Tuesday, July 31, 2012

Berbuka puasa kat umah mentua

29 Julai 2012 / 9 Ramadhan 1433H
Ahad..

Beberapa hari sebelum hari Ahad tu...mak dh kol bgtau utk berbuka pose ramai2 kat umah mak. Meneman mak ngan abah bukak pose. Kalo idak, mereka berdua aje berbuka pun.

Bila sampai harinya....aku masak lemak lala aje. Masak kat umah aku utk dibawak kat umah mak. Umah kitorang tak jauh. Selang beberapa buah jalan aje. Mak siap pesan kat aku takyah masak byk2 sebab kat umah mak pun kak nor & Yui dh tolong mak masak mcm2 dh. Akiss dh gi awai....ngikut maklong & kak Yui dia. Aku gi lambat sket.

Masa aku sampai kul 6 ptg tu...byk yg dh siap dimasak. Cuma tinggal ayam panggang guna pemanggang ajaib tu aje, hehe. Aku pun terkejut tgk menu berbuka pose hari tu. Meriah sungguh.
Ada kerang rebus, ayam panggang, air asam, ikan keli goreng, ikan puyu goreng, ayam masak sambal, sambal belacan, asam rebus, ulam cabang tiga, ulam pucuk gajus, ulam bendi rebus. Ada jgk lala masak lemak yg aku bawak. Ada jgk nasik kanji yg mak uda bagi..
Kuih muih ada tepung bungkus yg mak uda kasi, ada buah melaka.
Air ada air sirap selasih, air kurma, air mata kucing, air kopi, air teh O...(psl semua ada air pilihan masing2)..
Buah tembikai dan buah betik!!!!
Namun begitu...wlpn menu byk tapi kuantitinya mmg mencukupi lah. Tak buat byk2 pun utk satu2 jenis lauk tu. Lagipun bukan selalu pun mcm ni. Ada rezeki lebih kita makan ramai2, ye..
**Timakasih kat mak & abah..
Mmm...semua lauk sedap2.
Tgh standby taruk nasik siap2....hahaha.
Tgh tunggu azan kat masjid......
Tengok!!!
Ni pinggan aku, haha. Nasik yg di kelilingi lauk. Ayam panggang, ayam sambal, ikan puyu, lala lemak, pucuk gajus, sambal belacan, air asam......semua aku taruk. Tak padan ngan saiz pinggan, kahkah..
Mmg pening tgk apa yg aku makan masa berbuka pose hari ni....hihi.

Nasib ler dh makan berbuka pose tu leh lagi nk tunaikan Maghrib....

Sementara kitorang ngemas pinggan2 lauk, basuh pinggan mangkuk sume....abg bawak abah gi Klinik Ananda ni. Mak ngan akiss gi jgk.
Nasib baik ler hari Ahad malam pun klinik Ananda ni dibuka....
Abah ni kena gigit cengkenit matanya. Sian pulak. Cengkenit tu dh ler bisa walaupun dh dicabut dan ditinas...tp mata ni leh berdenyut2 sakit. Tu yg kitorang syorkan dibawak ke klinik jgk. Ada ubat titik, ada antibiotik, ada ubat tahan sakit....kan..
Siannya...
Klinik Ananda ni mmg selalu ramai org. Lama sket ler nk kena tunggu turn.
Kitorang kat umah kena jaga umah ler kejap. Dorang tgk ler chanel 8...dorang dok layan citer Hindustan....Yadeiin. Aku ni tak minat sgt nk tgk...jadi aku layan ler kucing, hihi..

Nota Alona:-
~Disebabkan semalam mewah jgk ler menu berbuka pose kat umah mentua....hari ni aku masak simple aje. Cuma 2 jenis lauk aje& air pun satu jenis aje, hihi.. 
~ Tu yg aku tak suka nk buka pose kat luar ngan hidangan buffet ni. Pening tgk aneka juadah tersedia. Kalo terdesak sgt kena bukak pose kat luar...aku lebih suka gi kedai tomyam dan masakan panas aje. Oder makanan mcm biasa, ngee..
~Tahun ni mmg takde lagi bukak pose kat kedai...
~Apsal ler pose ni byk citer makan?? ish...ish..

9 comments:

Nad @ MamaZN said...

nak pinjam gambar bleh tak kak?
hhehehe

cenggini la keadaannye saya buke kat umah mertua aritu
tp susunan lauk2 tu lagi panjanggggggg dan lagi meriaahhhhhh!
sebabnya sume adek beradek hubby ada balik..dah cam nak raya! =p

p/s: sabtu aritu saya gi bukit merah, lalu taiping, terus teringat kat akak :)

ahmad humairi said...

Saya sangat percaya pada ungkapan tokeh berbangsa cina ini : sikit cukup, banyak pun habis'

.......habis dibuang....betul kannn???

❤Kamsiah❤ said...

tu dia...mkn lauk berulamkan nasi tu namanya...

atty's said...

seronok kan kalo berbuka ramai2..
tp tahun ni umah mak aty tak jemput dah sedara mara.sbb mak pun x larat..aty..lak malas nak masak banyak2..ehehehhe..buka satu family je..nasib ler diaorg fhm mak dah tak sihat..

Delimasari said...

sonoknye ramai menikmati juadah tu - sedih xdpt rase lg pengalaman reramai - parents udah tiada - semua ngan keluarga memasing

SyaNa said...

adoi kak tgk lauk atas pinggan tu sume sedap2

kak last week kami blk tepeng, syarul dok suh call akak ckp kot bleh jmp
hehee dia yg ngidam sgt nk jmp akak

tp kami dok bz bwk mak gi beli brg sume last2 terus x sempat :(

Azian Elias said...

salam kenal..

mmg seronok kan makan ramai2.. kitarang last saturday and sunday..ramai sangat..

wantie said...

haish.. kalau t la kan, mau penuh rumah kalau balik berbuka umah mertua. mana taknya. familly husband ada 13 beradik + menantu+ cucu lagi.
masak kawah kak oi...

masak nasi pun 10 kilo sekali masak. wah.. taks abar nak balik berbuka bersama ni.

nuzul quran nanti kot

Rinna said...

Na.. tersgt laa meriahnyaa tgk lauk pauk.. seronokkan berbuka beramai2 ini.. :)