Saturday, September 7, 2013

Bandung - Lunch di Sapu Lidi

20.05.2013
ISNIN

Hari kedua di Bandung...kitorang makan tengahari di Restoran Sapu Lidi. Restoran ni mmg terkenal di kalangan pelancong yg gi Bandung. Pelik2 jer nama kedai dorang, kan??

Kat sini...antara restoran yg sediakan makanan percuma utk pemandu.
Mula2 masuk sini mmg kagum ngan lanskapnya. Makan di tengah sawah, uii...dorang ni mmg kreatif betul laa. Sawah pun bkn besar mcm bendang kita ni. Kecik aje...tp menghasilkan padi yg lebat. Nanti leh tgk gambar kat bawah ni.
Antara lanskap di sini...
Ina soh aku berdiri kat situ...dia nk amek gambo, kehkeh...
Dh pilih nk dok kat pondok mana...leh basuh kaki ala2 perempuan melayu terakhir, hihi..
Tengah pilih menu....sempat amek gambo..
Kali ni Reza abg pulak tolong amekkan gambar..
Reza yg tolong cadangkan nak makan apa...sbb tak tau nak pilih. Itu pun dirujuk pada waiter jugak, hehe. Dorang cakap sama dorang senang, kan. Reza ni lebih memahami Bahasa Melayu Malaysia...sbb dh biasa bekerjasama ngan pelancong dari Malaysia jika nak dibandingkan ngan waiter ni.
Ok, akhirnya kitorang dh pilih satu hidangan tu.....satu set hidangan leh makan beramai2.
Tengah pilih air pulak.....
Nama minuman tu bukan main. Seram jgk nk oder wlpn sebenarnya takde apa pun. Ramuan Nenek Sihir...sape tak seram, hehe. Air ni paduan antara air coca cola, aiskrim dan diletak agar2.
Aku ngan abg pilih air lain...kawan2 lain pun pilih air yg lain. Semua nak merasa kelainan rasa air yg disediakan dlm menu tu, hehe. Tapi takde sorang pun sanggup nak oder air Ramuan Nenek Sihir, hihi. Bkn apa sebenarnya, air coca cola ngan ais krim ni kalo kat Malaysia nama dia Coke Float kan?? Sama je laa. Dh tau rasa dia mcm mana. Cuma yg ni ditambah jeli aje.

Sementara tunggu oder sampai...mana yg leh solat tu gi ler Zuhur dulu. Ada surau disediakan kat situ. Tapi mcm tak bervacuum aje karpet dia. Terasa pasir2. Ngan tilam2 bertimbun kat dlm musola pempuan tu..Mgkn staff pempuan dorang tido kat dlm musola tu ke malam2??
**Aku ngan abang sepanjang kat sana takde buat buat solat jamak...sebab kat sana senang nk jumpa musola...

Dah selesai...makanan tak sampai lagi. Sempat ronda ngan abg tengok2 lanskap dorang.
Antara lanskap yg ada..
Ada penyapu gergasi. Tp kitorang tengok mcm berus jamban aje, hihi..
Abg ngan slogan...Makan Di Sawah..
Kat situ pun ada mcm tasek kecil...kat situ ada chalet disediakan jugak. Di bawah pentadbiran Sapu Lidi jugak. Tp mcm seram jer kalo dok situ malam2. Siang pun dh sunyi...hihi. Mgkn sesuai utk pelancong yg mmg sukakan suasana mcm ni ketika bercuti.
Ni antara pemandangan yg lain di situ..
Luas jgk tempatnya..
Ok...nak ke pondok semula. Mgkn hidangan dh sampai..
Eh, tetiba abg soh posing nk amek gambo...hehe.. Ye lah, bila dh berjalan berdua ni..takde model sampingan, kan.
Bergambar ngan Idah dan Zety di tengah sawah...betul2 depan pondok kitorang lepak tu. Jalan ni jgk leh pi satu lagi pondok yg disediakan utk tetamu yg nak menikmati masakan mereka. Padi dorang tunggu nak dituai aje...Kiranya beruntung laa kitorang. Datang ketika musim cenggini. Cantek laa sket kan dari suasana padi baru ditanam tu. Eh, bukan tak penah tgk pokok padi...cuma kat sini..suasananya ada di dalam sebuah restoran, kan...
Ni lah antara hidangannya. Aku tak ingat dh apa dia. Tapi semua sedap2. Pecal pun ada...Tapi sambal dorang paling sedap. Kat Bandung ni...mmg byk menu dorang adalah ikan air tawar kalo nak dibandingkan ngan ikan air masin. Lauk pauk pulak dihidang atas daun pisang. Nasik pun mesti dialas ngan daun pisang. Cuma kat Sapu Lidi ni...hidangan lauk pauk dorang hidang kat dlm kuali comel mcm ni.
Jom menikmati makanan. Tengah2 hidangan tu adalah tauhu susu lembang goreng yg kitorang beli sebelum tu. Tak sempat nak abeskan dh sampai kat restoran ni. Terus dijadikan lauk jugak, hehe..
Mujur kitorang oder hidangan ni satu set aje. Byk ni pun jenoh nak perabes walaupun kitorang ada 7 orang kesemuanya, huhu. Bkn apa, mula2 masa nk oder tadi....dh nk oder 2 set...mujur Reza mai. Dia berinteraksi ngan waiter yg lebih memahami bahasa dorang, hehe..jadi kitorang oder 1 set aje. Kalo oder 2 set tadi?? Giler...sape nak perabeskan?? Dh ler satu set hidangan tu RM90 lebih bila dh konvert duit kita (harga lom campur ngan minuman masing2 lagi, ye)...
**Tapi makan kat situ sedap...rekemen!!

Kat situ..Sapu Lidi pun ada bukak kedai yg jual souvenier, pakaian tp tak banyak pilihan laa.
Bergambar dulu sebelum balik...dah kenyang...lepas ni nak shopping, yeay!!
Dalam van tu...dorang asek citer pasal shopping aje, hihi.
Sampai kat F.O Nike yg mmg dalam laluan nk ke destinasi seterusnya ni....diorang soh Reza singgah.
Hmm, masuk dalam harga dia dasat jgk ye. Ada antara dorang beli kat situ. Aku ngan abg tak beli apa2 pun. Jenoh dah belek2. Ada yg berkenan tp takde saiz pulak.
**Mmg byk kat F.O yg kitorang singgah sepanjang ke Bandung ni aku tak amek gambo pun. Letih dh mata ni, huhu. Letih kaki tu dh memang laa. Cuma leh layan lagi pun sebab semangat tu masih ada jer, kehkeh...

Kemudian gerak terus ke Rumah Mode.

Nota ALONA:-
~Hari ni Sabtu 07/09...kitorang ada tugas kat Chemor, Ipoh...Pengantin yg sama pada 31/08 minggu lepas. Kali ni majlis menyambut pulak. Semoga petang cuaca baik laa utk sesi outdoor, Amin..

6 comments:

el said...

cantek kdi sapu lidi ni kan
nama pun unik
lg2 nama menu nenek sihir tu..tempat landskap dia pun cam perkpgan..siap ada tasik..sure ada nah wat pengambaran filem hantu kat situ hehehe
tgk makanan dia pun presentation sgtlah unik dan cantik dan sedap..

❤Kamsiah❤ said...

mmg unik dan kreatif dia org melakar lanskap kat situ...sejuk ja nampak kat pondok tu..makan apa pun sedap,kan..

wantie said...

macam macam menu dorang makan dan minum ye kak. smapai sapu lidi pun dorang telan. hahahaha...

adoi tu resipi air mak lampir ke?

Zura@Iwan said...

mmg cantik la landskap dia kan..
menu2 pon menarik...

sonok plak tgk kak pegi mkn kt sini..
sadu lidi nama restoran yg unik..haha..

tifa anvar said...

Letih pn ade seronoknye jln2

Cik Puan Maziah said...

Balik balik dr sana seminggu lps. Mkn kat Sapulidi. Serius x tipu, mmg sedap. Toksah citer psl mknn lain la, tempe goreng pun dah sedap giler. Yg lain2, korang boleh bayangkan kesedapannya. Harga saya x tau sbb dah masuk dlm pakej.