Tuesday, January 7, 2014

Tiada yg luar biasa...

Bila aku citer aku nak carikan ayah aku calon isteri....ramai jugak yg hairan.
Bkn dorang tak tau...mak aku dh meninggal dunia. Tiada siapa yg jaga makan pakai ayah dh.
Kenapa perlu rasa hairan bila sorang anak carikan ayah dia calon isteri.
Ada yg kata aku ni spoting.
Hmm...itu adalah fitrah manusia.
Bkn aku tak mau jaga makan pakai ayah...tp ayah dok kat mana. Bkn selalu aku leh balik Bentong dan bkn selalu jugak ayah leh datang Taiping ni.
Tambah pulak...banyak bezanya sorang isteri dan sorang anak menjaga seorang lelaki ni.

Setelah dh setahun lebih mak pergi....ayah mmg masih tiada pengganti.
Apa yg aku harap...ada laa jodoh ayah bersama seorang wanita yg sememangnya jujur utk menjadi surihati dan surirumah ayah aku.
Aku mmg tak penah anggap orang itu nanti adalah pengganti arwah mak. Dia ada lah dia...Mak adalah mak. Mereka orang yg berlainan. Tidak boleh nak banding2kan.

Arwah mak pun dh penah pesan kat aku dan fadel...kalo mak takde nanti, carikan ayah tu isteri yg boleh jaga ayah ngan baik. Bila mak dh takde ni....mmg ramai laa yg offer tolong menawarkan diri carikan calon kat ayah, huhu.

Dalam hal ni...kitorang ok jer.
Ada jodoh ayah nanti, adalah ye, ayah...

Kalo bab makan ni....bkn tiap2 hari pun ayah makan kat luar. Ayah aku pun pandai jgk masak. Kalo ayah masak lemak daging ngan kentang, pergh!!! sedappp. Kalo ayah masak lemak rebung....pheww!! makan bertambah2 tau, hoho.

Skang ni semua ayah buat sendiri. Mujur mesin basuh tu mesin oto. Tekan punat...leh proses sampai memerah...ayah cuma sidai, angkat, lipat dan susun aje. 

Tapi tu laa kan...wlpn byk yg ayah leh buat sendiri...mmg kena ada teman jgk laa ayah tu. Teman berbual, bercerita bertukar2 pendapat. Terutama kalo tengok berita tv, tengok sokabar. Tak perlu laa nak pi kedai kopi utk tujuan yg sama. Kalo lenguh2 badan ada jer yg leh tolong picit2kan. 

Terbaru...walaupun ada kawan ayah yg tolong carikan calon...tapi ayah tetap tak mengenepikan anak2nya. Tetap ajak pi tengok dulu calon tu mcm mana walaupun kawan ayah tu dh kata perempuan tu ok.
Ok..ok, InsyaAllah, nanti kitorang pi tengok. Kitorang ni tak kisah...asal dia baik...dia ok....ayah pun ok...ada jodoh...teruskan.

Nota ALONA:-
~Bila mak sudah tiada...ayah jangan dipinggirkan. Sedih tengok keadaan orang tua yg ditinggalkan di rumah orang2 tua walaupun anak2 masih ada di dunia ini...(terbaru tertengok dlm satu segmen rancangan Pencetus Ummah minggu lepas)..

4 comments:

tifa anvar said...

saya agree lah kak. ingy senang ke orng tinggal sendiri. kalau bkn pasal makan minum pun kalau ayah@mak yg dduk seorg tu sakit ke jatuh ke sapa ade nak jaga.
mmnglh org akn ckp mcm2 tp x payahlh ambl hati sngt

Nad MamaZN said...

In shaa Allah..
Ada jodoh tak ke mana..

wantie said...

ya..betul kata akak tu, emak adalah emak dan dia adalah dia.

dia dan emak ada lah satu cerita yang berbeza dalam idup ayah akak. Yang penting ayah akak bahagia bersama emak akak dan dia nanti.

Zura@Iwan said...

saya sependapat ngan kak..

wpon sy tk alaminya
tp iwan alami..sy pon turut merasa tempiasnya kak..
Ayah iwan n adik dia..mmg zura tgk
mcm tk terurus sket..
tmbh2 umah kak...adoyai..kalau tk dk pompuan ni kak..lain kan..habis serabut..
sll kalau blk kg..iwan n zura tlg kemas sket..tp tu la..bkn kita sll nk tgk kan...

iwan mybe tk kisah rasanya kalau ayah dia nk ada pggnti lain..tp zura rasa ayah dia mau tp pk kak..sbb dia dh berumor..tak larat dh kak..penah dl ayah dia bersuara, tp skrg senyap je..