Saturday, July 14, 2012

Baju kurung mak..

Mak aku mmg pengguna baju kurung tegar. Baju kurung mak mmg byk sgt. Mak aku dulu masa gi keje pun guna baju kurung, gi Genting Highlands ngan trip kilang pun pakai baju kurung, gi naik bot pusing pulau Dayang Bunting, Pulau Beras Basah pun pakai baju kurung...gi naik kereta kabel Langkawi pun pakai baju kurung....malah sepanjang gi umrah tahun lepas pun mak gunakan baju kurung...

Mak mmg takde koleksi blaus, seluar slack. Seluar trek pun cuma ada selai dua jer. Tu pun guna masa join kitorang jogging kat Bukit Larut dulu. Tak pun join anak cucu berendam mandi sungai. Selain dari tu...mak tak guna seluar panjang.

Jadi koleksi baju kurung mak mmg lah byk. Mana yg elok2 tu kitorang nk bg kat org yg memerlukan. Aku nk guna pun tak sama saiz. Mak comel jer orangnya. Anak mak ni montok. Mmg tak boleh nk sarung, hehe..
Antara dlm simpanan aku.
Sebelum balik dari Bentong beberapa hari selepas mak takde tu.....aku sempat amek bbrp pasang baju kurung mak utk disimpan sebagai kenangan. Utk dipandang ketika merindui. Aku amek baju yg kerap mak pakai wlpn sebenarnya yg lain2 pun mak kerap pakai jgk sebab mak mmg pengguna baju kurung tegar.

Kat umah Bentong tu, baju kurung mak ada yg aku dh taruk dlm plastik utk diserahkan pd mereka yg memerlukan tp tu lah...tak kemas abes lagi. Ayah serahkan kat kitorang anak2 ni lah utk selesaikan keje2 tu.

Td...aku baru jer hantar baju utk tempah. Dh lama nk hantar tp tak terpergi-pergi pun. Tadi baru berpeluang. Aku gi ngan akiss naik motor aje. Senang leh ikut short-cut..hehe..

Nk kata tempah td tu baju raya...ntah laa. Mgkn laa kot.
Sebenarnya...kain pasang tu dh dibeli beberapa bulan sebelum mak meninggalkan kitorang selamanya. Utk mak pun ada sepasang ikut kaler tema tahun ni. Dayah pun ada belikan sepasang utk mak jgk. Tp 2-2 tu mak tak sempat nk hantar tempah. Jd, aku lah yg amek kain tu utk dibuat baju...mmm

Bulan Ramadhan hampir menjelma. Seminggu jer lagi.
Aku berdoa semoga aku dan keluarga beroleh kerahmatan, kesejahteraan & keberkatan. Ya Allah, tenangkanlah hati kami. Semoga kami menjadi insan yg bertaqwa padaMu, Ya Allah...

1 comment:

DeLLas said...

busu ada amik bbrapa kain batik mak..