Thursday, July 12, 2012

Ngikut rombongan bertunang

08hb Julai 2012
Ahad

Kul 2ptg...kitorang gerak ke Kg. Jelai, Batu Kurau dgn tiga buah kereta utk majlis pertunangan anak sulung Yeop. Sebagai ketua rombongan...Yeop masih tersalah jalan nk masuk simpang umah bakal menantunya tu wlpn penah gi sekali masa majlis merisik dulu, hehe..
Kitorang ni ngikut aje....mmg tak tau langsung ler umah majlis tang mana bila dh masuk jalan ceruk2 kampung tu. Kena ler ada adik-badik pihak pempuan datang menjejak kitorang utk menjemput ke umah berkenaan, ngee.

Sampai sana...dh bawak keluar dulang2 hantaran..dimulakan dgn mukadimah, diteruskan ngan perbincangan........
Serius...gelak...serius..senyum2...hehe..
Mak mentuaku....skang menumpang kasih syg mak mentua ajelah setelah mak aku dh meninggalkan aku selamanya..
Menunggu kedua-dua pihak berbincang...
Dh selesai...dh mencapai kata sepakat...acara menyarung cincin pertunangan dijalankan.
Inilah orangnya....
Seperti yg aku sangkakan....betul rupa2nya bakal menantu Yeop ni adik beradik ngan Yati salah seorang pekerja kat Masa Katering tu, hehe. Muka dorang sebijik sama. Yati tu adik tapi badan besar sket dari bakal menantu Yeop ni.....ngee.. 
Kak nor sarungkan cincin pertunangan tersebut.
Seperti biasa...kalo adat Perak ni bila bertunang ada acara suap gula.
Bkn gula2, ye...tp gula pasir tu..tak kisah kalo gula kaster pun, hehe. Agaknya nk bagitau kat dorang ler yg alam pertunangan ni kan selalu digelar 'berdarah manis', hehe..
Aku pun dulu masa bertunang kena suap gak ngan gula ni, haha...WALAUPUN aku bertunang tu kat kampung aku sendiri di Bentong nu, ye, hehe....
Bergambar beramai2 satu kemestian, hihi..
Selesai doa selamat....kini acara makan2 utk pihak rombongan lelaki..
Sedap2 lauknya...tp ada yg melucukan sehingga Sela ngusik mak tu!!! hehe..
Kitorang semua ni sebenarnya semua dh makan nasik kat umah masing2. Mcm aku...pukul 1 petang tu baru jer makan nasik. Tp, makan jgk lah..kang apa pulak kata tuan umah, kan. Asal makan sket pun...ok dah.
Akiss, Aniss & Ain..
Akiss dan kupu2nya....

Baru aku perasan...takde gambar hantaran ye?? hehe...

Abes majlis tu....2 buah kete yg lain terus balik umah laa. Kitorang satu kete aje terus gi Padang Rengas amek buah durian. Kan aku dh citer kat entry sebelum ni, hehe. Cipta rekod laa gi dusun duyan pakai baju kurung, ye mak?? ngee...

Nota Alona:-
Ninie....baru jer mati pagi semalam setelah masuk wad beberapa hari kerana lemah sgt badan dia yg masih kecik tu. 
Siap kena masuk air dlm badan lagi tu, hehe..comel. Opps, sori tergelak kecik lak, ngee.
Fadel kata si Ninie ni dijangkiti virus yg makan sel darah putih. Sama kes ngan Nanako. Shin pun penah terkena jgk tp Shin dh beransur pulih kata Fadel...mm..
Ninie disemadikan di sebelah kubur Nanako yg terletak di Taman Bukit Segar, Cheras.

6 comments:

ieda said...

selamat bertunang buat pasangan
sesekali joint rombongan bertunang nie syok kan akk .. yelah leh tgk budaya berbeza setiap negeri kan .. ;)

aloor comelnyaaaaaaaaaaa ninie .. huhuh pasti dirindui

ps : akk aritu ada tanye ieda pasal HL kann .. kalau akk still berminat akk email saya melalui ieda0106@yahoo.com ye .. aritu email saya tuu dah x leh buka
akk amik utk pose nie , lebih berkesan kak ;)
atau akk sms aje saya ..
link hl saya disini kak
http://iedaherbs.blogspot.com

Nad @ MamaZN said...

mcm kenal la bakal menantu tu...
saya taktau plak klu kat perak kene makan gula tu..sbb saya dulu takde tunang2, hihihi

atty's said...

keluarga aty pun camtu..kena makan gula jugak..tp ada satu lagi .kena makan sirih..

Kesuma Angsana said...

wah baru tau adat2 suap gula ni.interesting lah

wantie said...

eh kat perak pun ada adat suap gula. ingat kat penang je.

Rinna said...

Selamat bertunang.. Owwh tak tau plak ada adat suap gula nie..hehehe.. mungkin separuh tempat masih mengamalkannya..kut.. :)