Thursday, October 3, 2013

Bandung - Ke Cibaduyut

21.05.2013
SELASA

Dah hari ke 3 di Bandung.
Pagi tu seperti biasa bila dh siap, dh sarapan di cafe hotel...aku ngan abg jenjalan dulu kat luar hotel tu. Tujuan utama pagi ni...aku ngan ditemani abg...nak melintas jalan. Nak ke kantor zakat yg dekat sgt ngan hotel ni cuma kena melintas dan jalan sedikit tak sampai 100m gitu. Alhamdulillah, niat aku dari rumah hari tu dipermudahkan. Masa tu risau jgk aku kalo susah nak jumpa tempat gini. Bila dh sampai Bandung...lega sangat sebab mata ni sendiri ternampak cawangan kantor tu terletak di mana & dekat pulak ngan tempat penginapan kitorang.
Kena amek maklumat jugak rupa2nya utk direkodkan. Aku ingat terus bayar aje. Ye lah, aku bukan orang sana. Rekod pun nak wat pe.
Abg wakil aku utk akad. Takde laa banyak mana tp aku bayar zakat ni niat utk arwah mak aku dan duit tu pun sumber dari peninggalan arwah mak jugak.
Citer di atas bkn utk riak ke apa...sikit pun takde. Cuma simpan citer kat sini sebagai kenangan aku sewaktu di Bandung. Lagipun...ni semua bukan utk aku.

Bila dh selesai...kitorang melintas semula ke hotel. Tengok dorang pun dh siap...Reza pun dh sampai.
Bergambar ngan van yg setia membawa kitorang ke sana ke mari selama di Bandung hari tu.
Program Idah hari tu..nak ke Jalan Cibaduyut. Masa tu aku pun tak pasti apa best kat sini. Cuma Idah kata kat sini banyak barangan kulit.
Antara kawasan penempatan di Bandung..
Buah ciku..mak aiii....manis sungguh ciku kat sini.
Beca..
Dah sampai...Reza masuk kat sebelah dalam...belakang kedai2 yg berderet di situ. Rupa2nya tersedia tempat parkir bergini.
Mula2 masuk kompleks ni dulu. Mmg rambang mata aku tgk henbeg2 kat sini....tapi tak beli :p
Idah kata....pi kat kedai2 buruk tu. Kat sana lagi murah. Sandal kulit leh dapat ngan harga RM5 aje.
Maka, aku ngan abg pun keluar dari kompleks tu.
Beginilah keadaan di situ...
Sape sangka ye...kedai2 mcm ni pun dimasukkan dlm senarai tempat membeli-belah yg harus dikunjungi oleh pelancong luar...mmm..
Waktu puncak...mmg sesak. Nak melintas pun susah.
Tgk la anak2 muda kat sana. Bandung mempunyai penduduk yg sangat padat. Peluang pekerjaan sgt kurang. Ramai yg berniaga sebegini utk mencari rezeki. Bukak gerai cenggini...jual air kopi segera panas, air teh botol.
Bergambar ngan anak tokey kedai yg baru balik dari sekolah. Aku dh selamat beli sandal RM5 dan sandal bertali utk akiss. Sandal bertali harga mahal sket ler dari sandal biasa. Sandal yg lembut dan liat tapaknya bila dilipat2, hehe.. Tapak yg diperbuat dari getah...
Kalo masuk dalam ni mmg mcm2 jenis kasut ada. Aii...tahan nafsu jer tgk. Kasut lelaki, pempuan...kanak2...
Sunyi jer kat dalam ni. Nak tengok2 jamu mata pun segan2 aje aku pun, hehe.
Pastu...melintas balik semula masuk ke dalam kompleks utk gi ke tempat parkir. Malas dh nak jamu2 mata. Orang pempuan ni mmg pantang nampak henbeg. Kang ada yg berkenan di hati payah pulak. Payah nak buat keputusan...nak beli yg mana satu sbb banyak yg cantek2. Tak pe laa....dh beli sandal 2 pasang tadi kira ok dh ler, kan...hehe..
Dah banyak bas masuk membawa rombongan ke sini. Tapi dorang bukan dari Malaysia pun...mgkn dari Jakarta ke cenggitu. Tgk muka, cara berpakaian pun dh tau. Dorang pun mcm teruja bila turun dari bas nak masuk kedai, huhu.. Orang Malaysia jarang datang sini segerombolan sekaligus sampai kena naik bas kat sini. Ramainya datang berkumpulan kecil mcm kitorang ni, hehe..
Aku telefon Yui...ucap tahniah. Hari tu kebetulan adalah hari konvo dia utk degree kat Seri Iskandar.
Nampak Reza dok lepak kat gerai Pak Kumis ni. Dia kata bakso sini sedap. Ok, abang oder semangkuk.
Abg dan air teh botol...
Bila Reza rekemen...kitorang pun berani laa nak mencuba sbb bkn apa...risau jugak bila dh ada yg peringatkan...hati2 makan kat gerai2 biasa di sana. Takut kena cirit birit nanti. Naya jer, kan...nak shopping semua nanti ntah ke mana asek sakit perut aje. Alhamdulillah laa, makan kat situ takde kena keracunan makanan pun.

Tp...mmg sedap bakso di gerai Pak Kumis ni.
Pekena lak ngan air teh botol, uii....terangkat!!!

Mana laa kawan2 yg lain ni....sakan tul dorang shopping, huhu.
Kitorang siap dh pekena bakso lagi ni, kehkeh...

Nota ALONA:-
~Biarkan luncai terjun ngan labu-labunya....biarkan....biarkan..

5 comments:

adrianna syaz said...

Bakso mmg sdap tu..tq kak kongsi2 gmbr dgn cerita2 jln pg bndung..leh wat guide klu nk kesana nnti

el said...

dapnya bakso tu kak
lama x pekena bakso..w/pun merata bakso kat penang ni..tp xde hati lak nak p try mkn haha..penah sekali tu je lah..tp xmcm bakso lam gambar akk tu..
smlah kak lau tgk hbag mmg rambang..xtau nak beli mn..ni lau pi sn xtaulah giler kut tgk haha

wantie said...

kalau gi shopping kat tempat murah hati mau cekal. kalau org mcm T ni sangat sangat tak boleh. mesti nak beli itu. ingat org tu org ni semua. haish.... ni la pangai T yg wan suh ubah..ubah.. tapi tak ubah ubah pun. ngeeee..

Zura@Iwan said...

kira pegi bandung ni..byk shopping je kn kak..
kalau tmpt murah2 gini bleh la layan..haha..

blm penah mkn bakso..huhu..

tifa anvar said...

X prnh try mkn bakso, takut tekak x leh trima