Monday, June 17, 2013

Goreng2 & air papu...

Tengok ahli2 grup @ Taiping kat fesbuk dok citer pasal satu gerai kue teow goreng yg katanya lebih sedap dari DOLI. Dan lebih teruja bila dorang kata kat sini lagi spesel bila ada air papu.

Sebenarnya, aku pun tak tau apa tu air papu. Dorang sebok promo kata sedap laa...itu ini laa. Membuatkan aku tingin nk gi rasa. Ada kesempatan hari tu....apalagi, ajak abg gi kat Pokok Assam tu, hehe..

Maka...malam tu kitorang gi ke area taman perumahan di Pokok Assam tu. Nama gerai tu tak tau. Tapi mgkn digelar gerai Kak Bella. Senang jer nk gi situ. Gerai tu kalo dari jalan besar depan klinik kesihatan Pokok Assam tu....kalo dari bandar Taiping atau dari Jalan Tupai...slow jer bila dh nampak klinik kesihatan di sebelah kanan tu. Tapi mata tgk kat sebelah kiri...nampak signboard tulis JALAN 2...iaitu satu lorong di antara rumah teres di jalan utama tu...leh jer masuk lorong situ. Teruskan perjalanan dan dlm 200m leh nampak gerai Kak Bella kat sebelah kiri. Gerainya di rumah corner lot.
Kalo orang Taiping pun tak tau gerai ni kat ner....leh jer tgk peta ni, ye...hehe.. Tempat bertanda X tu adalah gerainya.
Ok, citer semula pengalaman gi makan kat sini utk pertama kalinya..
Kat sini masakan panasnya tak banyak sgt laa pilihan. Ada nasik goreng, kue teow goreng, mee goreng...cenggitu laa. Tapi rekemen laa oder kue teow goreng ngan mee goreng. Sbb kitorang oder yg tu aje...hehe. Nasik goreng kitorang tak oder...jadi dh tentu tak adil utk kitorang bagi komen tentang menu tersebut, ye.
Ni kue teow gorengnya. Dialas ngan daun pisang jgk walaupun kitorang makan kat situ jer...Sedap..rasanya mcm DOLI dulu2, DOLI sebelum dijadikan sebuah restoran...iaitu ketika masih di tapak pasar malam Taiping tu..mm..
Ni mee goreng yg aku pesan. Mm, mmg citarasa aku ni..
Cuma tu laa takde cili potong pulak, huhu.
Tp ada laa sambal tumbuk disediakan...ngee..

Ni laa air papu...Aku pun tak tau nak eja macam mana, hihi.
Air ni mcm air herba kayu laa. Tp sedap. Kaler mcm air teh o, rasa ada sket mcm sarsi tapi tak berapa tepat laa. Nak tau kena rasa laa. Khasiat minum air ni...leh bagi sejuk badan, ler...hehe.
Dah licinnn...
Ni laa gerainya. Masa kitorang datang tadi..ramai pelanggan. Masa nak balik tu ada sorang pakcik baru balik dari kenduri berdekatan..tak puas makan kenduri kot..gi makan kat situ pulak, hehe..Ada jgk yg oder bungkus. Tunggu kat motor jer..
Makan tu RM9.40. Mee goreng ngan kue teow goreng RM3.50 setiap pinggan. Air papu RM1.20 setiap segelas. Sape2 orang Taiping...leh ler gi sini kalo dh lama tak makan kue teow goreng yg enak, hehe..

Nota ALONA:-
~Jalan2 cari makan...hehe..

6 comments:

ieda immi said...

wah kak alas daun pisang tuu x menahan .. dari x nak makan jadi ada selera gitu ..

sedap2 ...

air papu ! .. hurmmmmmmmmm

atty's said...

nampak shedap kuew tiaw tu,
pertama kali aty dengar air papu.

Salmi Khairil said...

jauhnye nak pergi rasa..nampak menyelerakan

Kesuma Angsana said...

air apa tu yer... teringin lak nak rasa !

Zura@Iwan said...

kedai mkn kt umah je ke ni kak?

selalunya gerai2 cm ni lebih sedap dr restoran bsr2 tu kan..hehe..

air papu? tk penah dgr le..hehe

wantie said...

rasanya air ni la kot yang Aleesya dok sebut. mana taknya asyik Appu..Appu.. je kan panggilkan T. hahaha.. ( Lawak je)

hmm... ntah bila la dapat merasa semua tu. T sekarang dalam proses berpantang... nak wat cam ne kan nasib badan..