Thursday, September 19, 2013

Aktiviti cuti Hari Malaysia

16.09.2013
ISNIN

Pagi tu...abang tanya aku..nak bawak dorang (anak2) gi makan kat kedai RM3 tu ke?
Hehe...seronoknya dgr abang tanya mcm tu...

Aku pun kol makcik Midah tu tanya sama ada bukak ke idak kedai dia. Maklum ler, hari tu kan cuti. Rupa2nya bukak ler....hehe.

Dh janji ngan kak nor dan sela...kitorang pun gi laa ke Matang tu. Dulu aku gi berdua aje ngan abg. Kali ni gi sana 2 kereta.
Sampai sebelum jam 11 pagi...dh ada 2 kereta terparkir. Dh ada orang yg dok menjamu selera kat meja luar tu. Wah...lagi awal dari kitorang ni, ngee..

Kitorang makan kat dalam umah ler...dok bersila. Sebab ramai kan. Bila nak makan bersama2 ni...elok ler bersila atas lantai mcm makan kenduri, gitu...kannnnn...hihi..
Makcik Midah wat 3 hidang....Ada kerabu pelam, lala masak tumis, kari ikan kayu & terung, ikan goreng, kacang panjang goreng, sambal ayam, masak lemak kobis + suun + kentang, sambal belacan, ulam...PERGH!!!!
Seronok betul makan mcm ni. Puas hati...RM3...makan kenyang2. Tu pun ada lauk tak abes. Tak larat nak abeskan sebenarnya..
Masa kitorang tengah sedap2 makan tu...banyak lagi kereta masuk kawasan rumah makcik Midah. Aku rasa...hari tu mungkin kul 12 lebih sket dh leh abes kot lauk-pauk makcik Midah ni, huhu. Maklum ler...hari cuti, kan. Bkn orang Taiping aje...orang luar yg tau tempat ni pun akan cari punya, lah!!!

Dh kenyang...dh bayar...kitorang terus ke haluan lain. Kak nor lak gi market Matang nak cari ikan katanya.
Yg kitorang ni mula2 singgah kat kedai ECO RM2 kat Simpang.. Cawangan ni baru bukak dekat nk raya hari tu. Anak2 ni nk cari biskut...
Beraneka biskut RM2.  Pandai2 laa pilih.
Kemudian gi bawak along dan angah gunting rambut kat belakang The Store Taiping Jaya.
Dh selesai...masuk bazaar cina...nak beli sehelai seluar slack hitam utk along.

Pastu terus balik umah. Dorang terus sambung kemas2 barang nak balik hostel.
Kul 2.30 petang baru keluar...
Mula2 gi hantar akiss kat Transkrian. Mcm biasa lah.
Pastu masuk Taiping semula...hantar along pulak.
Hantar akiss ngan along ni takde gambar. Tak sempat nak snap pun. Semua kes nak cepat. Risau lambat sampai kat hostel angah, hehe. Maklum ler, nak hantar angah ni kena menempuh kawasan Bukit Berapit yg selalunya lori akan slow kat situ mendaki bukit. Dh ler situ jalan sempit dan double line!!! Kena ngekor ler sampai kat jalan yg dh ada garisan putus2, hihi. Mmm..mmg betul pun. Kena jugak kat kitorang hari tu. Jadi, mmg kena sabarrrr laa, ye...huhu.

Singgah jap kat stesen Petronas Pdg Rengas.
Kemudian terus gi Lenggong. Sempat singgah beli ikan pekasam Lenggong lagi, hehe.
Mcm2 jenis ikan air tawar yg dijadikan ikan pekasam kat sini sebenarnya tp aku lebih suka beli ikan loma...byk isi..bila nak goreng leh potong 2 dan digoreng ngan bawang, phew....sedap tul!!
Dh sampai hostel angah. Tunggu angah angkut barang2 dia masuk dorm. Tu...dh mai balik dh.
Haa..ni lagi satu contengan kat locker yg belum dilipat2 lagi...sila baca, hehe..
Hantar angah kali ni...dh makin kurang locker berdiri kat situ.
Byk yg dh dilipat2kan.
Angah citer...locker baru dia tinggi jangkauan tangan dia jugak. Kalo dia taruk barang kat paling atas tu..lebih selesa panjat katil dari kena berjengket, hehe..
Sekejap aje kat hostel angah ni. Pastu balik umah ler.
Tapi tu laa....bila balik umah jer...terasa umah sunyi semula, mm...

Nota ALONA:-
~Sedang sebok menyiapkan keje2 yg diamanahkan...Semoga selesai ngan jayanya.

**Akiss kol lewat malam tadi...menangis sebab kawan baiknya sejak dari sekolah rendah, Aimi...bagitau dia dh kehilangan ayahnya (berusia 45thn). Meninggal dunia petang semalam kerana jangkitan kuman paru2 dan serangan jantung. Terbayang aku wajah mak Aimi...wajah2 adik-beradik Aimi. Al-fatihah.

10 comments:

ibuayu said...

Penuh aktiviti dr pagi hingga petang ya...byk makanan kat rm 3..

❤Kamsiah❤ said...

org kata kalau makan bersila cepat kenyang berbanding duduk kat kerusi..

el said...

mmg jln kat bukit berapit tu naik bukit..pas2 situ lau lori2 ada..mmg slow giler..kena ngekor dr blkg..lau el dulu2 nak pi taiping..mmg laju2 skit tang situ nak potong lori hahaha..nasib lah lau boleh potong n sempat..lau x...kekdahnya ikut bontot lorilah smpi abis hahahaha
kt situ pun ada sungai kak..tahu kan..dulu ms kecik abah mak sllu piknik kt situ..tp skun x taulah masih ok lg ke x..sbb situ diorg dah wat jln lain kan..jln ketapi

Kesuma Angsana said...

wah kalaulah dapat g kedai kak midah tu... mybe one day kan. tentang mooncakes ni dulu2 mmg susah nak dapat yg halal, tapi skang ni dah ada byk syarikat yag diberi sijil halal dan ada yang home made dibuat oleh orang2 melayu islam kita....apapun terpulang msg2!

Bellezza Bunga Matahari said...

rm3? sepinggan lauk ke rm3 tu?

wantie said...

sekali tengok cara akak makan tu tak macam makan kat luar mcm makan masak sendiri. ngan cara hidang duduk atas tikar gitu.

hahaha.... locker tu. moga org yg nak mencuri tu berfikir 2-3 kali.

al-fatihah dan takziah utk keluarga Aimi.

Rinna said...

Untung laa ada kedai makan murah dengan lauk yang sedap2..

Tgk meriah jer..

attyfir said...

untung betul makan kt kedai tu..
kelakar je ayat kat loker tu..tp mendlm.

alfatihah tuk arwah bapa aimi ..semoga dtmptkan dikalangan org2 yg beriman .amin

tifa anvar said...

Al-fatihah buat arwah. Smga kluarganya tabah mnghdpi hari mndtng. Srnok spend mase dngn ank, msti rase cm x puas je

Zura@Iwan said...

haihh..
zura ni sll ketinggalkan ketapi entry2 kak ni kan..huhu..

tk per slow2 baca..kak blogger regular zura ..so mmg kena dtg siggh sini gak.hehe

bestnya mkn nasi rm3 tu..tingin nk gi..tp tk taw kat mn..hehe