Tuesday, April 1, 2014

Buat ikut bajet..

01.04.2014
SELASA

Pagi tu abg man dan krew nya dah datang nak mulakan keje2 tambah awning tepi umah aku ni.
Barang2....semua dia dh beli siap2 lepas aku dh bagi RM600 dulu sebagai pendahuluan.

Tp jenoh jgk ler...sebab dia nak kena terangkan dulu kawasan depan umah aku tu yg penoh ngan pokok2 bunga yg dh bercelaru dh keadaannya, hehe. Dorang jgk ler yg tolong alihkan pasu2 besaq ngan bunga yg hidup segan mati tak mau tu. Kena cangkul, kena pakok dulu pokok2 bunga yg liat batangnya tu, hihi. Ngan ada pulak pokok menjalar yg berduri kat situ. Aku dh penah buang sampai akar pun dia leh tumbuh balik...melingkar abes kat pokok2 lain. Agaknya kalo dok bela tu...leh jadi pokok rotan, pe?? hahaha..

Cepat keje dorang ni. Sebelum azan Zuhur dh siap kot.
Tapi lantai tak berbuat lagi ler. Nak bersimen jgk tu. Nak letak rak2 kasut semua kat belah situ.
Veranda tu nak jadi tempat lepak2 jer.
Abes pokok pandan...segala pokok terlibat dh dibuang. Tapi pokok kesayangan aku...pokok namnam ngan pokok gajus abang dh tolong korek dan alihkan kat belah belakang lagi.
Tiang botol verandah tu pun nak pecah buang sket sebagai tempat nak lalu ke ruang awning yg baru. Takde ler pecah abes. Tak tau ler tu abg man ngan krew nak buat mcm mana. Harapnya kemas ler keje dorang ni. Jgn cincai aje. Bkn keje free. Mmg kena berbayar, kan....

Ada jugak tanya kat abang man...berapa pulak bajet kalo nak buat tembok pagar sempadan umah jiran tu. Tak buat abes laa..buat sampai abes awning tu aje. Congak2...abg man kata..RM700. Alamak, pikir2...takyah ler dulu kot. Duit tengah prepare nak guna mcm2 skang ni.
Utk 4-5 tahun ni...beli plastik jaring itam tu aje laa kot dulu taruk situ utk tak bagi tempias ujan masuk beriya sangat macam luar dapur tu, hehe..
Camni ler keadaanya...comot jer umah kitorang ni, huhu..
Umah aku ni mmg banyak barang.
Ntah bila ada masa nak buat 5S ntah, huhu...

Nota ALONA:-
~Keje oh keje...

7 comments:

Kesuma Angsana said...

wah mesti dah siap nampak kemas & cantik kan !

tifaanvar said...

pokok gajus?? Pernah berbuah tak?

YanIrfanZur said...

nnti dh bersemen sure kemas lg la rumah kak..

nk bertandang umah kak la nnti..hikss

Nad MamaZN said...

umah akak ada buah namnam? hebattt
saya kenal buah namnam bila kawen ngan papazakwan..sblm ni saya kenal pun buahbtu hehe

Nad MamaZN said...

umah akak ada buah namnam? hebattt
saya kenal buah namnam bila kawen ngan papazakwan..sblm ni saya kenal pun buahbtu hehe

wantie said...

best nyer kak ada buah namnam kat umah akak. sedap tau. susah tul nak jumpa.

Rinna said...

Waah berwajah baru laa tak lama lagi ekk.. :)