Wednesday, May 15, 2013

Selagi ada pilihan...

Walaupun masih ketinggalan...tetapi dunia perniagaan orang bumiputera nampak semakin berkembang.
Byk jugak produk2 bumiputera telah dipasarkan terutama di pasaraya Tesco dan Giant. Apatah lagi skang ni byk kiosk2 Bazaar Agro diwujudkan. Tak sesusah mana nk cari produk2 utk bahan masakan mahupun makanan keluaran bumiputera ni.
Bkn pe...bila keluaran bumiputera ni...dijamin halal. Kita nk guna dalam masakan. Kita yg nk makan, nk bg suami makan...anak2 makan. Semua tu jadi darah daging.

Minyak masak ni sebagai contoh saja.
Dari dulu suka guna cap ni. Tetapi bila dh abes stok tu...rembat jer cap TESCO, hehe..
Kalo guna kicap, sos tu...cari laa yg dikeluarkan oleh syarikat bumiputera.
Kalo kat pasar pun...kalo cari mee basah....aku mmg cari mee buatan bumiputera.
Membeli produk2 keluaran mereka ni bkn apa...sebagai sokongan pada mereka. Agar mereka lebih maju. Kalo tidak kita....siapa lagi?? 

Kek pun...dulu susah nk tengok orang bumiputera bukak bakery. Kalo ada pun...kek dia tak berapa sedap. Tak gebu dan lembut.
Tp skang ni...dh ramai yg pandai buat kek dari kalangan orang2 kita walaupun bahan2 mentah masih dibeli di kedai bukan bumiputera.
Malah ramai jgk yg buat perniagaan ni di rumah. Amek pelbagai tempahan kek. Sekurang2nya air tangannya adalah dari orang Islam...yg ada kalimah La ilahaillallah dlm dirinya. Jadi, lebih baik laa beli kek kat mereka dari kedai2 yg tersergam ada patung dan segala colok bagaii.

Kita sudah ada pilihan......ia lebih mudah.

Nota ALONA:-
~Tadi kak nor sembang2..."wahh, duit ayaq kita cuma RM6.15 laa ye?", hehe. 
~Ha'ah...dari RM12.30 bil air tu....bila dibahagi ngan 2 buah rumah...cuma RM6.15 jer sebuah keluarga utk 2 bulan penggunaan. Sebulan cuma RM3 berapa sen aje lah, pun...itu mmg rekod. Tu yg aku tak percaya tu, hahaha..

7 comments:

ANNA MARIANA said...

segalanya dah ada skrg ni kan.. kena ada duit g bli je..

wantie said...

bill ayaq kita yang dok kat pekan ni. ciput je kan. tapi bill kat kampung mak datuk punya la mahal..

dah le tu kat kampung T air asyik tak de ja...

betul tu kak, kalau akak perasan kan, kat tesco pun ada jual produk bumiputra. tapi kan..kan.. kan...
nunnnnnn tersorok kat tepi tepi aja.

kalau la boleh snap photo tu. nak aja T curi curi snap kak oi..

❤Kamsiah❤ said...

halal,suci dan berkat...

Nad MamaZN said...

Bil air murah hadiah dr yg menang pru aritu kott :)

Delimasari said...

murahnya bil air dia

Zura@Iwan said...

betui tu kak...

skrg ramai dh bumiputera yg buka bakery...tmasuk la mak saya...yg berniaga kt umah je..

utk mcari sesuap nasi lps2 pencen ni kan..

Kesuma Angsana said...

pilihan di tangan kita kan ...