Monday, August 27, 2012

Bermaafan di pagi raya...

19hb Ogos 2012
Ahad..

Allaahu akbar...allaahu akbar...allaahu akbar..
Laa-illaaha-illallaahu...wallaahu akbar..
Allaahu akbar walillahil-hamdd..

Syahdu sungguh bila dgr takbir ni kan. Apatah lagi bila bertakbir bersama. Tp, aku tak tau lah orang lain lebih2 lagi mereka2 yg mendengar takbir raya ni tp dia takde rasa apa2. Sedangkan aku masa ada mak pun dh rasa syahdu...inikan pulak bila mak dh takde ni.
Mmg lah...takbir raya ni tanda kemenangan...kita patut bergembira. Sedangkan ramai orang alim ulama pun rasa syahdu...salah satu faktornya kerana bulan Ramadhan telah berakhir. Inikan pulak orang biasa2 mcm aku ni yg lagi punya perasaan bercampur baur. Tambah2 pulak bila orang yg kita sayang telah tiada bersama utk merayakan Eidul fitri ini..

Pagi 1 Syawal tu kitorang semua dpt gi solat sunat Aidilfitri. Seperti biasa...di pagi raya ayah melaksanakan tugas sebagai bilal di masjid taman perumahan ni dgn sebaiknya, Alhamdulillah. 

Sempat balik umah jap sebelum ayah ajak gi beraya gi umah Pak Imam kat lorong belakang tu. Syahdu jgk...sebab selalunya mak pun ada bersama kitorang. Mak lah yg selalu berborak ngan isteri pak imam. Kali ni, kena lah kita pun beramah tamah, ye tak?? huhu..

Kemudian, kitorang gi pulak ikut gi beraya kat umah kak Niah...jiran belakang umah ayah ni. Umah dia baru lepas ubah suai...dari 2 unit umah teres dijadikan satu. Mmg besar dan selesa sgt lah. Tambah2 pulak suami dia kontraktor...ish..ish..cantek aje aku tgk umah kak niah.

Ayah ngan Fadel gi umah siak nasir pulak. Tp kitorang terus balik umah lah. Sementara tunggu ayah ngan fadel balik....kitorang kat umah bersalam bermaafan sesama dulu.
Along salam bermaafan ngan abahnya..
Giliran angah pulak..
Giliran akiss..
Bila ayah & fadel dah balik dari beraya kat umah Siak Nasir....kitorang pun bermaafan pulak ngan ayah. Pilu, kan??....sebelum2 ni kitorang ada mak sekali utk memohon ampun maaf tp kali ni cuma ayah seorang sj.
Abang dulu...
Aku pulak...
Fadel....
Dayah......
**Gambar budak2 salam atuk takyah taruk lah...sebab dh ada gambar dorang salam ngan abah dorang, kan..hehe. Gambar pun goyang aje guna kamera hp murah2 ni, hehe.

Seperti biasalah...wlpn sesi mintak maaf ni ada jgk pada hari2 biasa...tp menyusun jari sepuluh memohon ampun maaf di pagi 1 Syawal tersangatlah syahdu. Aduh lah...syahdu sesaje aku ni. 

Tp tu lah...kalo dh mintak maaf ni...selalunya ia akan dimaafkan lah, kan. Legalah bila orang dh maafkan. Kekadang kedengaran jugak ada yg mengatakan 0-0...konon2 lah..0-0. Harap2 mcm tu lah, bila dh mohon maaf dan kesalahan dh dimaafkan ia akan selesai lah. Lupakan lah segalanya lepas2 tu.
Tp tu lah.....mcm tak guna aje sesi mcm ni sekiranya kesalahan tersebut suatu hari nanti diungkit2 kembali. Jadi, apa guna sesi bermaafan kalo jenis mcm tu? tak kisah lah sesi nya di hari2 biasa....atau di hari raya Aidilfitri pun. Tak kiralah orang yg meminta maaf, orang yg dimaafkan...kalo ungkit semula tu mcm takde guna aje, kan??. Tu tak ikhlas lah tu kerana ia bkn datang dari hati dan jiwa yg murni.........ianya tidak sepenoh hati. Harapnya takde lah ye yang mcm tu. Biar semuanya datang dari hati yg ikhlas.

**Oleh itu, aku selalu berharap agar orang yg aku mohon kemaafannya (orang yg memaafkan) telah & akan memaafkan aku dengan penoh keikhlasan dan ia sememangnya memaksudkan kemaafan tersebut.

Nota Alona:-
Sepatutnya....tahun ni giliran kitorang berlima sambut 1 Syawal kat Taiping...dan seperti biasa akan pulang berhari ke Bentong pd hari raya ke 3. Namun, plan tu tak dpt disempurnakan kerana tahun ni kitorang baru aje kehilangan mak & anak2 aku pulak dh kehilangan wan tersayang. Kini, ayah keseorangan...Fadel pun sepatutnya gilirannya berhari raya di rumah mentua jgk tahun ni.
Oleh sebab itu, utk 1 Syawal di Aidilfitri 1433H ni kitorang bersepakat utk berhari raya bersama ayah kat Bentong.
Tapi....jangan risau.....InsyaAllah, tahun depan pun dipanjang umur murah rezeki....kitorang akan berhari raya kat Bentong jugak pada 1 Syawal. Utk menstabilkan semula giliran berhari raya tu, hehe.

6 comments:

rahayu said...

Sayu akak membacanya..bersyukur masih mempunyai ibu dan ayah...semoga tabah menghadapinya..bagus pakat adik beradik taklah sedih ayah raya sorang2 kan

Nad @ MamaZN said...

selamat hari raya kak..
maaf zahir batin ye...

saya sedih =[
mmg btul, takde gunanya kalu dah bermaafan tp pastu tak sampai sehari dua terjadi balik perkara tak diingini...
hmmmm =[

atty's said...

sayu baca entry alona.
sbb tu sesiapa yg masih ada mak ayah..lawat lah mereka selagi ada umur..

selamat hariraya..maaf zahir batin

Zura@Iwan said...

mmg sayu kak bila dgr takbir raya...scara automatik teringt pd yg telah pergi....huhu...

apa2 pon kak ..byk2 la kita bsbr....

## tiap2 tahun raya..mmg sesi bsalaman x ditiggalkan..

wantie said...

ish.. dah tanam azam dalam diri tak nak nangis time bermohon kemaafan tu. tapi ntah le bercucuran gak airmata ni.

tambah tambah bila memohon maaf dari suami. waaaaaaaaaaaaaaaaaa

Rinna said...

Cantik baju raya sedondon gitu.. :)