Tuesday, August 14, 2012

Katil, langsir & tart nenas..

13.08.2012
Isnin...

KATIL BARU...
Katil dua tingkat utk along angah dah sampai pg semalam dalam kul 11 lebih. Lama jgk krew kedai perabut tu amek masa pasang katil kayu ni kat bilik along angah ni. Sampaikan aku kuar amek angah kat sekolah lambat dari biasa semalam, huhu.
Nampak teguh, kan??
Yg kat bawah sekali (bertilam corak2 kuning) tu adalah katil lama yg jenis ditolak masuk bawah katil tu. Katil utama (katil lama) tu yg bengkok. Angah punya keje ler, huhu. Rangka besi yg bengkok tu masih kat luar umah tu.....mmm..

Katil baru ni dari kayu getah. Kayu getah yg dh diperbaharui utk tahan lebih lama. Dulu mula2 keluar perabut dari kayu getah...ia kurang berkualiti. Tp skang ni ia dh bermutu dan bertaraf eksport.
Tak pasang cadar lagi ni. Baru jer lepas cina dan krew nya pasang katil ni.
Tak tau laa tu...sape yg nk tido kat atas, sape nk tido belah bawah.

Untong budak2 ni dapat katil baru. Mak pak dorang ni masih dok guna laa katil zaman kawen dulu. Dh 17tahun lebih dh, hmm..Abang??

TART NENAS
Seperti yg aku penah kasitau...tahun ni aku tak buat biskut raya. Bkn malas tp mmg takde mood. Jiwa nk buat biskut raya tu tak muncul utk Aidilfitri kali ni (selepas mak meninggal dunia).
Aku cuma oder jer. Tu pun mula2 niat nk tolong kawan. Tp oder pun yg kitorang suka makan aje lah.
Tart nenas oder kat Ema, tart blueberi dan biskut no almond kat Hanim. Yg lain aku beli batang buruk online...dh sampai dh.
Aku beli kepek pisang biasa dan kepek pisang manis. Kat Bentong aku mintak tlg ayah belikan kepek bawang. Hah, cukup lah tu....kan..hehe..(kepek bawang ngan kepek pisang mesti ada!!)

Petang semalam, tart nenas dh sampai. Ema hantar sampai depan umah. Aku oder 2 balang. Satu nk bawak balik Bentong.
Sedap tart nenas dia. Satu balang tu dh tinggal separuh jer bila bukak balang lepas berbuka semalam, camno?? Anak2 aku, somi aku pun semua suka tart nenas ni....alahaii.. **Leh oder lagi satu balang tak, Ema?? hehe..
50 pcs...
LANGSIR
Langsir ni sebenarnya bkn khas utk hari raya pun. Cuma nk ganti langsir lama tu aje. Renda2 dh rosak kena tarik dek Nami masa nk menangkap cicak!! adoi lah..

Kain langsir ni aku beli sikit2 dari awal tahun lagi. Bkn beli sekaligus. Masa mula2 beli kayu langsir tu tegak atas lantai lg kat NAGOYA tu. Bila pi beli lain kali....kayu tu dh terbaring kat rak, hehe. Kain pun dh tinggal sket. Tak cukup utk sama design....aku cari kain lain yg seakan2 sama kaler. Ada laa nampak mcm cacamerba tapi tak ketara sgt lah, hehe..

Mula2 kain langsir ni aku ingat nk jahit sendiri. Alaa....jahit bodo aje pun. Tp disebabkan job photog masa cuti sekolah ari tu menggalakkan....keje edit mengedit perlu dilakukan utk siap sebelum hari raya....maka aku amek keputusan utk mintak tlg jiran sebelah umah aku ni jahitkan langsir aku. Mujur lah dia sanggup nk jahit wlpn aku tau situasi dia sejak kehilangan anak bongsunya tahun lepas. Wlpn amek masa jgk utk siap...dan aku pun kekadang mcm buat tak tau jer kat status langsir tu lepas mak dh meninggal dunia 7/6 tu.....alhamdulillah, td langsir tu dh diserahkan kat aku.
Jiran aku tu pun tak tau nk cas upah jahit langsir ni brp sebab inilah kali pertama aku mintak tlg dia jahitkan langsir. Dia pun segan nk bg harga upah sebab berjiran kan...tp takkan ler pulak free. Aku pun paham, hoho.
Aku soh jer dia bg harga mcm mana dia bg harga upah menjahit kat orang lain. Alhamdulillah, harga dia bg tu sebenarnya murah sgt lah. Aku pulak yg serba salah bila murah mcm tu, hehe. Mana taknya...langsir yg dijahit tu utk sliding door 3 pintu, tingkap ruang tamu, tingkap bilik x 4, utk 3 pintu bilik, 1 langsir utk ruang tengah, kening utk 2 bilik air.....
Tp langsir ni aku mmg takmo taruk renda2 dh. Nanti jd mangsa Nami lagi, huh!!!
Langsir baru...leh guna utk raya..
Dh dapat td...esok leh ler tukar langsir. Leh jd langsir utk hari raya, kan...hehe..
Langsir tu kaler kelabu ada...kaler biru tua pun ada. Campur2 dh, belasah aje lah. Ada gak langsir kan, hehe...

Nota Alona:-
~Tp tukar langsir tu kejenya bkn tukar langsir aje...sambil2 tu kena buang sawang, hehe.
~Kena taruk cangkuk lagi...(keje yg aku tak suka masa menukar langsir, hehe)
~Lengoh ketiak dan sakit leher tak kira lagi tu, kan...
~Dh siap pasang semua...nk kena mendobi sendiri lak langsir lama tu, alahaiii..
~Harap2 cuaca elok ler nanti..

11 comments:

Rinna said...

Waahh seronok laa Along ngan Angah dpt katil baru..

Sama laa cukup tak suka bila tang nak pasang cangkuk tuh..nak kena pandai agak..kang takut terlebih atau terkurang plak..kan.. :)

Gieyana said...

menariknya curtain akak tue..kaler dark purple ker kaler hitam tue akan...silau kt pc nie x brp jelas..:-)

SyaNa said...

wah best katil raya ye kak
ape lagi, mak pak pn belila katil raya

kak, nnt mai la dtg umah syarul kt tepeng nun
nnt calling2 la..kami ada smp raya ke 3 insya Allah

wantie said...

tahun ni langsir tak tukar pown. memang malas nak jahit. Malas nak berebut rebut ngan Aleesya.

nanti pasang langsir tu kasi tengok boleh? nampak mcm cantik la matching kaler tu

Delimasari said...

langsir baru le tu... kte pun langsir baru tp masa nk pasang tu --- kayu yg dipasang tercabut --- geram - CHINA tu pasang x kuat...mlm ni CHINA tu nk menukang semula --- selamat hari raya

Lelaki Ini said...

wah!
bestnya dapat katil baru!
leh gusti2!


sedap kueh raya!

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila buakn sahaja tak buat biskut raya malah tak beli haha

Ena's Palace said...

sempat ganti katil baru yer..
katil raya tuk along ngn agah

tart nenas mmg feberet sy jugak...tiap thn mesti beli...nak wat xtau lar..hehehe

Kesuma Angsana said...

amboi beraya sakan kita taun ni hehehe

ieda said...

wah semua baru ... katil baru .. hurmmm cantik kak ;)

rajin akk buat cookies .. tart nie macam wajib kena ada dlm setiap rumah kan .. saya beli aje kak

salam lebaran buat akka sekeluarga , mohon maaf lahir batin selama perkenalan kita ye kak ;)

J@J@ / Bini The Rock said...

saya pon bab bukak dan pasang langsir ni..keje paling penat. kepala la lenguh...asik nak mendongak....!