Tuesday, October 29, 2013

Melawat Angah

27.10.2013
AHAD

Dari Nibong Tebal utk menaturalkan rasa rindu pada akiss....kitorang terus jer ke Lenggong. Ujan masih lebat.
Kat Bukit Berapit....ada tanah runtuh sket.
Di Padang Rengas....kitorang singgah kat Petronas...tapi bkn nak isi petrol, hehe.
Sempat jugak kol ayah tanya ayah dh sampai mana. Rupa2nya masih tak sampai Simpang Pulai lagi. Ayah ke Taiping ikut Cameron Highlands hari tu.

Dari Petronas...terus ke Lenggong. Singgah kat area gerai jual ikan pekasam ni, hehe..
Beli ikan pekasam lagi, ye...
Ok...dah beli....
Bila dh petang2 ni...warden pun takde dh kat bilik ofis warden tu. Jadi, masa kitorang sampai tu...angah rupanya tak pi amek tandatangan warden dia lagi utk keluar outing.
Angah ni mmg lom penah berpengalaman pi amek tandatangan warden kat umah warden tu lagi, huhu. Bila tak biasa ni...dia macam risau pulak nak pegi ketuk pintu umah cikgu/warden. Risau mengganggu keluarga cikgu bila nak mintak tandatangan kebenaran keluar. Kan hari minggu...mesti laa cikgu nak beristirehat. Tapi kalo tak ditandatangan kad outing tu...mana angah leh keluar dari pagar maktab, kan??? huhu..

Aku kata...pi aje. Along ngan akiss penah gi umah warden utk mintak kebenaran keluar...ok aje. Jadi, angah pun pegi. Hmm, tengok!!!! kejap jer...dh leh dpt dh.
Tapi warden tu tanya laa kat angah. Kenapa lambat nak outing?? Angah jawab laa, "sebab mak dan abah saya pergi melawat adik saya dulu"...cikgu tanya pulak, "adik awak belajar kat mana?"....Angah jawab laa akiss tu belajar kat mana, kan. Ok jer kan...angah??? Risau sangat dia, huhu.

Tujuan bawak angah outing ni....nak pi gunting rambut angah.
Tak pi sampai Kuala Kangsar pun sbb dh jam 3 petang. Tak sempat nanti. Keluar ke pekan Lenggong aje.
Ronda punya ronda kat pekan tu...mm, tak jumpa langsung kedai gunting rambut. Kedai2 pun banyak tutup. Maklum ler...hari Ahad...dah petang pulak tu.
Ketika abg isi petrol kat Caltex...abg tanya kat tokey dia...Dia pun bagitau kedai tu...katanya hari Ahad pun kedai tu bukak jgk. Kitorang pun gi ronda kat area yg diberitahu tadi...tp tak jumpa pun??? Adeii.....

Sian aku kat pekan ni...mcm 'bandar mati' sejak ada 'hiway' dari Kuala Kangsar sampai ke Lenggong dan terus ke Grik. Ye lah....bila dh ada hiway tu...pengguna jalanraya dh tak perlu lalu pekan Lenggong ni dh utk ke Grik dan ke Kelantan. Dorang leh terus memandu laju jer kat hiway tu tanpa perlu melalui lagi pekan Lenggong tu. Jadi, pekan tu hanya utk orang yg memerlukan saja terutama penduduk setempat.
Wakil rakyat yg dipilih kat situ perlu bertindak melakukan perancangan yg baik, idea yg segar tp bukan utk mencemarkan....agar pekan tu tak sepi mcm tu.

Singgah kat cafe di Rumah Rehat seperti biasa. Sambil2 tu leh ber'wifi...
Angah oder nasik goreng ayam. Abg oder roti bakar aje. Aku tumpang roti bakar abang, hehe..
Abg tengok fesbuk..
Err....aku pi tanya budak2 remaja lelaki yg sedang berwifi kat dalam tu, hehe...
Tanya dorang...kedai gunting rambut yg bukak hari Ahad kat mana..
Pastu, dorang pun bagitau laa...kat sebuah kedai gunting rambut orang Melayu. Kat tepi jalan hiway, depan sket jer dari Dataran Lenggong. Yg sorang tu siap nak tolong tunjukkan lagi, hehe. Tapi aku ni takmo ler kacau dorang, kan. Leh jer cari sendiri. Timakasih ye korang.....

Bila dh pegi cari dan jumpa kedainya....alamak...tutup ler jugak.!!!
Nampaknya...takde rezeki angah ler nak menggunting rambutnya yg mmg nampak dh tebal tu.
Nak wat macam mana, kan...
Mgkn abahnya kena beli ler pengetam rambut dan gunting. Nanti....tahun depan leh buat sendiri aje. Tahun ni tak sempat dh...sbb 8/11 pun angah nak balik umah cuti sampai ujung tahun dh.
Nanti, abahnya leh bawak pengetam rambut dan gunting serta sikat tu masa melawat angah. Sumber letrik takyah risau....kat tempat parking kete depan aspura tu ada soket letrik. Nanti abahnya leh buat operasi menggunting rambut kat situ aje. Err, dah alang2.....leh jugak amek upah gunting rambut kat pelajar2 aspura yg nak gunting rambut tu, kan..hehe. Lepas jugak duit petrol nak jengok angah ni, kehkeh....Bernas tak cadangan tu???

Hampa sbb misi gagal...kitorang terus jer ke Tasik Raban...
Kat sini mmg tempat rekreasi. Ada kemudahan tandas, surau, gerai2 makan...taman permainan. Ada jugak tempat utk menyewa kayak jika berminat nak berkayak. Leh jugak nak ronda2 naik bot rasanya, hehe..
Dok lepak kat tepi tasik...tengok budak2 dh nk abes berkayak..
Hari dh gelap...mcm nak ujan...
Sebelum balik...bergambar ngan buai...dok jer pun. Takde menghayun, hehe..
Tebalkan, rambut angah? Harap2 masih leh bertahan ler sampai 8hb November ni......jgn cepat sangat memanjangnya.

Dh hantar angah balik hostel dia...kitorang pun terus jer balik umah. Ayah dh sampai umah dan bukak pintu sendiri kul 4.30 petang, hehe.
Kitorang sampai umah ketika masuk waktu Maghrib..

Balik umah tu...aku pun masak ler apa yg ada utk makan nasik ngan ayah, kan...
Rasa letih pulak badan nak pi makan kat luar. Masak sempoi2 pun ok jer lah. Ayah pun bkn jenis cerewet. Senang nak jaga ayah ni. Tapi tak tau laa...jodoh ayah tak sampai lagi...

Nota ALONA:-
~Aku sayang ayah....

5 comments:

attyfir said...

rambut angah sama ngn firdaus ,
kejap je tebal..ni dah tebal..
kdg baru je ptg ,x smpi dua minggu dah tebal balik ..

el said...

hensem angan ngan rambut tebal dia tu :)

wantie said...

tu la kan kak. jenuh dok atoq masa. nak outing nak tu anak ni. kalau dorang duk satu MRSM kan ka senang. boleh ambik masa lama sikit bila outing.

tifa anvar said...

Ank llki sya pn kejap je rambut banyk. Rase cam baru 2,3 hari tngk rambut tu pendek lagi. Tetiba panjang ttup separuh telinga

Kesuma Angsana said...

melepas rindu pada anak2 yer lona !