Wednesday, May 15, 2013

Macam tak percaya....

Semalam...aku nampak bil air dlm peti surat.
Aku pun amek...
Perkara pertama mestilah nk belek berapa cas bayaran yg perlu dibayar, kan?? hehe..
Tengok punya tengok.......................hohhh, terkejutnya!!!!!!!!!!!!!!!!!
Macam tak percaya jer...
RM12.30????? APAAA??? RM12.30???

Rumah yg aku duduk ni mmg nampak macam banglo..........tp sebenarnya ala-ala semi D, gitu kan.
Sebelah umah kak ipar aku....sebelah lagi ni rumah kitorang ni laa. Sebelah menyebelah, hehe..
Kitorang dua rumah ni berkongsi meter air walaupun tidak berkongsi meter elektrik.

Bila berkongsi meter air yg sama...bermakna penggunaannya semua dlm satu bil. Dan bila bil sampai akan berkongsi jugak laa jumlah pembayarannya.

Dulu...masa anak2 aku masih dok kat rumah...bil air adalah RM40 ke atas.
Bila anak2 aku dh masuk asrama....dan kekadang ada yg balik pulang bermalam......penggunaannya berkurangan jadi RM29.27....hampir2 kepada RM30 jgk laa.

Tapi...utk 2 bulan punya penggunaan air dalam bil yg terbaru ni..(bacaan bil sebelum bertarikh 13.03.2013 dan bacaan terkini adalah pada hari semalam 14.05.2013)...........cuma RM12.30. Wahh, seronok betul.
Tetapi...bagi aku.....berkemungkinan besar adalah kerana kepala meter yg sebelum ni jauh terletak di jalan kolam 2....telah dipindahkan ke depan rumah kitorang di jalan kolam 4A ni....menjadi faktor utama.
Mgkn dulu....tekanan air yg nk kena lalu di laluan batang paip kecil sampai ke rumah kitorang adalah lebih tinggi.
Maklum, skang ni paip besar pun dh ada di jalan umah kitorang ni. Kepala meter pun dh elok tercongok kat luar pagar tu. Tak perlu lagi dh menumpang kat depan pagar umah jiran di jalan kolam 2 tu, kan....
**penerangan yg mcm konfiden aje, hahaha..

Mgkn jgk....kak nor ngan yeop gi umrah selama 12 hari turut menjadi faktor penggunaan air yg kurang dlm bil kali ni....
Apa2 pun...tunggu bil air lagi 2 bulan...hehe..

Nota ALONA:-
~Jimat tang sini....tang sana pulak kena keluarkan belanja yg besar...huhu....pi mai pi mai tang tu jugak!!!

12 comments:

Rozita said...

wah..bestnya...betul2 jimat!

el said...

murah giler baq ang..

Zura@Iwan said...

jimat tu kak..

umah zura selalunya rm6...mybe tk ramai dan siang tk de orang kan..hehe..

atty's said...

aty bil air mmg tak banyak.pelik gak..sbb kdg sehari basuh kain 2kali..mandi semua..
cuma weekend semua takde kat umah.
sebulan rm10 ke bawah jer.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

best tu dikk... jimat!
selama ni rumah akak.. air byr pada maintainance.. tiap bulan tak pernah kurang dari rm40.. silap2 boleh lebih lagi.. apa taknya.. satu meter padu air hargnya rm1.38 kalu tak silap.. ikut harga kondominium. skrg ni baru tukar ke meter individu & byr pada syabas.. harap2 dptlah berjimat sikit.. selama ni org lain kat Selangor dpt potongan rm20 sebulan tp kami tak dpt pun sbb dikategorikan pakai meter pukal.. alahaiii.. kesian kan.. mcm tak adil je.. padahal boleh je kalau dia nak tolak rm20 sebulan melalui maintainance tu... saja je taknak bg.. dah rugi 5 tahun punya bil. harap2 5 tahun akan dtg merasa la air free rm20 tu.. hehe...

Rinna said...

Alright ler gitu..murah..tak yah bayar byk2 lagik.. :)

❤Kamsiah❤ said...

walau apa pun faktornya,kita sbg penguna mesti tersenyum lebar,kan...

wantie said...

bill air umah t tuk 2 bulam RM5.80 je kak. hehehe.. sejak dulu lagi memang tak pernah lebih dari 8.00 hengget...


ye la kot kak, sebab kalau meter jauh so, tekanan tu kuat sikit utk air smapi ke umah akak. tapi kalau dah kat depan umah, tak de la kuat sangat tekanannya...


betul tu. jimat sini, lebih sana pulak. gitulah kita ni kan..

DeLLas said...

sejak dok selangor ni x penah byr bil air.. hehehe.. guna kurg 20m2 kot.. apapun, murah dah tu rm12..

Nad MamaZN said...

Setuju nota alona kaler merah
Tp kami lama dah tak byr bil air
Almaklum dok selangor =p

Kesuma Angsana said...

oklah tu.. ! leh jimat lagi

CheNamNam said...

wahhhhh dasyat tue kak..kitaorg yang keja ngan bidang air pon walau ditolak diskaun sekalipun belum tentu semurah doblas hengget...perghhhh jakun sekejap...hahhahaa