Thursday, October 10, 2013

Bandung - Last kopek...FO & Pasar Baru

22.05.2013
RABU

Dah check-out....kitorang terus ke FO di jalan yg sama ngan hotel tadi...tp agak letih ler jgk kalo nak berjalan kaki dari hotel tu. Jadi, Reza bawak kan...
Reza parking kat sini...leh ler pi ke beberapa FO berdekatan.
Kat kiri kanan ada FO, melintas jalan pun ada FO. Pilih ler nak gi FO yg mana.
Cari ler apa yg dalam list tp tak dapat lagi.
Rasanya ada lagi yg nak ke Donatello hari tu..hehe....
Disebabkan aku ngan abang ni datang sini bukan laa nak membeli-belah sangat, kitorang pun rileks2 aje laa. Apa yg dh ada tu dh cukup laa. Tu pun mcm dh terlebih guna duit dh...
Tapi masuk jugak laa tengok2 apa yg menarik kat dalam FO yg kitorang tak penah masuk lagi tu. Alang2 dh sampai, kan...
Tp dalam satu FO tu (tak ingat nama apa)...dorang pasang satu chanel radio...banyak jugak lagu2 dari Malaysia yg dimainkan.
Beli lagi teh botol. Nak menikmati lagi teh botol ni sebelum balik, hehe..
Depan Blossom FO.
Gambar nampak lubang idong...hihi..
Dh boring lepak kat situ...melintas semula. Nampak Reza...terus gi lepak ngan dia. Bersembang2.
Kawan2 masih ligat masuk keluar pilih pilih...masuk keluar tengok2..pilih2 kat FO-FO berdekatan, kehkeh..

Dh selesai....bergerak pulak ke kedai Amanda ni...yg katanya terkenal ngan brownies yg sedap.
Masuk...jgn tak masuk. Aku pun beli laa brownies..(tapi bila dh rasa...alamak, tak macam brownies fevret aku laa. Kalo buat sendiri rasanya lebih sedap, huhu...)
Nak membayar..
Kat luar Amanda....bergambar ngan Reza.
Beli mende ni...nak rasa kelainan kuih kat sana.
Aku pun tak ingat dh apa namanya. Siap ada cili api sebijik tu. Tapi mmg sedap. Rugi pulak beli satu. Sesuai rupa2nya makan mende tu dan gigit cili tu sekali. Baik beli mende ni dari beli brownies tadi, huhu..
Dalam perjalanan nak ke pasar baru...nampak produksi tv sedang membuat penggambaran dengan seniman jalanan silverman ni...
Ni silverman yg tak terpilih utk shooting td...jadi seperti biasa dia kena minta ehsan dari orang ramai, hehe..
Lagi mereka2 yg mencari rezeki di tepi2 jalan tumpuan orang ramai. Mana yg pandai main gitar...dorang main gitar. Mcm pakcik tu dia jual aneka roti kalo tak silap pandangan mata aku.
Sampai kat pasar baru...aku ngan abang turun kat jalanraya tu aje. Sementara yg lain...ikut Reza pi parking kat tingkat paling atas utk shopping kat dalam. Aku berhenti kat situ sebab nak beli buah salak ni...hehe..
Kalo dh hantu buah tu..pantang nampak...takut ralat pulak kalo tak beli.
Pakcik ni tanya kat abang jam dh pukul berapa. Yg abang ni pulak tak teringat nak kena tolak sejam dari waktu malaysia bila kat sini. Yelah, tetiba aje kena tanya cenggitu masa nak amek gambar dia, kan. Abg pun ter-bagitau ikut jam Malaysia. Terkejut pakcik tu sbb dia tak sangka waktu tu dh pukul 1, hehe...Padahal yg sebenar kurang sejam dari tu, kehkeh..
Kitorang meronda kat area pasar basah kat sekitar kawasan pasar baru. Saja2 nk tengok suasana kat sana.
Dari situ baru kitorang masuk kat dalam pasar baru.
Gi tingkat bawah sekali cari t-shirt muslimah utk akiss. Alhamdulillah dh jumpa. Beli 3 helai. Kat area situ jugak mmg banyak blaus2 yg cantek2. Tp aku tak beli pun. Cukup2 laa dah. Kalo ikut mata ni mmg tak terlayan. Jadi, kawal2 laa perasaan tu...

Kemudian...naik tingkat demi tingkat sambil mata menjeling2 apa lg yg menarik. Masa bersisa masih banyak lagi. Sambil nunggu kawan2..abg sempat berurut ngan mesin urut.
Tengok banner ni....waktu kitorang pi tu dorang nak mengundi.
Suasana kat sana...dirakam dari dalam van..
Air istimewa kat sana tp tak penah cuba pun...
Buah jambu batu yg bijinya merah tu. Jenis ni yg dijadikan kordial jus jambu dlm botol ni..
Ikan mas, ikan kap, ikan laga....
Perjalanan diteruskan.
Tinggal beberapa jam lagi perlu ke airport.

Singgah kat Restoran Pak Chi Met..
Isi perut sebelum ke airport. 
Saja bergambar kat sini...nanti nak citer balik takut lupa nama restoran ni, kan..hehe..
Kat sini ada ikan bakar, ayam bakar..
Pilih laa nak set mana satu. Aku ngan abang kongsi...pilih set ikan bawal bakar.
Mcm biasa...nasik kosong mesti ada, ulam mesti ada, sambal mesti ada...

**LEGA BETUL....DH MARATHON BUAT ENTRY PEKASAM GI BANDUNG TERSIMPAN SEJAK BULAN MEI ARI TU. TINGGAL EPISOD NAK BALIK JER. ALAHH, EPISOD BIASA2 DI AIRPORT, HEHE..

Nota ALONA:-
~Petang sampai malam nanti...kena gi surau MRSM Taiping. Ada majlis yg perlu dihadiri.

6 comments:

Mar Mansor said...

bestnye jalan2..

attyfir said...

lapar lak tgk menu tu ..

el said...

akk sllu share makanan ngan abg akk ek..gudlah xdelah mkn byk sgt kan :)

wantie said...

mcm mcm dorang jual. memang pun kak dulu masa T kerja kilang banyak la indonesia yang makan tauhu sumbat letak cilipadi sebiji.

suka nau dorang makan cili padi gigit gitu. tahan pedas kan dorang

::NureeN:: said...

dah merata akak berjalan noh..
best la...
nureen ntah bila la yerr

tifa anvar said...

Dh mmg org sane trkenal dngn makan cili padi.