Monday, May 6, 2013

Malang tidak berbau..

04.05.2013
SABTU

Alhamdulillah...perkara yg terjadi cuma kecil sj.
Sewaktu balik dari melawat akiss...ikut jalan semanggol. Sampai kat simpang tiga jalan ke batu kurau dan ke semanggol tu...bunyi perjalanan alza dh satu macam.
Abg berhentikan kereta kat tepi jalan di Taman Lela.
Aku ngan abg turun tgk...apa yg berlaku??
Rupa2nya...tayar depan sebelah kiri tertusuk serpihan besi...adoii. Hari dh laa nk masuk senja dh ni.
Ngan peralatan yg tersedia dlm alza...digunakan oleh abg utk menukar tayar. Ngan kederat sehabis daya...abg melakukan tugas ni.
Tekun...
Dh selesai tukar tayar spare...cuba cari kedai tayar kot2 ada yg masih bukak kul 7 lebih tu sepanjang laluan nk balik umah. Tp semua dh tutup.
Takpe, abg kata...tgk esok kot2 ada kedai tayar yg bukak. Maklum ler, esoknya kan hari Ahad. Hari mengundi lak tu..

Pagi Ahad tu...abg cuba tarik serpihan besi kat tayar tu.
Tu diaaa....nala punya besar serpihan tajam yg tertusuk kat tayar yg dibuat dari getah sebagai bahan asas. Bila dh terkena...pusing beberapa tergelek di jalan...makin laa tertusuk ke dalam. Dlm beberapa saat jer tayar leh kempis.
Ni laa tayar spare alza...kecik aje kan? Mula2 tgk dulu (masa abg tunjukkan dia dok bawah alza)...terkejut gak aku tgk. Bila abg dh bawak keluar nk pasang petang semalam pun aku terkejut lagi. Sbb tayar dh mcm tayar kereta sorong aje, hehe..Mcm tak caya jer leh seimbang ngan tayar asal, hehe. Tp jangan pandang pada rupa saja, ye...
Sebelum gi kedai tayar.
Mujur kedai tayar tempat Evy keje tu bukak.
Terus gi situ. Tayar tu dh takleh nk tampal dh....sebab lubangnya besar sgt. Tertusuk dalam pulak tu!!
Maka, kena beli baru. Mula2 tanya  pekerja kedai tentang tayar baru. Tp dia kata ada tayar 2nd hand. Tgk2, belek2...masih elok...mcm sama usia jer ngan tayar alza kitorang tu. Maka, abg pun amek tayar 2nd hand tu sbb abg kata...kalo tukar cuma sebijik tayar baharu...rugi pulak. Sbb, abg kata...nak tukar tayar besar sket bila kesemua tayar perlu ditukarkan nanti.
Ikut geram abg...mcm nk tukar baru dh semuanya tadi. Tapi sabar...sabar..bila2 nanti laa. Masa betul2 diperlukan nk tukar baru ditukarkan kesemuanya, kan..

Harga tayar 2nd hand siap dh balancing bagai...RM60.
Ok laa tu. Duit byk nk guna ni. 04/05 dh bagi kat akiss. 05/05 bagi kat along. 06/05...kena bagi kat angah pulak, huhu.

Nota ALONA:-
~Subhanallah...Alhamdulillah...Allahhu Akbar..

8 comments:

mamawana said...

Assalam,

Sabar Sabar.. Mamawana pun sabar lagi tak tukar tayar depan 2 biji tu. Gi servis keta Januari lepas Cina bengkel ckp itu tayar sudah retak manyak. Kasi tukar 2 baru talok lepan. Yg lepan talok belakang... Teman idok tukor lagi. Insya allah.

Rinna said...

Alhamdullillah nasib baik pancit aje..Tak pe..nanti dah cukup ongkosnya leh tukar yang baru.. :)

atty's said...

alhamdulillah x de apa2 yg tak elok jadi ye lona..

aty baru je tukar tayar baru dec lepas ..4-4 sekali..

DeLLas said...

comel tayar kete sorong tu.. hehehe.. gitu la hakikatnya.. ada yg masuk, ada yg kena kluar.. roda bputar..

wantie said...

tu dia.. besarnya serpihan besi tu kak.

teruk jugak tu nak bukak nat tayar. kalau T le memang tak de kudrat tu. suami pun sama.. panggil mekanik je selalu.

Kesuma Angsana said...

teruk tu... bila dah ada anak ni, nak buat apapun kena fikir2kan dulu yer !

Zura@Iwan said...

kudrat lelaki je berdaya nk tukar tayar tu kan kak..kalau kita pompuan...tk pernah try lg..hehe..

Aqel Fauzi said...

belum kena 2 dlm 1.. tayar dh pancit..tukar spair pancit lagi..tengah highway pulak..nasib ada kwn sudi pinjamkan tayar..kalau x tido highwayla jwb ye