Thursday, June 13, 2013

Cerita aje lah....

07.06.2013
JUMAAT

Pagi dh ziarah pusara arwah mak.
Awal petang kul 1...yg lelaki semua gi solat Jumaat.
Kul 2.30...kitorang nk ke KL pulak.
Cuti sekolah kali ni kitorang sebok ngan keje sebagai OP. Jadinya, masa balik Bentong ni laa kitorang amek kesempatan singgah di CH dan curi2 masa lak gi KL. Sekurang2nya, ada laa tempat2 menarik yg kitorang gi dalam cuti sekolah yg lalu.
Ni ntah masa bila ntah. Mcm baru lepas mandi aje, hehe. Baju t cameron tu bkn baru beli...dh lama dh...hehe..
Singgah makan nasik ayam kat Restoran Pak Hamid kat belakang TF Lido di bandar Bentong tu.
Sempoi jer nasik ayam dia..tp sedap jgk ler. Servis pun cepat jer. Mcm tu laa bagus, kan.

Singgah isi petrol di SHELL...Aku tgk lori JKR tu. Tingat zaman ayah jadi drebar JKR masa aku kecik2 dulu. Ayah penah bawak lori cenggini. Bawak pekerja2 yg mesin rumput kat tepi2 hiway. Dulu, semua pekerja JKR sendiri yg buat. Tak mcm skang...dorang sub kat kontraktor semua keje2 tu. Aku pun penah naik lori JKR cenggini..dok depan penah...dok belakang pun penah. Tp selalunya dok depan laa. Selalunya kalo kena gi sekolah petang laa.
Skang ni semua tempat kan nak buat tulisan cenggini. Kalo kat Pahang ni selalunya tepi2 sungai laa, hehe. Tapi aku pelik..naper buat tulisan huruf kecik?? tak berapa cantek laa. Tambah pulak..perkataan Bentong tu ada huruf g yg memerlukan ruang sebelah bawah pulak. Mungkin atas arahan YDP majlis kot, ek?? huhu..
Kalo nk ke KL...mesti lalu MRSM Bentong ni.
Sayangkan...dh lama ditutup disebabkan tanah runtuh kat padang dorang yg katanya berdekatan jgk ngan umah warden ni..mm.
Aku rasa...kalo ada lagi pelajar kat sini...mgkn pelajar tu dh form 5 sama along dh.
Mujur jgk ler along tak mintak kat sini masa tu. Kalo dapat sini...kengkonon ingat dekat ngan umah wan & atuk dia...tetapi bila dah runtuh bukitnya setahun dua lepas tu...kesemuanya dorang kena pindah ke MRSM Pekan. Dah laa katanya mula2 dorang kat sana tu sampai ada 2 pengetua. Pekan & Bentong, huhu. Lepas2 tu aku tak tau dh citer dorang. Sama ada dorang dh diserap terus ke Pekan atau masih dinamakan sebagai pelajar Bentong lagi.
Jentolak tengah wat keje2 membaikpulih...
Aku pun pelik masa mula2 dapat tahu MRSM Bentong nk dibina kat sini. Mcm tak sesuai aje. Dah ler betul2 tepi hiway...budak2 pun susah kalo nak outing sendiri tanpa ibubapa. Sebab jalan keluar masuknya mmg kat hiway KL-Karak tu. Mmg ada sesetengah sekolah tu...leh nampak dari tepi hiway. Tapi jalan keluar masuk dorang di jalan lain yg menghubungkan dari satu kampung ke satu kampung...cenggitu. Bukan direct guna hiway.

Bila dh siap tu....nampak gah laa, kan. Ngan dewannya, bangunan akademiknya...nampak dari tepi jalan. Tapi tu laa..tak lama...tup2 dh runtuh tanah bukitnya.
Lama jugak MARA amek masa nk mula membaikpulih mende ni. Makan tahun jugak ni baru nampak keje2 bergerak. Mau tidak, kosnya mesti tinggi jugak ni.
Bangunan ni masih tersergam luarannya. Harap2...di dalamnya takde sebarang kerosakan laa walaupun dh lama tak digunakan.
Semoga...selepas dh selesai keje2 membaikpulih ni, dh terjamin keselamatannya....MRSM Bentong ni leh dibuka kembali. Memberi peluang kepada pelajar2 Bumiputera terutamanya menimba ilmu yg lebih efisyen, (kata along, hehe..) di institut bawah pengurusan MARA ini..

Nota ALONA:-
~Entry ni sekadar info....

Citer angah:-
Tak sangka budak ni...dia isi jugak borang BWP (Badan Wakil Pelajar) tu dan gi interview utk kelayakan, mm. Dia kata...dia nk cari pengalaman. Semangat & berani betul budak ni.
Bukan pe...nak jadi calon BWP ni...mcm nak jadi YB prosesnya. Kena amek borang. Nak daftar kena ada sorang pencadang dan sorang penyokong. Aduhaii, sape ler yg jadi pencadang dan penyokong angah ni, huhu. Dah laa tu....pencabar2 bukan calang2 pelajar..

Kalo layak jadi calon...dorang kena buat manifesto, fotostat gambar dorang kat kertas A4 buat mcm poster calon2 pilihanraya tu, kena buat ceramah utk meyakinkan pengundi di kalangan pelajar maktab..."kalo anda pilih saya...saya akan bla..bla..bla...". Bukan senang nk meyakinkan orang. Tambah2 pulak kalo bukan antara pelajar terbaik dan kurang popular. 

Angah kata...masa interview tu takde laa serius sgt pun. Santai aje. Dia pun jawab katanya takde laa tergagap2, muka pun muka tak cuak...amboii.

Layak ke idak ler budak ni nk jadi calon, ntah...huhu..
Tapi takpe laa, angah pun ckp dia nk cari pengalaman aje. Sebab pengalaman tu semua penting utk angah kutip sebagai persediaan masa depan.

Nota ALONA:-
~Apa perkara yg baik anak ibu buat...ibu & abah akan bg sokongan moral.

5 comments:

Nad MamaZN said...

Syabas angah!
Dpt x dpt lain cite
Yg penting berani tu..
Pengalaman pun dpt ditimba :)

Tumpang gembira

Saya ada sepupu skolah mrsm bentong
Xtau plak cite pasal tanah runtuh ni
Nak tnye dia la nnt :)

ieda immi said...

syabas juga buat anggah !

adik saya duk bentong , dah merasa ke sana ;)

ibuayu said...

Kadang2 anak2 ni kemampuan dia kita tak jangka..terpilih atau tidaknlaib cerita..apa yg akak tgk angah ni pelajar yg berani..tahniah

wantie said...

wow.. berani kentalnya angah.. memang tabik le. kalau T dulu masa sekolah nak buat semua ni. sure malu. ketaq lutut kalau suh bagi speech.

Zura@Iwan said...

betui tu kak...ssh tu kalau nk outing kan...sian bdk mrsm bentong tu..huhu

wahhhh..good Angah..mmg berani..

tk per kak..dia nk cari pgalaman...akak beri smngt je kt Angah...