Monday, February 24, 2014

Sian si selasih...

Minggu lepas Sela (adik abang) tanya kitorang..."tak pi tengok ke si bagong? kesian...mcm ada ketumbuhan kat bawah badan dia.." Soh dia amek gambo...dia kata geli. Dia soh kitorang pi tengok sendiri, huhu..

Jadi, ari Ahad tu...luangkan masa gi umah mak. Minggu ni takde pi lagi jenguk mak ngan abah wlpn umah takde laa jauh sgt. Jalan kaki pun leh sampai tapi berpeluh sket laa, hehe. Leh tengok si bagong ni sekali.

Siapa si bagong??
Ni...gelaran utk ayam selasih peliharaan mak ni. Ayam ni jenis besar. Kalo disembelih tu byk kilo gak leh dpt. Tapi korang tau laa ayam selasih ni....isi dia (dagingnya) itam. Tu yg leh dipanggil ayam selasih. Bulu putih...tp dagingnya itam. Tak ramai yg 'lalu' nak makan ayam ni bila dh dimasak sebab daging dia itam, hehe..
Tapi ayam ni selalu orang cari utk buat ubat. Ubat apa aku tak pasti laa pulak. Tak sempat nak menggugel, hehe..
Nampak tu...ada ketulan kat bawah salah sekor ayam betina selasih ni.
Sian dia...jalan pun mengengkang-ngengkang. Sebelah kaki dia pun dah menyenget efek jgk akibat mende tu.
Mak kata...sebelum ni lagi besar. Tp mcm dh mengecut sket sbb mak bagi ayam ni minum air madu...Tu cara mak ikhtiar sendiri laa.
Mak mula nak bg sembelih ayam ni. Tp...risau lak mende tu bawak penyakit. Maka, ari tu aku pun soh abang tangkap. Nak tengok mende tu dekat2...nak pegang....nak usik tengok. Mak pun sebelum ni tak penah pegang lagi mende yg mcm ketumbuhan kat si bagong tu.
Maka, kepung ler dia. Dpt ler mak tangkap.
Ok...dh dpt tangkap...jom kita tengok dan periksa.
Tengok dekat2...bulu pun dh tercabut dh dari kulit bawah badan dia, mm....sian tengok.
Bila dh tengok...belek betul2....rupa2nya tu bkn ketumbuhan pun. Tu adalah perut si bagong betina ni. Perut dia dh londeh dh...londeh disebabkan lemak2 tu. Dia ni hentam jer, semua dia tibai makan. Apa2 makanan tak abes bagi jer....semua dia leh kasi setel. Perut mmg tak penah kenyang.
Kitorang usik2 mende tu...lembek aje. Tengok betul2...mmg perut ayam selasih ni dh londeh ke bawah. Rasanya macam nak pi jer amek pisau tajam....belah aje perut tu utk buang lemak2 dia, huhu. Tp mana boleh kan?? Tak pasal2 mati tanpa sembelih lak ayam tu. Tak baik....niat mcm nak tolong tp sebenarnya menyeksa haiwan tu.

Tu kalo manusia tu...anggap laa mcm perut memboroi tapi lembek. Perut leh goyang2 mcm ahli sumo tu, hoho. Ngeri jer.

Oleh itu, meh ler kita menjaga kesihatan tambah2 orang pempuan. Bila dh sakit...abes sistem badan leh bertukar. Paling tidak pun dari cergas leh jadi lemah. Tengok jer ayam selasih ni. Disebabkan perutnya yg mengandungi lemak2 terlondeh sampai mcm tu sekali...jalan pun dh mengengkang2, kaki yg memijak tanah tu pun sebelahnya dh menyenget. Dh laa tu....dulu masa muda2 kerap bertelur lak tu.

**sarip dol dalam entry di bawah tu...adalah gelaran aku utk seekor kucing jalanan yg sangat samseng. Suka cari pasal ngan kucing lain kat kediaman tuan kucing tu....sampai leh terberak terkencing kucing2 takut ngan dia. Kkdg kucing aku dh kena kurung dlm kandang...dia cari gaduh ngan kucing kak ani. Kucing kak ani tu takut...lari sampai umah kitorang...terberak terkencing kat bawah alza tu. Adoii, geram tul aku. Jadi satu keje aku lak nak mencuci lantai tu, huh!!!!

Nota ALONA:-
-Ada rasa perubahan bila makan supplement Alfafa & lecithin keluaran Shaklee. Sape yg tingin nak cuba dan dapatkan harga murah (harga adik-beradik katanya, hehe) di sekitar KL....leh klik link sini, SHAKLEE MURAH. Kitorang ni nak makan vita C Shaklee pulak. Sebelum ni guna vitamin C keluaran lain yg dibeli kat farmasi jer.

3 comments:

tifa anvar said...

tak tahupun pasal ayam selaseh ni. info yg bagus ni

wantie said...

ayam hitam ni selalunya yg T tau, orang cari sebab nak buang saka...

tapi kat sini cina cina dok beli kat tesco buat sup herba..dorang tak makan isi tapi buat stok je utk herba akar kayu dorang.

sape yg guna kaedah berpantang cara cina tau la..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

eh...ayam pun boleh kena obesiti? alahai ...kesian dia...sampai susah nak jalan