Tuesday, June 11, 2013

Cuti sekolah pertengahan tahun dah abes...

Wahhh...tajuk bkn main panjang kali ni, hehe..

09.06.2013
AHAD

Pagi Ahad...masing2 dh sebok mengemas barang yg masih berbaki.
Ada yg dorang dh kemas siap2 masuk beg...tp ada jgk yg masih kat luar. Contoh seluar trek yg dorang guna bawak balik Bentong ari tu, dh dibasuh petang Sabtu tu (elok jer sampai umah terus mendobi, huhu..)..dh kering, kena angkat dan lipat masuk beg.
Buku2, keje sekolah....dh kena simpan elok2 dlm beg sekolah.
Aku pun jenoh dok ingatkan itu ini itu ini....
Sedangkan masa along sorang dok asrama pun dh pening gak ngan aku2 sekali dok perah otak pikir barang apa yg perlu dibawa.....inikan 3 orang sekaligus!!! Jenoh....

Tak sempat nk masak tengahari dh.
Kul 12 lebih dh kena keluar umah.
Barang2 semua dh masukkan kat belakang alza tu.
Mmg penoh kali ni sbb angah barang2 dia yg paling banyak disebabkan semua pelajar kat Lenggong kena kosongkan locker masing2. Mgkn dlm cuti sekolah tu ada yg menumpang hostel utk sebarang aktiviti.

Angah ngan along cuma pakai seluar slack dan bert-shirt aje. Dorang tu dh nak dekat sampai hostel baru terhegeh2 sarung kemeja, hehe.. Macam akiss tu mmg kena terus pakai baju kurung batik laa, kan..ngee..
Sebelum nk bergerak....dorang sempat salam2 ngan maklong Nor dorang ni dulu. Maklong pun tengah tunggu paklongnya. Dorang nk gi Penang...hantar si Yeppa tu balik, hihi..
Mula2...kena gi umah mak mentua dulu.
Nak bagi buah rock melon yg dibeli masa lalu CH ari tu. Bagi lambat2 kang isi dia dh lembut...tak rapuh, hehe. Sambil2 tu...dapat laa anak2 bersalam ngan opah dan tokwan dorang sebelum balik asrama masing2.
Mak pun masa tu tengah nunggu abah siap. Nak gi kenduri katanya.
Kuikui....sempat aku jahit tudung akiss yg dh longgar kat dagu tu. 2-2 helai pulak tu, mm.. Pulak tu dh nak balik baru bagitau..anak...anak...

Ok, lepas tu kitorang gi makan tengahari kat Restoran Kambing Bakar kat ngan kolej Komuniti Taiping tu. 1st time gi situ...ada jugak nasik campur.
Tapi kambing bakar mmg sedap. RM7.00 utk sorang makan.
Ada jugak set nasik ngan kambing bakar..harga yg tu RM8.50...

Mula2 pi hantar akiss dulu. Macam biasa laa. Dh dia balik umah dulu masa mula cuti ari tu, kan..hehe.
Tapi akiss pun tak kisah balik awal. Dia leh kemas2 locker, pasang2 cadar, selimut, sarung bantal dan berehat2 sebelum makan jam 6.30 petang, huhu..

Hari tu...perjalanan kitorang ke Nibong Tebal ditemani ujan yg sangat lebat...
Sampai sana...ujan renyai2.
Ramai jugak pelajar pempuan yg dh sampai dan sampai di waktu yg sama.
Aku pun teman akiss dan tolong bawak barang2 naik dorm dia.

Lepas tu hantar along....
Dan akhir sekali hantar angah.
Mmg selalunya angah yg kitorang hantar paling lambat...sbb masa amek dia...dia yg kitorang amek paling lambat..sbb apa2 hal...kena amek anak pempuan dulu. Kot kang amek lambat2 sian pulak. Dh ler baru form 1, kan...

Bila sampai umah...dh bukak pintu..............alahaii, berdengung telinga ni. Rasa sunyi betul. Maklum ler, kali ni dorang balik umah cuti lama, kan. Terasa betul, ye..
Hmm...camtu laa perasaan mak ngan ayah aku dulu, kan...masa anak2 dh tak dok sama ngan mereka. Mmm....cuma aku rasa pengalaman ni lebih awal.

Nota ALONA:-
~Mujur skang ni ada hp. Mujur hp pun dh leh bawak sana wlpn bersyarat dan kena ikut peraturan (wlpn ada yg tak ikut pun peraturan tu, kan, mm. Alhamdulillah, anak aku ikut semua peraturan tu)...
~Boleh nak bermesej, leh kol (kecuali waktu sekolah dan waktu prep)......Jadi, komunikasi antara aku ngan anak2 sentiasa berlaku...Alhamdulillah.

6 comments:

Nad MamaZN said...

saya dpt bayangkan cemane rasenya tu huhu...

Zura@Iwan said...

sure rasa sayu kan kak..huhu...

sunyi la rumah lps ni..

tkper weekend bleh gi melawat dorang kan....

el said...

seronok tgk kakak ngan abg antar anak2 g hostel
dulu time el dok hostel cam tu kot perasaan mak..huhu

wantie said...

budak lelaki memang gitu kak. anak sedara hubby yang that day tu pun sama. dah sampai gate baru nak sarung kemeja..

pas ni sunyi la akak. tinggal berdua semula.

atty's said...

aty pun mggu depan , antar si kakak balik asrama, dh habis cuti sem..

thn depan lagi le..tggl fir je kt umah..tu pun sabtu ahad, fir teman nenek..

Rinna said...

Bila anak2 dah balik asrama..tinggal laa berdua yer.. tak pe laa kan.. utk masa depan anak.. :)