Sunday, August 26, 2012

Cukup sebulan...

Alhamdulillah...cukup sebulan aku berpuasa utk Ramadhan 1433H ni. Seronok sangat rasanya. Leh terus buat pose nam atau pose sunat Syawal nanti, InsyaAllah.
TAPI...jgn pulak ada yg dh mula pikir yg bukan2 bila aku ckp aku ni pose penoh, ye. SEBABnya...tahun ni hari berpuasa cuma 29 hari aje. Kalo 30 hari??..kompom aku tak dpt pose penoh. PASAL apa?? Pasalnya.......petang raya pertama tu aje...aku dh SELAMAT, huhu...
Tapi....alhamdulillah....sempat aku gi mandi sunat, solat sunat Aidilfitri, ziarah pusara mak pada pagi sampai tengahari 1 Syawal 1433H tu. Jd, jgn heran ler ye lepas2 tu aku tak solat zuhur, asar dan seterusnya utk beberapa hari, hehe..
Mmg mcm ni lah tiap2 tahun...berebut2 nk potong bila dh selesai berbuka setiap hari.
Dari budak2 ni seusia 5 tahun sudah berpuasa penoh...sampailah skang ni dh belasan tahun pun...mmg inilah aktiviti setiap kali selepas berbuka puasa, hehe.

Ketupat palas ni mak mentua aku yg anyam. Aku gi umah mentua hari Jumaat malam Sabtu minggu nk raya tu. Sajalah menziarah mentua sebab esok pagi2nya lepas sahur dan lepas Subuh...kitorang nk gerak balik ke Bentong dh.
Byk jgk mentua aku buat ketupat utk raya ni.
Malam tu, kebetulan mak anyam ketupat palas ni...aku amek peluang ler belajar...tp hampeh...keras lak jari aku ni. Tgk mak buat macam senanggg aje. Yg aku ni....balut2...tak jadi. Kalo jadi pun...jenis anyam ketupat betina...mak kata. Kalo nak lawa...kena ler jenis ketupat jantan, huhu.
Anyam ni utk bagi senang nk taruk pulut nanti.
Tapi malam tu...respek betoi ler kat along. Cepat tul dia dpt ilmu anyam ketupat palas jenis jantan ni, huhu. Lepas tu...akiss. Walaupun lambat..tp dia dpt gak ilmu tu. Aku ni mana lah nk dpt.....ralit dok tgk Karoot Komedia aje yg benarnya, hehe.. Belajar tak sunggoh2..camtu lah. Apa laa nk pelik, kan??

18 Ogos 2012
Sabtu

Wlpn kata lepas Subuh tu nk bergerak balik ke Bentong...tp jam 7.30pagi jugaklah baru keluar. Nk settle mcm2. Kena pastikan tingkap2 berkunci, gas bertutup....suis tak berkenaan kena off....argh, mcm2 lah.

Waktu keluar dari umah tu...aku kena bawak motor ABU dulu ke umah kak idah. Abg ngan anak2 terus kuar ngan alza. Bila dh hantar motor tu...kitorang terus perjalanan ke Bentong laa...apa lagi.

Moto ABU tu aku letak kat umah kak idah bg memudahkan dia tolong tgk2 kan dan uruskan Nami, Togey dan Vivie kitorang tu. Tak leh nk harapkan kak nor sebab raya ni dia dh sebok ngan keluarga yg besar. Aku tak mo ler susahkan kak nor. Nak harapkan Yui pun tak leh...psl Yui ni lak takut dan geli ngan kucing....hehe. Jgn marah ye Yui maklong citer kat sini, ngee..

Kitorang balik Bentong ikut Cameron Highlands. Mmg dh plan nk ikut situ. Nk singgah CH beli stoberi, sayur utk masak waktu berbuka dan bunga ros segar.
Singgah kat KEA Farm...syok, tak ramai orang wlpn ramai jgk orang Melayu singgah shopping kat sini, hehe.
Pekan Brinchang pun lengang...
Sampai umah ayah kul 1.30petang....
Kitorang berbuka pose bersama ayah hari terakhir Ramadhan tahun ni. Alhamdulillah, kenyang sangat2.
Sempat masak rendang ayam..
Rendang dh siap...jadi lauk berbuka pose jgk.
**Tp tak tau lah apa nasib rendang belen2 kat dlm periuk tu lepas kitorang dh balik tu, huhu..
Sup ayam antara menu berbuka pose utk hari terakhir Ramadhan 1433H ari tu.
Sayur brokoli & kobis bunga yg dibeli kat CH siang tu.
Ayam goreng ada jgk..
Air teh O dan air tebu....
Air tebu tu dibeli kat Pasar Ramadhan bersebelahan padang Tras, Bentong.
Tembikai tetap ada wlpn kitorang berbuka pose kat Bentong, hehe..
Beli tembikai kat Pasaraya Lido....beli sekali bahan2 utk goreng bihun.

Sambung citer raya lak nanti...

5 comments:

DeLLas said...

ada masa jgk nk update? ehehehe..

Kesuma Angsana said...

ketupat palas My MIL mmg terbaik

Rinna said...

Belah Perak utara..mmg femes wat ketupat palas kan.. Pernah makan masa pergi rumah mertua anak buah kat pantai remis.. sedap gak.. :)

wantie said...

t lagi best kak. kalau umah mak memang wat ketupat ni. pas tu kalau MIL mesti wat lemang.

tapi, seyes ckp. seumur hidup t ni tak pernah lagi wat sendiri

Zura@Iwan said...

best la kak posa penuh thn ni..jeles sy..hehe

* teringt dl sll tlg arwah MIL buat ketupat...huhu..