Thursday, February 13, 2014

Bila bil letrik sampai..

Semalam bil letrik sampai lagi.
Alhamdulillah laa...RM60 lebih. Ok laa ngan penggunaan kitorang, hehe.
Maklum ler...umah takde ekon, takde oven letrik...ni pun sejak thermopot dh rosak...masak air guna cerek jerang atas dapur gas aje, hehe.
Thermopot tu bkn rosak apa pun...cuma getah penutup dia dh tak elok...dh mengeluarkan habuk2 putih yg kalo tapis pun mmg tak boleh punya. Rasanya tak perlu pun nak ada mende tu. Nak buat air kopi abang...jerang aje laa kuantiti air yg agak2 mencukupi. Takde laa bazir gas, kan.

Mmg ini jumlah bil letrik kitorang sejak anak2 dh dok asrama. Cuma masa dorang cuti lama hujung tahun ari tu..dekat RM80 jugak ler...ngan kipas bilik, laptop segala, hehe..
Semalam, ada sorang fren fb aku dok tayang bil letrik yg baru jer dia dpt jugak. RM400 lebih tu!!! tapi mmg dia ngaku ler...mmg kuat guna letrik bulan lepas. Di samping ada kenduri akad nikah anak dia...katanya musim panas skang dok pasang ekon jer.

Tp cuma yg dia pelik kat bil dia ada cas utk Kumpulan Wang Tenaga Baharu yg dicas dalam 1.6%. Apa tu ye?? Apa fungsi cas tersebut? Dengar bunyi mcm Kumpulan Simpanan Wang Pekerja aje, huhu...
Aku pun nak tau ni?? takde ler gugel lagi...tak sempat nak gugel. Sebab dlm bil aku yg masih bawah paras ni....takde pun catitan tentang tu. Mgkn utk bil yg tinggi aje kot, mm.. Cer tengok kat bil letrik korang...ada tak???

Utk bil akak tu yg melepasi RM400 lebih...subsidi kerajaan yg diberi adalah RM80 lebih. Utk bil aku RM60 lebih...subsidi kerajaan RM24 lebih.

**Umah aku ni letrik banyak guna utk komputer aje, hehe..

Nota ALONA:-
~Cuaca mcm ni ngantuk aje...mood mata garfield...adoii, tak tahan..

5 comments:

el said...

el lak letrik mmg bwh 100 lah byk..byk tu sbb hb el tu haaa suka pasang komputer 24jam..sbb nak download movie..xpelah dia bayar..xpayah nak bising sgt hahahah tp lau adik beradik mai ke..ada mmg mencanak naik..selagi ada lampu semua pasang huhuhu

Rinna said...

Bagus laa tuh jimat2.. cuma dua orang kat umah.. :)

Zura@Iwan said...

zura kt umah siang mmg tk dk org..
psg letrik pon..peti ais tu je
tiap2 bulan mmg bwh rm30..kalau byk guna je bleh cecah rm40 kak..

tp stakat ni bil..mmg tk de pon charge Kumpulan Wang Tenaga Baharu tu..

wantie said...

Bill T naik 2 kali ganda. Huh..malas nak kupas.

attyfir said...

alhamdulillah bil letrik aty pun lebih kurang lonanya gak .

selalu waifai lah ..
dari ptg bawak ke pagi .