Saturday, March 22, 2014

Selesai part 1

22.03.2014
SABTU

Pagi tu...aku kena gi Taiping. Gi ngan motor aje. Pi frame gambar (nak serah album dh siap kat pengantin lain), pi amek kek utk hantaran ayah...pi beli buah anggur utk tambah dlm hantaran buah.

Tengahari gi kenduri kawen anak kak zurina....yg diadakan kat Taman Tasik Kamunting.

Pastu, terus gi Batu Kurau...ada tugas utk amek gambo orang menikah.
Adoii...punya laa aku risau ngan majlis ni. Kitorang sampai masa azan Zuhur.
Kata kul 2 petang nikah...iaitu lepas solat Zuhur. Tp jemaah dh abes solat...termasuk pengantin lelaki...tapi pengantin pempuan tak sampai2 lagi. Malah....wakil dorang sorang pun takde utk menyambut kedatangan rombongan pengantin lelaki kat masjid tu, mm.

Tgk jam...alahaii..
Sempat ke kitorang sampai umah kul 3.30 petang ni?? Ada agenda penting yg lain pulak. Dh bagitau dh pengantin pempuan hari tu.

Bila Tok kadi dh sampai...pengantin pempuan tak sampai2 lagi.
Pengantin pempuan dh sampai....dok jer dalam kereta tak keluar2 nakkan ekon kereta. Sampaikan tok kadi yg keluar dari masjid dan pi turut (panggil) dorang tu kat parking kereta.
Rupa2nya tok imam dan sorang lagi saksi nikah pulak tak sampai lagi. Adoii, berpeluh satu badan dh kitorang ni tengok masa berjalan...berjalan...berjalan..

Alhamdulillah, Allah permudahkan tugas kami. Walaupun mula lambat.....segalanya berjalan dgn baik. Tok kadi pun bkn jenis yg banyak2 tanya ni. Mujur semua acara di masjid aje.

Dari majlis akad nikah tu dah kul 3.05 minit. Terus jer bergegas balik umah. Sampai umah kul 3.35 petang. Aku terus jer gi amek kek dlm peti sejuk, buah stoberi utk ditambah susun dalam hantaran.

Gambar2 hantaran kat bawah ni aku soh anak aku jer yg snap kan guna sony nex. Aku tak sempat dh nak klik2 gambar.
Yg ni...stoberi kering ngan coklat stoberi..dlm coklat tu ada jeruk2 kering. Ayah yg beli mende ni.
Ni album yg mengandungi sejumlah duit hantaran. Baki sebulan sebelum majlis akad nikah nanti.
Kain sulam...
Telekung...
Buah2an mmg penuh. Takde tipu2 pun letak gabus kat bawah tu, hehe.. Dan yg penting, aku tak sapu buah ngan minyak pun. Lebih suka bagi yg ori gini. Memudahkan orang yg menerima nak makan nanti, kan...huhu..
Cincin sebagai tanda..
Selain sebentuk cincin sebagai tanda pertunangan....ada jgk 5 dulang hantaran iringan selain tepak sirih sebagai pembuka kata ikut adat Melayu. Dh kita orang Melayu, kan. Mmg ler kita orang Islam tapi kita orang Melayu....nampak lebih bersopan santun, lebih manis jika kedatangan kita ada pembuka bicara.

Hantaran ada 5 jer.
2 aje barang...telekung dan kain pasang.
Yang lain tu buah, sebijik kek dan pemanis mulut (coklat dan stoberi kering).

Mesti ada yg tanya....umur ayah aku dh nak masuk 60 tahun November ni nanti, perkahwinan kedua pulak tu...nak ada tunang2 jgk ke??
Maaf, ada sebabnya. Ayah aku mmg tak penah lagi jumpa berdepan2 ngan makcik ni (nanti ler aku citer mcm mana ayah leh kenal makcik ni). Jadi, bila dh jumpa dan berkenan...adalah lebih baik kita bagi tanda dulu. Kemudian, boleh laa teruskan perkara selanjutnya.

Utk majlis ni...3 kereta jgk yg gi, hehe. Alza, avanza dan myvi fadel. Penoh2 kereta kecuali alza...bahagian seat belakang sekali tu diletak barang hantaran.
Alhamdulillah, dorang sambut kitorang ngan baik sekali.

Perasaan aku?? Nanti laa aku citer. Aku buat entry khas, hahaha..
Gambar2 lain??
Gambar bakal isteri ayah selepas arwah mak aku??
Nanti2 laa ye. Tak leh letak awal2 sangat. Panas lagi ni. Biar sejuk2 dulu, kahhh..

Ha'ah, hantaran mmg semua aku yg buat. Semua simple2 aje. Takde beriya2 berenda sana beropol sini. Aku selalu tengok pengantin2 skang ni buat hantaran sempoi2 aje. Takde beriya ikat gitu bentukkan gini...pin sana sini, hahaha. Tapi simple2 pun...makan modal besar jgk ni, mm. Tu aku mintak jgk sumbangan kat abang ngan fadel utk persediaan hantaran dan barang hantaran ni, hihi.
Semua ayah serah kat aku utk urus. Aku cuba ler buat sebaik yg boleh sbb aku pun sebok ngan macam2 hal terutama kejar dateline lepas satu...satu!!!

Nota ALONA:-
~Part 2...InsyaAllah dalam bulan Mei nanti. Tak lama pun tempohnya, kan??

6 comments:

Nad MamaZN said...

alhamdulillah
syukur dipermudahkan urusan...
moga urusan seterusnya pun dipermudahkan hingga selesai...

pakcik, jd tunangan org, darah manis tu
hikhik :P

Zura@Iwan said...

alhamdulillah kak..
tk sgka bila kak gtaw ayah kak dh bertunang...
semua ini ketentuan Allah kan..
tk salah ayah kak nk berteman lg..

tk sabar nk tahu cerita selanjutnya..
siapa gerangan yg bertuah tu ?
org mana kak makcik tu?

semoga segalanya dipermudahkan..ameen..

el said...

tertgu2 gak lah update psl kisah ayah akk ni..tup2 timbul pls mjlis pertunangan..heheh suker kiteww tgk..alhamdulilah smoga semua dipermudahkan..bln 5 ke kenduri nye kak...sbuk lah akk nti ek

ayu Ismail said...

Tahniah..tentulah pilihan anak adalah yg terbaik untuk ayahnya..x sabar nak tunggu entry bergambar...

attyfir said...

alhamdulillah semoga majlis yg akan dilangsungkan bln mei nanti berjln lancar..amen..

wantie said...

syukur alhamdulillah..dah selamat semuanya...

cantik cantik hantaran tu. Tahniah untuk ayah akak jugak ye.

happy E day T ucapkan.