Monday, October 21, 2013

Durian sebijik...

Dapat buah durian comel sebijik...
Durian yg berbuah di belakang umah mak kat tepi parit tu. Dah mula luruh..
Pokok durian tu telah ditanam oleh arwah abg Tajul...abah kepada Yui dan Piluih lebih kurang 21 tahun yg lalu....
Baru tahun lepas dpt merasa makan buah ni...sbb baru tahun lepas menjadi buahnya. Lama, kan?? Tu pun berbuah lepas mak dah gaduh nak tebang jer pokok durian tu...sbb tak penah berbuah pun. Tak sangka pulak lepas tu buah durian tu berbunga dan menjadi buahnya (wlpn hanya menjadi beberapa bijik...Maklum laa, baru belajar lekat menjadi buah, hehe..).
Jadi laa....walaupun dpt sebijik.
Walaupun pokok tinggi tapi buahnya tak banyak sangat laa.
Dah laa tu...faktor pokok di tepi parit tu telah membuatkan bila buah gugur....ada jgk yg gugur terus masuk dalam parit dan hanyut dibawa arus, hehe..
Isi putih tp isinya sedappp...lemak2 gitu..
Dapat ler aku ngan abang makan sorang 2 ulas, hehe..
Kepada anak2 ibu yg baca entry ni...mintak maaf laa ye. Buah ni mmg sebijik aje pun. Tak leh nak simpan kat korang. Itu pun Pah simpan nak bagi kat abah, hehe...

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah...

12 comments:

Aliaah Abdullah said...

lapaqqq duriannnnn!!! :(

adrianna syaz said...

Durian yg sebijik tu yg sedap tu..:)

Gieyana said...

Phewww sedapnyer! Eh kak, sy dh leh mkn duyan ka?

❤Kamsiah❤ said...

makan sikit ,tu yg sedap tu.

wantie said...

hah durian? nyum nyum nyum...

takut kena tebang terus berbuah ek. ngeeee

Nad MamaZN said...

Uiiii awat tetibe nampak cam sedap sgt ni?!

Ps: masak ketupat 10bijik je. Jadik la utk kami laki bini
Budak2 ni bukan makan pun
Org kata biar abes gas, janji aura raya ada hahah

Rinna said...

Waah bestnya sebiji.. pun doyan kat umah mak sendiri kan.. nampak sedapnyaa.. :)

tifa anvar said...

Musim doyan yg lepas x dpt merasa walau seulas sbb takuit panas

::NureeN:: said...

aduyaiii... nak jugakkkkk

el said...

xpe along angah ngan akiss
sok balik rumah suh mak abah beli 18bijik doyan..hehehe

attyfir said...

buat terliur je tau lona ni ..kena cari doyan le gamaknya nie .

Zura@Iwan said...

wahh doyan..
lama tk mkn nieh..
tggu musim best gk ..hehe