Thursday, March 13, 2014

Bil oh..bil..

Hari yg sama...dpt 2 bil serentak. Jarang begini...selalunya dapat 2 jenis bil ni di hari lain2, hehe..
Mula2 dpt bil letrik. Terkejut aku tgk bil turun hampir RM20 jugak ler.
Wlpn kitorang dok 2 orang...tp bil letrik biasanya RM60 lebih jgk. Kalo anak2 balik...bil akan jadi RM70 lebih. Tapi kali ni bil lagi kurang jumlahnya. Walaupun gembira tapi mula2 tu pikir jgk kenapa. Tapi cepat jer aku dpt jawapan.
Bil letrik umah kitorang bln ni..
Kemungkinan besar adalah disebabkan kitorang tidak lagi menggunakan thermopot setelah thermopot kat umah tu kat penutupnya tu getah pelapik tu dh teruk. Boleh menyebabkan habuk masuk kat air dalam tabung thermopot tu. Pemanas masih ok.
Sebelum bil sampai....abang ada tanya...nak beli thermopot baru ke??
Aku cakap....takyah ler. Aku dh tawar hati guna thermopot ni. Setakat ni...dh 4 buah thermopot kitorang penah ada. Mula2 guna....abang dapat cabutan bertuah masa famili day kompeni tempat abang keje. 2 tahun guna rosak. Pastu sebab dh rasa syok guna thermopot...beli sebijik yg lain. 2 tahun...rosak..selalu gitu ler. Usia thermopot ni dalam 2 tahun...2 tahun lebih aje. Pastu pemanas dia akan rosak.
Cuma...yg sebelum ni...pemanas dia masih ok....penutup dia tu pulak problem. Abang dh bukak abes dh...mmg teruk sgt dh...sebab, thermopot yg ni laa paling lama bertahan....lebih 3 tahun..brand Pensonic.

Bila yg ni dh rosak...aku rasa dh takde keperluan utk guna thermopot lagi. Anak2 dh masuk asrama. Jarang buat air panas. Selalu buat kopi utk abang jer la. Aku ni lebih suka minum air biasa aje....air filter.
Jadi, aku guna ler balik cerek bunyi tu guna dapur gas. Masak pun cukup2 nak guna aje, haha. Jimat gas, kan.

Petang sikit....bil air pulak sampai.
Bil air umah ni...kongsi utk 2 rumah. Rumah kitorang ngan umah kakak sulung abang kat sebelah umah kitorang ni. Air dari penggunaan 1 kepala meter....setiap kali bil datang...akan dibahagi 2. Dh tak kisah ler sape guna banyak....sape guna kurang. Lebih kurang mintak halal. Sebab....ahli keluarga masing2 pun lebih kurang sama jer utk setiap umah.
Bahagi ler 2...tp takde ler bahagi beriya2.
Macam RM59.14 ni...jadikan ler RM60. Bahagi 2...jadi ler RM30 utk satu umah.
RM30 tu bkn penggunaan air sebulan tapi utk 2 bulan.
LAP ni datang baca meter 2 bulan sekali.

Kitorang ni...bil air jer kongsi. Bil letrik masing2 ada meter masing2.
Apa yg aku nak tunjuk kat 2 bil ni??
Yg sebelah kiri ni bil letrik kak nor. Kanan bil letrik kitorang. Err, bil kaknor tu tinggi sket dari kitorang sbb umah dia ada ekon, ye..hehe.
Tengok ye...
Bil letrik kak nor ada cas Kumpulan Wang Tenaga Boleh Baharu (1.6%)....tak tau ler mende ni cas utk apa. Takde ler aku gi menanya meter reader tu ataupun gi terus pejabat TNB tanya, hehe.. Jadi, pertanyaan terus ler jadi persoalan. Tapi bil aku takde ye..cas extra ni.
Mgkn....cas ni akan keluar bila bil letrik melebihi RM77...(rujuk gambarajah di bawah ini, hehe...mcm soalan exam pulak, kehkeh)
Imej ni aku dpt dari galeri hp abg. Tp kredit utk empunya yg sebenar.

Sementara tu...bil letrik di atas tu mencatatkan...utk jumlah bil kak nor tu...subsidi kerajaan biaya RM29 lebih. Yg kitorang lak dh disubsidi RM18 lebih...

Macam mana TNB kira....sape yg nak pertikaikan sgt tu....gi jer laa terus ke TNB bertanya. Jangan nak promprang...promprang bising2 kat blog...kat fesbuk soh orang yg lain pun komen mengamuk2 mcm dia jgk. Tapi....diri sendiri takde inisiatif nak gi tanya sendiri kat orang yg uruskan hal ni kat pejabat TNB tu....huhu.

Nota ALONA:-
~Mcm aku lain...aku cuma nak tau sebabnya aje. Bkn nak mempertikaikan, hehe..Sori!!

2 comments:

Zura@Iwan said...

kalau guna ekon mmg la bil letrik tiggi sket kan kak...

kalau tk puas hati gi tnb terus tnya noh kak..hehe

wantie said...

selalu dapat bill tak sempat nak belek belek banding itu ini...

bayar pun guna online je..selalu bayar lebih la kan. bagi roun figure gitu...

hahaha..suka ayat kak tu, bila hati tak puas nak ngamuk sendiri tak best, ajak org lain mengamuk sama kat FB. terbaik kak... thumb up!!!