera2 parti mereka, kibaran bendera di atas kenderaan, hon tanda sokongan...sehari sebelum hari pengundian sebagai usaha dlm sebahagian kempen.

Nota ALONA:-
~Aku amek yg baik2 sj. Kalo sini baik...aku sokong...kalo tak baik aku bantah. Kat pihak lagi satu pun sama. Kalo idea dorang baik...berjuang mende yg baik...aku sokong. Kalo yg bukan2 tak masuk dek akal...aku bantah.
~Kita diberi akal....diberi pilihan....ikut prinsip diri sendiri tanpa perlu banyak pengaruh luar masuk memusnahkan prinsip kita.

6 comments:

wantie said...

Pilih dgn bijak

ibuayu said...

Tahniah...warga malaysia yg menggunakan haknya..kali ni PRU memang meriah

atty's said...

atynya dakwat pun x lama lepas balik umah..ada buat makan2 skit..basuh2 pinggan..ngn axion..sental jari ilang..

tapi walupun ilang dakwatnya ,diaorg kata kalau kita scan bawal ultra apa tah..leh nmpk lagi kesan dakwat tu..lg pun..nama kitakan dah pangkah..nmpk sendiri diaorg buat..mana leh ngundi lg sekali

Kesuma Angsana said...

Terima ajelah keptusan dgn hati terbuka kan!

Anonymous said...

http://www.phonetipsandtricks.com/tips/samsung-galaxy-s3-mini/turn-off-camera-shutter-sound-54/

Norlidawati Jaafar said...

saya pun mengundi gak
memacam gelagat mengundi kali ni
memang bes r
jom r tinggal kan jejak kat blog saya plak
umielman.blogspot.com