Friday, August 17, 2012

All out!!

Hari ni mmg kerahan tenaga betul. Pagi2 lagi dh sambung sidai langsir yg dibasuh malam td. Maklumlah...byk.. kena laa basuh sket2. Kalo sumbat sekaligus dlm mesin tu...mau terus pengsan mesin basuh separa oto aku tu, hohoh.. Sidai pun dh sampai penoh ampaian.
Dh selesai langsir...turn sarung kusyen lak. Disebabkan masih pakai kusyen..mmg kena tukar sarung lah kan. Tak mampu lagi nk tukar sofa, hehe..Pakailah mana yg ada.
Dh selesai sarung kusyen...turn membasuh pakaian pulak!! Tapi sampai turn membasuh pakaian ni...krew pembantu aku yg  nolong. Sape lagi kalo bukan along. Dia buat sampai abes.

Aku masuk umah cuci sawang umah, mm...ada rupa2nya sawang ni, ye.....
Mem'vacuum karpet2 murahan tu...menitik2 peluh, hoho..
Along ngan angah tolong pakaikan kusyen ngan sarung gantian...bkn yg baru, ye.

Akiss kemas bilik dia aje lah.

Dh selesai memvacuum...aku gi memberus lantai luar umah tu lak. Jenoh gak lah..pasal nak ngalih 3 buah beskal yg cuma 1 buah aje yg leh kayuh. Yg lain tu ada jer kerosakan masing2 tapi tak gi hantar repair pun lagi, huhu.

Masuk umah...mop lantai dalam umah pulak. Along tolong cuci bilik mandi. Bilir air lagi satu....angah punya kontrak, hehe. Akiss dh dok diam dlm bilik perabes keje sekolah dia yg cikgu bagi berset-set wlpn cuti hari raya!!!

Selesai mop dan lantai dh kering ngan bantuan kipas...baru aku sapu umah, hahaha.....

Petang ni nk gi tgk status baju raya aku tu...dh siap ke lom, ntah. Nak kol...nombor tipon baru kak hawa aku tak amek pulak!!
Petang ni jgk nk gi hantar album pengantin...
Ni pun...aku tak gunting lagi cover cd dia..Baru tampal sticker kat dvd aje, ngee..

Ada lagi keje ni.
Memasak kang aku tak tau laa nk masuk dapur kul brp. Masak utk berbuka skang pun lagi nk abes Ramadhan...makin ringkas lak menu dia, hehe. Asalkan ada air 2-3 jenis dan ada tembikai potong...itu lebih menarik.

Kalo nk ikutkan keje ngemas umah ni...hari2 ada. Tp disebabkan nak sambut hari raya ni....keje2 dia lebih sket lah. Tu yg kena kerahan tenaga extra tu, ngee. Mujurlah anak2 dh besar leh tolong2 meringankan keje2 ibu dia ni.

Nota Alona:-
~Lupa nk simpan citer kat sini...semalam, akiss pun ada menang tempat pertama jgk..Tempat pertama kategori tilawah (surah lazim) kat sekolah dia, hehe. Kang kecik ati lak tak citer psl dia...kan.
~Angah takde menang apa2lah...pasal semalam dia dh mula cuti sekolah, hahaha..

4 comments:

dwaty said...

kak rumah pun dah sibuk pasang langsir bagai...

selamat hari raya along...

Ena's Palace said...

amboi...bersemangat sungguh..
seb bek de pembantu yer...
saya kat umah sumer nk ngadap sndiri...tu pun hubby on..off..on..off..je tulun..sedey!
ni masih kat opis...sok baru mula mengemas..uwaa..

Gieyana said...

seronoknya akak bila sm2 tlg menolong..meriah gitu..sy nie jer x sempat nk kemas2 ag..umah kt penang nie nnt balik lepas ry ler n umah kt kg tue mlm nie br nk g tgk...selamat hari raya yer akak buat sekeluarga...maaf kiranya ada tkasar bahasa selama kenal nie yer..:-)

mamawana said...

Salam idilfitri...