Thursday, March 20, 2014

Antara servis di pejabat pos..

Hahaha....macam ler korang tak tau, kan servis2 yg ada di pejabat pos skang ni...kehkeh.
Tapi hari ni saja jer laa sbb aku tak penah lagi buat urusan ni kat pejabat pos sebelum2 ni, tau..

Ari tu dok gugel...kat mana ler nak renew lesen L ni. Sebelum2 ni...tak penah pun renew lesen L. Tapi kali ni....kena ler memperbaharui lesen L angah ni. Dia tak abes praktikal moto lagi masa cuti akhir tahun lepas. Dia dok asrama....bila masa nak abeskan jam praktikal moto tu. Tempoh lesen L angah yg mula2 tu sampai 9/3 ri tu....jadi aku pun baru jer renew sebab nak cuti sekolah ujung bulan ni....kan. Angah balik...jadi leh ler sambung jam-jam pratikal moto B2 nya.

Kat mana nak perbaharui lesen L???
Sebab...selalunya lesen L ni agen institut memandu yg terus bagi bila kita dh lulus ujian komputer tu, kan!!! Dalam tempoh tu dh lulus lesen betul dh. Jadi, kali ni....mcm blur pulak, huhu. Malas tul nak pi tanya agen tu, hmm.
Ari tu...gugel kat internet tapi tak jumpa. Ntah apa keyword buat aku tak jumpa ntah ler. Pastu, aku pun wassap tanya Wantie....dia kata...leh buat kat pejabat pos. Maka, esoknya aku pun pi ler pejabat pos Taiping...lebih banyak kaunter dari pejabat pos Kamunting, huhu.

Dengan bayaran RM4 (RM2 renew lesen + RM2 komisen)....dapat ler renew lesen L angah utk 3 bulan. Harapnya...angah leh test moto cuti sekolah pertengahan tahun nanti, mudah-mudahan.
**Buat kat JPJ mgkn RM2 aje ler kot sbb takyah nak bayar komisen lagi RM2, hehe..
Dah dpt lesen L utk tempoh 3 bulan lagi..

Dalam masa yg sama...utk menjimatkan masa....aku pun beli topap kat kaunter pejabat pos ni. Dah alang2 kan...malas dh nak berhenti kat kedai topap lain. Topap kat situ jgk, senang.

Aku dh guna pin nombor ni. Tak yah ler ada nak mencuba lagi..hehe..

Beli topap hp kat pejabat pos ni pun....pertama kali aku buat, hehe.
Selalu gi sini utk urusan lain, kan......renew lesen memandu, beli setem, beli sampul ekspress, pos laju, renew insurans kenderaan.....................

Nota ALONA:-
~Mmg sedang menguruskan macam2 hal skang ni..............aduh, aduh du du du du du du.....

7 comments:

Zura@Iwan said...

aha kak..
kat pej pos bleh renew lesen L..

alhamdulillah slmt dh renew lesen angah ye..

el said...

sllu nak renew lesen2 ni just pi pej pos je kak woii hehehe
3bln je..oooo sempatlah dpt lesen penuh tu kan

Kesuma Angsana said...

KA pun bab2 ni selalu berurusan dgn pjbt pos aje !

attyfir said...

mcm2 dah pejabat posnya perkhidmatan skrg .

wantie said...

memang best kalau semua benda leh buat di satu tempat kan..

tapi kalau buatnya offline. memang bengkak!!!

Nurul Hikmah said...

Renew lewat kan? Kne denda x?

ALoNa CintamaniszLite said...

Tak...tak dikenakan denda pun..