Sunday, June 9, 2013

Alhamdulillah...berjalan lancar..

06.06.2013
KHAMIS

Hari tu adalah hari Israk Mikraj...
Kul 6 petang...kitorang ke Janda Baik.
Ayah gi satu kete ngan tok siak & isterinya.
Kitorang satu kereta.
Fadel ngan dayah dari KL...sampai lambat sket...MRR2 sesak katanya.

Kat sebuah surau di sebuah kampung di Janda Baik....kitorang tumpang majlis tahlil utk arwah mak.
Amek wudhu' utk Maghrib..
Dah kul 10.20malam...selepas solat berjemaah dan mendengar sedikit kuliah yg sangat2 berguna sebagai seorang insan...
Ayah....
Ni tok guru kitorang. Seorang tok guru yg kitorang sayangi sebab dlm kuliahnya baik ceramahnya, pertuturannya...tak pernah memburukkan orang, bercerita tentang politik, bercerita tentang mende merapu utk buat orang ketawa....tidak. Beliau cuma bercakap apa yg baik2 saja, bagaimana menjadi seorang INSAN. Mata mmg tak mengantuk kalo dengar beliau perturunkan ilmu.
Dh selesai majlis tahlil....masa utk menjamu selera..
Di dewan selera..
Sedap2 lauk pauknya walaupun sempoi...tp paling syok layan....sup tulangggg...pergh!!
Dah selesai segalanya...
Jam pun dh kul berapa...kitorang pun balik ke rumah ayah semula.
Sempat berbual2 lagi kat tempat parking....
Sampai umah....keletihan.
Sempat berbual2 sebelum tido.


07.06.2013
JUMAAT
Pagi tu...gi bersarapan pagi kat gerai pakcik Bakar.
Makan roti canai....nasik lemak.
Ayah dan jiran kitorang yg kitorang panggil dia paklong.....
Ni meja lagi satu...budak2 ngan ayahngah dan makngahnya..
Dh selesai...kitorang gi pusara arwah mak.
17 Rejab yg lalu....genap setahun tahun Hijriah mak pergi utk selama-lamanya.
Tapi tarikh tu...aku pun ada kat Bandung..anak2 pun bersekolah.
Tapi aku sempat gi ziarah pusara mak sebelum terbang ke Bandung..pada 15 Rejab...

Alhamdulillah, 06/06 kitorang berpeluang utk balik Bentong lagi. Kali ni bersama anak2.
Di kesempatan itulah majlis tahlil dibuat...
Dan 07/06 adalah genap setahun tahun masehi emak pergi...Di kesempatan itu kitorang turut menziarahi pusara BONDA..
Terlupa nak bawak tikar....Alhamdulillah, pinjam tikar kawan ayah. Tuan kereta iswara kat belakang tu, hehe..
Pusara mak dh naik rumput.
Takpe laa...beberapa minggu sebelum ni kitorang 2 beradik pun dh berbincang ngan ayah nk bina elok sket pusara ni.

Segalanya dipermudahkan bila kawan ayah si tukang binaan pusara tu............ada pulak kat kawasan perkuburan hari tu. Dorang sedang menjalankan keje2 membina kepok @ binaan pusara di sebuah pusara kat situ.
Takpe, nanti2 leh bincang...apa2hal...selesaikan dulu urusan yg mesti didahulukan ni.
Along set mosquito repeller kat hp ACE dia. Nampaknya mmg berfungsi laa..hehe..
Sesi tahlil dan doa hampir selesai....suasana sayu ketika ni..
Siram air dan bunga mawar...tanda kasih tak penah padam...
Kemudian...kitorang pun berbincang tentang pusara mak ni. Nak perbaikkan ngan batu sebagai tanda kasih kami pd arwah mak.
Kitorang sedang melihat pusara2 yg dh naik batu. Senang utk dijadikan contoh pada kawan ayah kang.
Ok....ayah jumpa kawan ayah tu dan bagitau hajat kitorang.
Ayah sedang berbincang kat sana...kitorang ntah berbincang pasal apa pulak kat sini, hehe..
Kitorang dh tau harga kepok utk pusara mak tu.
Kawan ayah pun dh cakap...dia akan siapkan sebelum masuk Ramadhan 1434 H nanti.
Dalam minggu ni ayah akan jumpa dorang dan beri wang pendahuluan..

Sebenarnya, ramai yg ragu2 dengan hukum membina kepok @ binaan di pusara ni.
Bagi aku...ikut niat kita laa.
Bagi kitorang....ia sebagai tanda kasih sayang. Ia juga sebagai tanda utk senang cucu-cicit arwah mak nanti menziarahi pusara kerana ia masih bertanda. Menziarahi pusara ni mmg tak wajib tapi menziarahi pusara jugak adalah utk yg hidup mengingati mati.

Membina kepok ni juga penting sebab ada jugak orang yg terlangkah pusara tersebut sbb tak terperasan ianya adalah sebuah pusara...

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah, segalanya telah berjalan dengan lancar dan sebaiknya.
~Majlis tahlil ni jugak diadakan utk arwah mak dan abah kepada emak mertua ku....

5 comments:

Nad MamaZN said...

Ingatkan sape la td.. Rupanya pakcik!
Macam penyanyi dulu2 nama razis ismail! :)

Alhamdulillah segalanya dipermudahkan..
Saya tumpang lega dan gembira :)
Sayu plak rasa...

atty's said...

al fatihah untuk arwah makcik.
bila sebut pasal pusara ni..
teringat masa arwah abah aty..

aty sendiri g tempah batu nesan..beli batu kecik2 letak atas pusara..baru tunjuk kan mak..suka ati mak ..tgk pusara abah terjaga..
tanda kasih sayang.

wantie said...

alhamdulillah.. Ramai orang yang hadir .

Kata mak T kalau buat majlis tahlil @ kenduri arwah. Orang yang datang tu ramai. Maka Makmurlah si mati di sana..

Moga moga benar bagai di kata . Al-fatihah..

Zura@Iwan said...

alhamdulillah...berjalan lancar semuanya....

selalu zura cm tu gak kak, kt kg kalau nak buat kenduri tahlil ..km buat kt surau...senang buat kt surau..berhidang jamu orang2 surau..

pusara arwah mil, alhamdulillah ayah dah buat tanda..batu nisan. betui kak..buat tanda cm tu, kira nnti anak2 cucu dapat cam la kan..

ibuayu said...

Al fatihah semoga rohnya dicucuri rahmat