Tuesday, September 3, 2013

Pemanggang ajaib ke - 2

Wah...beli lagi sebijik macam ler rajin sgt masak, kan..hehe.
Eh, yg mula2 beli dulu saiz 28cm...yg ni..32cm...lebih besar dan lebih tinggi ke'periukan'nya...hehe..
Bkn pe beli lagi ni...gerammm jer bila tgk harga dia yg murah tu.
Jenama Vintage pun ada...tp yg tu mahal ler dari yg ni. Sebab yg tu berjenama terkenal, kan. Tapi masih murah laa kalo nak dibandingkan beli kat tempat lain selain dari Pulau Langkawi ni, hehe..
Aku beli jenama ni aje. RM49.90 sebijik utk saiz 32cm.
Aku beli ni kat Idaman Suri. Kalo kat H.I.G....jenis yg sama ni...dia ada taruk cop HIG kat tengah2 lambang pemanggang ni...(kat tengah2 tempat berukir tu). Harga mahal sikit ler dari Idaman Suri utk saiz yg sama.
Lebih tebal ni yg penting. Senang nak masak makanan yg tebal2, hehe. Kalo yg 28cm tu nipis sket, kan..
Beza saiz 28cm ngan 32cm. Abaikan laa pemanggang merah Are-Ikan yg dh bersememeh kat luarnya, hehe. Kengkonon rajin guna sangat ler tu, kan...kahhh...
Ada artikel yg kata...tak elok memasak guna pemanggang ajaib ni sbb dia diperbuat dari bahan teflon. Eh, bukan pemanggang ajaib aje tau tapi periuk2 lain yg juga ada bahan teflon ni terutama jenis2 murah mcm ni, kan. Cuma tak pasti tentang kesahihannya...
Tp sebagai langkah waspada...utk memanggang ikan, ke ayam ke..leh jer guna aluminium foil atau daun pisang sebagai alas atau pembalut ikan, kan. Kalo nak bakar kek dlm tu pun...leh guna kertas alas yg biasa digunakan ketika membakar kek tu....
Cuma kalo nak buat gulai atau masakan berkuah tu...mmg kena direct terus ler, hehe..
Alas pemotong ni pun aku beli satu...buat spare utk lagi satu. Kekadang yg tu nak guna utk siang ikan...yg tu nk guna utk potong buah, hehe..(abaikan buah salak madu yg tinggal sebijik dlm plastik tu, kehkeh).
Itu aje lah pun yg aku beli kat Idaman Suri hari tu. Pinggan mangkuk mmg tak beli dh laa. Dh penah beli masa gi thn 2008 satu set...cukup laa. Tu pun jarang sgt guna. Balik2 guna yg dh ada tertiarap kat tempat rak basuh pinggan tu, hahaha..

Di bawah ni citer cekelet yg tertinggal. Beli kat Haji Ismail laa..mana lagi, kan.
Cekelet Whittakers. Yg byk benar jenisnya. Aku beli 2 jenis ni aje. Besar bagak saiz utk satu bar ni...huhu.
Ni pun sama...mcm2 jenis. Tp saiz cekelet cadbury ni kecik sket dari Whittakers. Lebih elok beli cadbury bar jenis dok dlm sampul berkotak ni dari beli yg cuma disalut kertas biasa tu. Sbb jenis ni tahan kecairan masa nk bawak balik, hehe. Whittakers tu ok..wlpn pembungkusan mcm tu...tp elok jer maintain, hehe..
Ok laa...tu aje citernya nak disimpan kat sini.

Nota ALONA:-
~Masih tak guna pun pemanggang ajaib yg baru tu, hehe. Masak guna periuk & kuali biasa aje.

6 comments:

el said...

ssh nak dpt pemanggang ajaib yg murah mcm tu kt sini kn
nti sharelah resepi apa yg akk masak guna pemanggang ajaib tu eh

attyfir said...

aty pun ada pemanggang ajaib ,tp tak guna lagi..

seapnya coklat.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wahh..murahnya! akak aritu beli jenama dessini saiz camtu gak.. leh bakar ayam sekor (yg belah 4) order online je.. harga seratus lebih.. bestnya kalau dpt pegi langkawi.. murah2 brg kan..

Zura@Iwan said...

ha tu la..zura ni masa pegi lgkawi ritu tk mau beli..now dh regret gak..haha..

sbb masa pegi tu..tk terpk lgsg nk beli kak..huhu..sbr je la...

coklat whittaker tu zura suka yg pack bar kecik tu...sedapp..

wantie said...

sekali sekala je guna pemanggang ajaib kat rumah tu.

adoi.. Teflon.. Teflon

Kesuma Angsana said...

amboi byk menyhopping tu !