Sunday, July 8, 2012

Ayah dtg naik bas..

Inilah kali pertama ayah dtg Tepen naik kenderaan awam...setelah mak takde dan avanza pulak masuk workshop. Saga CAQ leh jer nk digunakan tp elok lah ayah naik bas aje ke Tepen ni. Rileks2 sket orang yg tolong bawakan, hehe..

03hb Julai 2012
Selasa
Ayah keluar dari umah tompang kete tok perak (jiran sebelah umah ayah) utk ke stesen bas Bentong. Kemudian naik bas express ke Jln Pekeliling. Sampai sana...ayah naik teksi ke hentian jalan duta. Kena RM5 berapa sen ikut meter, ayah kata. Tp ayah bg aje RM6 kat pemandu teksi yg berbangsa India tu.

Kat Jalan Duta...ayah dpt tiket ke taiping jam 10.20pg. Sementara nunggu...Fadel meneman jap kebetulan dia ada seminar kat bangunan kerajaan berhampiran.

Tp ayah kata...bas tu jam 11pg baru jalan. Tunggu org penoh dulu agaknya.
Ayah sampai Tepen jam 2.30ptg...ngam2 lepas aku amek akiss balik sekolah.
 
04hb Julai 2012
Rabu
Pagi tu...aku keluar ngan ayah. Menyelesaikan beberapa urusan kat KWSP.
Balik dari tu singgah beli tiket bas. Ayah nk balik Bentong pd esok pagi. Ada urusan lain pulak, mm...sian ayah..

Petang, kitorang bawak ayah gi umah besan dia...iaitu mentua aku. Sembang2 sampai masuk Maghrib.

05hb Julai 2012
Khamis
Jam 8.45pg...aku dh keluar umah dh nk hantar ayah ke stesen bas kamunting tu. Ayah mcm risau aje takut tertinggal bas, hehe.. Padahal bkn jaoh pun dari umah aku..3minit pun leh sampai..

Mmg tak ramai org lah ari tu...maklumlah hari biasa, kan..

Jam 9.15 bas Kamunting ke KL pun sampai.
Dah salam cium ayah...ayah pun naiklah atas bas. Kali ni ayah dpt la tempat duduk single ni sebab masa nak ke Tepen ari tu ayah kena duduk kat seat double sebab seat ayah yg sepatutnya seperti tertera dlm tiket ayah....orang lain dh belasah dok dulu tak ikut no seat dlm tiket dia. Psl dia dari Puduraya....dia ingat takde orang ler kot dok seat tu, hampeh!! Pastu, dia leh buat derkkkkkk aje..ish..ish..

Sebelum bas jalan...aku pun sempat ler masuk dlm bas nk amek gambo ayah kat atas bas ni. Leh kan penumpang lain ingat aku ni cek tiket bas....hahahaha...kelakar aje. Tapi tak mengapalah, kan...tak kisah lah org ingat aku keje cikgu sekolah ke, kerani ke, tukang cek tiket bas ke....asalkan pekerjaan yg dorang ckp tu pekerjaan yg halal aku tak kisah pun.
Org selalunya kalo nk beranggapan pekerjaan ni berdasarkan pakaian kita. Kalo aku pakai baju kurung, mekap2 elok...dorang ingat aku cikgu sekolah. Kalo ada kat kwsn sekolah lagi lah...parents yg tak kenal aku akan panggil aku cikgu, huhu.
Tp kalo aku pakai seluar trek, t-shirt...sling bag...sempoi sgt...dok lak kat tangga bas ngan henpon kat sebelah tangan (nk amek gambo ayah ler tu)...tak salah laa dorang ingat aku ni tukang cek tiket, kan...hihi..
 
Ayah dh rileks kat seat dia...
Sebab amek gambo ni ler penumpang lain ingat aku nk cek tiket bas, hehe. Kalo aku nk berlakon dan buat2 cek tiket tu pun ok jer...tp kang tak pasal2 pulak kena marah ngan orang yg sebenar, hahaha!!!
Paling teruk kang...kalo aku dilabel penipu..ish!! Kalo yg tu takmo lah. Lebih baik aku menidakkan aje, lagi selamat....kan..
Guna kamera hp aku...cenggini lah hasilnya...ntah apa2!!
Setelah tukang cek tiket dh turun...bas pun bergeraklah pd jam 9.25pg ikut jam tangan aku, ngee..

Sampai kat Puduraya...Fadel teman ayah makan tengahari sebelum ayah menaiki teksi ke Perhentian Bas Jalan Pekeliling ngan tambang RM8. Kemudian dpt bas ekspress ke Bentong jam 2.30ptg.
Ayah sampai umah dekat jam 4ptg dgn menaiki teksi dari stesen bas Bentong.

Abes citer...

Nota Alona:-
~Aku ada ckp kat ayah....bila ayah lapang dan rasa sunyi...meh ler dok kat Tepen ni lama2 sket...

2 comments:

nad said...

ayah akak nmpk muda...nmpk sehat :)
takde ek bas dari bentong ke tepeng?
lamanye tak jejak stesen bas kamunting tu
masa sekolah seratas selalu sangat la jejak sbb nak balik umah kt tlk intan, haha! :)

ayah akak takmo dok tepen ke?
ada cucu2, takde la bosan sangat kot ;)

wantie said...

hahaha... tetiba akak jadi tukang check tiket.

betul tu kak org akan judge kita dengan cara pemakaian. tak pe judge yg baik baik je