Sunday, January 26, 2014

Ke rumah Fadel...

25.01.2014
SABTU

Pagi tu...kitorang pi pusara mak bertiga aje. Ayah tak ikut. Ayah masih di atas sejadah...selepas menunaikan solat sunat dhuha. Kat Desa Damai...hari ujan renyai. Tapi kitorang pi jugak ke Lebu. Alhamdulillah, rezeki kitorang...kat sana tak ujan pun. Maka, dapat laa gi pusara mak.
Membersihkan daun2 kering yg gugur dari dahanan merimbun di atas pusara.
Kali ni pun...sempat capai botol air tupperware aje utk bawak ke sini. Tak sempat dh nak cari jag.
Ada jgk kelopak2 bunga dari ros merah dan pink segar yg aku dh asingkan dari tangkainya. Bila lalu malam2 kat CH mmg susah sket ler nak jumpa peniaga jual petals ni.
Al-fatihah...
Dah selesai..kitorang terus balik semula ke rumah ayah. Amek semua barang2 masuk kereta. Ajak ayah jugak gi KL tido umah Fadel. Alhamdulillah, ayah ok jer.
Jadi kitorang naik 2 kereta laa sebab hari Ahad nanti...kitorang akan terus balik ke Taiping dari KL. Jadi, ayah kena laa balik ke Bentong sendiri.
Dari Bentong...along temankan atuk dia ngan avanza. Singgah dulu kat Selayang Baru...rumah Idah. Aduhaii, jalan masih sesak lagi rupa2nya. Tak abes lagi sambutan Thaipusam dorang, ye..

Mmg idah dh bagitau...dia takde masa aku datang tu sbb dia ada uruskan satu majlis di sebuah hotel. Jadi, dia masakkan sesuatu utk kitorang. Dihidang oleh mak idah dan mak ngahnya.
Kenyang...makan nasik dari beras basmathi ni mmg cepat kenyang, hihi.
Aku gi sini nak amek anak kucing. Aku siap bawak kandang kucing dari Tepen lagi, huhu.
Bergambar ngan mak idah...
Yg bestnya...ari tu aku bkn jer dpt anak kucing tp dapat jgk tudung dari Ariani. Tima kasih, idah..
Dari situ...terus gi umah Fadel.
Maaf laa Fadel...terlambat sampai kat umah korang sbb tak sangka ler pulak jalan jem kat Selayang Baru nak keluar dari pasar borong tu. Padahal dh elak dari lalu betul2 jalan kat depan Batu Caves. Tapi kat situ pun jem jugak, adoii. Pastu nak kena harung lagi jem kat MRR2.

Sampai2 umah fadel...fadel ngan dayah dh stanby ngan motor halilintar dia nak ke Kajang ada perlawanan liga bolasepak. Mmg kena naik motor laa nak merempit dari Pandan Mewah sbb ada 20 minit aje sebelum kul 3 petang mula perlawanan bola tu, huhu. Mujur ler sempat jgk. Ngam2 sampai..katanya pengadil dh berdiri tepi padang. Terus jer sarung boot masuk padang tanpa warming up dulu, kesian...kesian, mm.

Bagus jgk ler kitorang tak ngikut. Abang ngan ayah leh relaks lelapkan mata. Aku lak melayan anak kucing yg tak berapa sihat tu. Kul 4 petang....tengok ulangan MLM yg kitorang terlepas masa siaran langsung ari tu, hihi.

Malam, selepas beli ubat cacing dan ubat titis mata kat baby kucing...Fadel pi bawak makan asam pedas kat D'Santap di Setapak.
Utk asam pedas...oder 2 hidangan. Ikan parang dan siakap. Mm, pertama kali makan siakap masak asam pedas. Orait jgk..
Ni nasik aku yg belum dirasmikan lagi, hehe..
Abang pun baru nak amek lauk2.
Mujur kitorang datang awal sket. Sbb lepas2 tu...tetiba jer meja nampak penoh. Mesti ler lama sket nak nunggu oder sampai, kan. Kitorang punya oder...jap jer tunggu. Dahhhhh sampai, hehe..

Dh kenyang..Fadel bawak pi kat bukit kat Ampang tu. Leh tengok view dari atas. Nampak KL..
KL memalam...
Suasana ni mcm kat sebuah restoran di Bandung yg berada di atas sebuah lereng bukit. Leh nampak suasana malam di bandar besar..
Pertama kali ke sini.
Bergambar ngan abang pulak..
Tak tau laa apa nama flat ni...
Fadel tunjuk kat ayah jalan kot kat dalam gugel maps, hihi...
Along lak tgk gambar kat hp abah dia...
Mgkn tengok gambar ni laa agaknya tadi, hihi..
Kat situ malam2 cuti mmg ramai orang berniaga makanan...masakan panas.
Kitorang ni mujur aje dh kenyang, hehe. Kalo tidak...mau gak aku beli steamboat secucuk RM1 tu, hehe..
Ayah beli jagung...serius...tak sedap. Tawar. Harga setongkol RM3...yg rebus yg bakar...sama jer harga..
Tgk ler...punya ler banyak asap. Tu tengah kipas sate kot, hehe..(dalam gambar yg melintas tu antara dorang tu takde aku, ye..huhu)..
Dari bukit tu...balik terus kat umah Fadel. Tak jauh sgt ler..dalam 15 minit aje ke rumah Fadel. Fadel ni kira terer gak ler bab jalan mana..jalan itu..jalan ini kat KL. Aku mmg abes ler...kecuali jalan yg dulu2 biasa lalu. Itu pun kot tak banyak perubahan pembangunan kat situ lagi. Kalo idak, sama aje laa....mengharapkan gps, hihi..

Malam tu..kiranya tido awal jgk ler kot, hehe.
Esoknya pagi2 lagi dh nak kena bersiap2 hantar pendaftaran along.

Nota ALONA:-
~Cari semangat yg pergi merata2...huhu..

5 comments:

Kesuma Angsana said...

wah seronok berjalan yer alona !

Zura@Iwan said...

cantiknya kak view KL wktu mlm kt atas bukit tu, rasanya ada kot dorang buat pengambaran kt sini kan?

zura kalau ceta bab jln kt KL..lg la tak taw kak..haha...

che mid said...

Jauh perjalanan tu..tepen ke kl..tapi rasa berbaloi sebab abah ada sekali..

BUNDA said...

Frpm taiping to k.l

Nad MamaZN said...

Cam sedap je mkn kt dsantap tu.. Lama dh xmkn asam pedas