Thursday, August 7, 2014

Mengunjungi pusara bonda...

4 Syawal 1435H
KHAMIS
31.07.2014

Kisah pagi...aku skip jap.
Nak citer kisah petangnya terlebih dulu...
Petang tu...hujan...lebat jugak. Tapi kitorang tetap teruskan ke tanah perkuburan di kampung sebab nak ziarah pusara mak. Petang semalam takde laa ujan lebat cenggini tp tak pi sbb ayah kata ujan. Tp tak sangka laa pulak petang ni pun ujan lebat jgk. Jadi, bila lagi aku nak pi ziarah pusara mak?? Esok pagi dh nak balik Taiping.
Kereta kitorang di depan...aku pikir...takpe laa..kalo ayah yg ada kat myvi Fadel tak jadi nak gi. Ayah dan Fadel bila2 leh pi ziarah pusara mak. Mcm aku ni...skang ni dh jarang dpt balik Bentong. Tambah2 sejak ayah dh kawen ngan mama yg dok Kulim ni....kerap aje aku jumpa ayah sbb ayah ke Kulim atau dari Kulim balik ke Bentong...ayah mesti akan singgah kat umah aku dulu.

Tapi rupa2nya, myvi Fadel ada kat belakang kitorang. Alhamdulillah laa...semua dpt ziarah pusara mak pada masa yg sama.

Sampai kat sini ujan masih lagi turun...cuma kitorang mmg bernasib baik sebab pusara mak di bawah sepohon yg merimbun. Tak terasa laa ujan sedang lebat. Tapi tanah kat situ mmg basah laa. Kitorang terlupa nak bawak alas seperti tikar atau pun paling tidak sokabar lama.
Baru sampai....syahdu sangat masa ni. Tahannn jer..
Mencangkung aje....sambil kepala ditutupi ngan kain sampin, ada yg tutup kepala ngan plastik takut tudung basah, hehehe..
Bawak mama sekali mengunjungi pusara mak kitorang.
Pusara mak di tepi jalan dalam kawasan perkuburan. Takde laa jauh nak berjalan kaki dari luar pagar kawasan perkuburan tersebut ketika ujan turun gini.

Tapi tu laa...makin lama...ujan makin berhenti.
Alhamdulillah, cuaca mengizinkan kitorang di situ.
InsyaAllah, ada masa....kitorang ziarah lagi pusara mak ni.
Hmm...mmg aku ada taburkan kelopak bunga mawar kat situ. Letak pun bkn lah tahap melampau2....  Niat aku sebagai tanda kasih yg terzahir...kelopak mawar yg wangi utk pusara insan yg aku sayangi termasuk lah pusara aki, wan dan seorang abang ayah yg meninggal ketika usia kecil kerana demam panas..

Nota ALONA:-
~Tidak pernah melupakan rasa kasihmu, ibu....

1 comment:

Etuza Ezawarna said...

tq blog pesona masih lagi dilinkkan..lama dulu menyepi/...