Sunday, August 5, 2012

Berbuka puasa 15 Ramadhan

04.08.2012
Sabtu

Malam hari Jumaat semalam dlm kul 12 lebih ayah ngan Fadel sampai ke umah kitorang ngan avanza. Seperti biasa mesti lah berborak sambil minum air teh O dan makan2 makanan ringan dulu sebelum tido, hehe.

Kebetulan pulak along boleh balik pulang bermalam minggu ni.

Pagi Sabtu tu kitorang bersahur bersama ayah dan Fadel jgk lah. Ramai sket walaupun cuma tambah 2 orang aje kali ni, mmm..

Tengahari tu sebelum kitorang ke Parit Buntar...aku kuar ngan abg dulu gi pos CD gambar utk print kat Penang nu. Kali ni guna Skynet sebab poslaju tutup sempena Sabtu minggu pertama setiap bulan.
Singgah gak pasar membeli beberapa barang keperluan utk memasak petang nanti.
Kemudian balik umah....simpan alza..dan keluar ke Parit Buntar beramai2 ngan avanza pulak. Sambil2 tu leh test radio baru avanza, hehe.. Canggih ler dh..alza kitorang jer takde lg mende tu, ngee..

Gi sampai Parit Buntar tu utk apa?? hehe....nanti entry selepas ni aku simpan citer...

Dah selesai urusan di Parit Buntar...kitorang terus menghala ke Kamunting dan sempat singgah ke pasar Ramadhan membeli kuih-muih, air tebu, air soya, ayam golek, sate, laksa, kurma....
Ada yg aku beli, ada yg ayah beli....ada yg abg beli...

Sampai umah terus aje aku ke dapur utk operasi memasak. Jam dh hampir kul 5 petang. Mujur lah ada krew2 leh tolong kupas2 bawang, tolong blender, tolong angkat kain baju, tolong buang sampah, tolong potong buah temikai....hahaha..
Jd, keje memasak aku kat dapur tu menjadi ringan sket ler, kan..

Kitorang nk berbuka pose petang ni sekali ngan mentua aku. Dorang mai umah..
Suasana lagi beberapa minit nk berbuka.
Mcm biasalah...bila masa cenggini lah cari sapra tak jumpa lah, kan. Last2 pakai lah sapra pakai buang tu (ketas sokabar, hihi)....
Pinggan mangkuk pun budak2 ni main amek aje pinggan yg biasa kitorang guna. Dh tak ingat aku nk soh dorang amek pinggan elok sket yg dok kat dapur tu jgk, ngee..

Masa mmg suntuk...mujur aku sempat ingat yg aku ada masak lemak nenas kat dlm periuk atas dapur tu, kahkah...(mm...masakan yg otomatik mengingatkan kitorang pd makkkkk)...
Lepas solat....sambung kat meja kecik lak.
Makan buah rambutan dan buah salak yg dibeli kat pasar pagi td...
Buat pulak air kopi manggis........
Sembang punya sembang....
Masa ni angah sambung balik main netbook...
Fadel buat apa ntah..mesej2 kot.
Akiss dok main galaxy ayahngah dia. Ye lah, harap ibu abah dorang ni....tak tau lah bila mampu nk beli mende ni, hehe.. Nasib lah ayahngah dia ada...
Khusyuk jer memasing...mm..
Dekat kul 11 malam barulah mentua aku balik ke umah mereka. InsyaAllah, malam esok mentua aku ajak ayah ngan Fadel (kitorang sekali laa tuuu, hihi..) gi berbuka pose kat umah dorang lak.

Sekian, abes citer...

3 comments:

myaishahhafiz said...

memang best klau dpt berbuka puasa ramai2 nie....

Ena's Palace said...

seronok reramai ni...mesti meriah..lepak2 tukar2 citer sampai tak sedar da malam

DeLLas said...

sonok mkn bila ada org yg masakkan.. sedap plak tu.. hehe