Monday, September 9, 2013

Jenguk anak2..

08.09.2013
AHAD

Pagi tu dh masak...aku ngan abg makan dulu, hehe.
Masuk kan nasik dan lauk dlm bekas utk bekal along.
Along outing hari tu...nak redakan stress jawab exam kot, hehe.

Kul 1 dh sampai kat depan maktab along. Sebelum tu sempat singgah kat Kedai 1 Malaysia nak beli air mineral bekas besar tu nak bawak utk angah sbb bekalan air mineral dia dh nak abes. Saja beli lagi 1 ni sebab nak kan tong tu jugak. Dah abes nanti...bila angah balik umah...dia leh refill semula ngan air filter.
Tunggu kat luar aje...bagi along exercise sket...hehe..
Sengeh jer bila nampak abah nk amek gambo dia, hehe..
Dalam kete...along makan bekal nasik yg aku bawak tadi. Bkn pe, dia keluar tu sebelum waktu makan tengahari kat dewan makan (pelajar2 gelar DS : dewan selera). Jadi, tentulah along lapar. Angah takpe...dia sempat nak makan kat DS sementara kitorang nak sampai sana kul 2 lebih cenggitu.
Singgah kat tepi jalan di sebuah kawasan yg banyak peniaga jual ikan pekasam tu....
Nak beli ikan pekasam made in Lenggong. Sebelum2 ni kalo lalu tak penah rasa nk beli pun, hehe. Sampai laa Angah dh bersekolah kat Lenggong dok ulang alik amek, hantar angah dan kekadang pi outing ngan dia....tak pernah terlintas pun nak singgah membeli.
Tapi hari tu aku soh abg berhenti sbb nak membeli ikan pekasam ni. Nak try rasa dia camne. Tu pun sebab adek aku Fadel tu ada mintak tolong belikan ikan pekasam Lenggong, hehe.
Jadi, hari tu aku singgah membeli ikan pekasam utk kitorang rasa dulu. Kalo sedap...baru aku belikan utk Fadel masa hantar angah balik ke hostel cuti Hari Malaysia 16/9 nanti.

Harga sepeket RM3.50...beli 3 peket RM10, hehe.
Alaa...mmg nak soh orang beli 3 peket terus laa tu, kan................
Aku pun beli 3 peket...tp bukan kat gerai dlm gambar kat atas ni. Mmg nak beli kat sini tp tokey takde pulak. Jadi, aku pi beli kat gerai sebelah tu...
Aku pilih2..ada yg sepeket sama saiz (3 ekor), ada yg sepeket sekor saiz besar sekor saiz kecik, ada yg sepeket tu sekor jer saiz kecik. Aku amek 3-3 jenis tu satu-satu paket, hehe....

Dh amek angah outing...kitorang cuma gi pekan Lenggong aje. Lepak kat satu gerai ni. Cafe kat resthouse tutup pulak ari tu. Jadi, kena ler langgan wifi maxis nk bagi dorang ni online, hehe..Takpe laa..RM2 aje. 4 Orang leh share hotspot, kehkeh. Tp elok ler pun..tempoh RM2 tu leh sampai sehari..tp dok kat kedai makan tu dalam sejam pun dh guna 80% dh, ngee. Tu pun aku cuma guna wassap aje. Yg lain bantai online, kan..**aku siap bawak hp ACE dorang...sbb dh tau dh dorang ni mcm mana, huhu..

Kat kedai tu..along dh kenyang makan nasik bekal dlm kereta. Cuma minum air. Angah pulak tak kenyang2..oder nasik goreng kampung. Aku ngan abg share mee bandung. Ok jgk laa..boleh tahan sedapnya.

Dari situ terus ke maktab angah semula. Outing tak boleh lama kali ni sbb nak kena hantar along balik hostel dia pulak, kan sebelum jam 6.30petang. Dh ler jarak antara 2 tempat ni sejam 15 minit jugak.
Sembang2...tp bila abah dorang nak amek gambar semua tak reti nak terus bersembang..mm..
Sebenarnya...tak plan pun nak outing ngan budak angah ni. Tp Jumaat malam ari tu dia kol bgtau duit dia dlm wallet tinggal singgit sbb bayar itu ini. Alahaii....kalo nak ikutkan...biarkan aje. Mmg duit tinggai singgit tp bkn dia tak makan. Kan ada makanan disediakan kat dewan makan tu. Tp tu laa, ye...jadi sorang mak ni...pikir mcm2. Tu yg leh pi jgk hari tu menjenguk angah.

Hari ni minggu ke-2 laa along menghadapi peperiksaan percubaan utk SPM.
Tapi...bkn 9 subjek SPM tu jer yg along kena jawab soalan peperiksaan trial ni...sekali ngan subjek sampingan jugak. Mgkn utk markah dan peratus PNG agaknya. Dorang nak nilaikan keseluruhan. Mgkn untuk digunakan masa Majlis Graduasi yg dijangka diadakan pada 11hb Oktober nanti.
**Selamat berjaya, Along..


IKAN PEKASAM LENGGONG
Tak cuba tak tau...tapi bila dh cuba...eh, sedap rupa2nya...
Kat area Kamunting ni byk jual ikan pekasam tp ikan puyu, ikan lampam saiz kecik tu. Pastu, lain sungai..lain kot rasa ikan dia, hehe..

Mcm ikan pekasam lenggong ni...sumber ikan dorang dari Tasek Raban...Sungai Perak...
Ni ikan pekasam yg sekor besar dlm satu paket..kerat 4...goreng...
Sedap jgk rupa2nya ikan pekasam jenis besar dan byk isi ni. Selalu makan ikan pekasam saiz kecik2 tu aje..hehe..
Ari ni...aku dh goreng ikan pekasam paket ke-2. Lagi satu paket dh bagi kat mentua aku.
Ok...nanti leh beli lagi.

Nota ALONA:-
~Ikan pekasam goreng ni lawan lak ngan sayur rebung madu, pergh!!...
**sayur rebung madu tu sedara dari Kodiang yg bawak. Diorang beli 4 paket yg masih belum dipotong tu. Mak bagi kitorang sorang sepeket sbb mak tak leh makan rebung ujan2 ni...sejuk mak kata. Jadi, aku pun potong2 rebung comel tu buat jeruk. Rendam ngan air basuhan beras utk bagi rebung tu kekal putih. Tp baru rendam sehari..aku dh guna dh utk masak. Sedap pulak tu...tak pahit pun. Maklum ler, rebung madu katanya, kan...hehe..

4 comments:

wantie said...

tu la kan, Sebagai ibu ni kita tak boleh lari dari dok risaukan ttg anak anak.

ikan pekasam, tahun ni tak buat pun T, nanti nak suh wan pi cari ikan talapia . nak wat jugak la sebalang.

kalau kat sini senang sikit sebab ikan tu dorang siang siap siap, bal;ik cuci je. kalau kat kampung sure kita yg kena siang sendiri. ngeee

Zura@Iwan said...

ibu mn yg tk risaukan ank2 kan...hehe

ikan pekasam zura kalau blk kg je br leh beli..kt kg ada la jual kt pasar tu..hehe..

tifa anvar said...

Seorng ibu bagai x ckp 24jam utk memikirkn yg trbaik utk anknye

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

samalah ngan akak.. bila nak ckp duit dah tinggal sikit risau je kan.. padahal bukannya takleh mkn kat sana... byr bulan2 sekali ngan mkn.. tu tulah.. mak ayah ni tak sampai hati mesti top up jugak duit belanja..

terliur tgk pekasam tu..
nasib baru pas mkn pekasam yg mak akak buat.. dia baru belajar ngan org kedah masa gi beraya (ada kenduri) kat kedah baru ni.. sedap.. cuma mak buat kurang masin.. kalau masin sikit lg mmg sama mcm yg jual dah... hihi..