Saturday, August 18, 2012

28 hari dengan tembikai...

Alhamdulillah, semalam dh 28 hari kita menikmati kenikmatan berbuka puasa, kan..
Ramadhan kali ni...mula dari 1 Ramadhan sehinggalah ke 28.....hidangan berbuka puasa aku dan keluarga mmg tak pernah sekali pun miss ngan buah tembikai.

Tiap2 hari ada tembikai...paling tidak.......suku biji tembikai utk sekali hidang 4 - 5 orang makan ketika berbuka puasa. Tambah2 musim panas...tembikai merah sangat menarik di mata kitorang, huhu.
Sedapnya tembikaiii....wallaa....weh!!!
Walaupun harga di pasaran biasa tembikai ni RM2.50 sekilo tetapi aku tetap beli jgk. Selalunya beli setengah bijik. Timbang2....selalunya RM7.50 - RM8.50 utk setengah bijik tembikai besar tu. Stok tu utk 2 hari...tu paling lama lah tu. Kalo idak...lepas sekali berbuka pose pun dh leh abes.

Kalo sehari kitorang makan suku buah temikai ketika berbuka puasa tu berharga RM4...didarab ngan 28 hari...maka kitorang dh berbelanja sebanyak RM112 utk membeli temikai saja sepanjang 28 hari berbuka puasa tu,  hehe...

Tp tembikai berkhasiat tau....tak caya..gi tgk info kat sini..
Dh jarang jumpa tembikai merah biasa yg berbijik mcm ni....
Merah dia mmg menawan sungguh. Tetapi aku lebih suka makan tembikai dari minum air jus tembikai. Bila makan tembikai...kita lebih menikmati kesedapan tembikai tu...lebih menghargai tekstur isi tembikai tu, huhu..

Kat games farmville....aku mmg tanam temikai aje sebab tempoh dia utk harvest adalah 4 hari...dan boleh ditangguhkan lagi 2 hari...bermakna 6 hari adalah tempoh utk aku gi harvest. Tak perlu masuk kebun setiap hari pun. Lebih dari tu...tembikai akan musnah, layu, kontang...huhu.
Maka disebabkan dlm banyak2 bijik benih kat kebun farmville tu.....menanam tembikai adalah tempoh paling lama utk gi harvest iaitu maksima 6 hari...maka aku lebih suka tanam temikai aje lah. Takyah masuk farmville setiap hari. Nak biarkan kebun camtu aje tak best lak, kan...pasal dh jadi jutawan dh, kahhhh..
Baka baik oo tembikai yg aku tanam kat farmville ni, hoho..
Ish, kalo ler betoi2 aku ada kebun temikai macam ni....mgkn tak termakan pulak buah temikai tu dh, huhu. Kot kalo aku pulun makan pun...muka aku pun leh jd macam tembikai, haha..

Sekian...abes citer temikai...

Nota Alona:-
~Saja aje citer psl temikai ni....lari sket dari citer raya...hoho..

1 comment:

❤Kamsiah❤ said...

kekeke..layan game rupanya...dulu akak suka main city ville..tp dah insaf hehe