Sunday, July 29, 2012

Syok guna barang ni..

Bila aku tgk ramai sgt yg ziarah Cintamaniszlite ni sebab cari entry pemanggang ajaib Are-ikan ni...maka aku pun nk taruk lak citer tentang kegunaannya kali ni..

Mmg best guna mende ni. Sgt sesuai bg mereka yg suka nk memanggang atau membakar ikan, ayam, daging tanpa menggunakan minyak yg banyak. Kalo guna pemanggang ni...kita takyah susah2 dh nk tiup2 peridupkan api. Takde dah masuk habuk dlm mata.
Senang aje nk memanggang kalo ada mende ni. Cuma tu lah kan...kalo guna dapur arang tu...aroma dia lebih mengancam laa kot, hihi..Setiap cara tu ada kelebihan masing2 lah, kan..
Taruk jer atas dapur gas..
Pangganglah apa nk panggang...
Mcm dlm gambar ni...aku cuma panggang ikan talapia aje. Cuma letak garam dan kunyit utk rasa tradisional tanpa taruk rempah ratus yg lain, hihi. Malas sebenarnya ni. Pasal jam dh 6.30 petang. Asar pun aku lom lagik, ngee..
Bila dh panggang tu...boleh laa kita nk buat keje lain kat dapur tanpa perlu kipas2 bara arang, hehe..
Tp kalo kita ada hal lain yg bukan dilakukan kat dapur....kita leh jer kecikkan api gas tu...yg paling minimum. Lepas tu leh tinggalkan aje mende ni kejap. Leh ler gi mandi, nk solat ke apa. Kemudian bila dh selesai...leh ler gi tgk mende ni. InsyaAllah, ia masih tak hangus dan terbalikkan aje pemanggang tu utk bagi masak isi ikan yg belah sini punya pulak. Takyah kita balik2 kan ikan tu guna penyepit ke apa dh. Pemegang pemanggang ni bermagnet. Toksah risau lah kot kalo terbukak lak masa menterbalikkan mende ni, hehe..
Guna sedikit minyak aje dh cukup...baik utk kesihatan, hehe..
Memang tak melekat....dijamin!! Seronok guna mende ni. Setiap umah mesti ada satu sebab walaupun namanya pemanggang tp kegunaan dia bkn terhad utk memanggang sj. Tetapi sesuai jgk utk masak sambal, tumisan dan sesuai jgk utk buat kek. Tp tang buat kek tu aku sendiri pun tak tgk lagi mcm mana cara dan rupa keknya, hihi.

Nak membasuhnya pun senang. Cuma guna span lembut tu aje sebab apa yg kita masak tu tak melekat langsung. Tak perlu nk guna penggosok periuk sebab ia akan merosakkan permukaan pemanggang.

Wlpn masak ringkas cenggini tp bila dh dicicah ngan air asam, phew!!! berpeloh idong, hehe. Sangat sesuai utk mereka yg berdiet. Takyah beli ikan bakar kat pasar Ramadhan tu dahhhh, hihi..

**Mak mentua aku pun ada beli pemanggang ajaib sebijik ni tp bkn jenama are-ikan laa kot. Beli dari produk CNI...

Abes citer...

4 comments:

Kesuma Angsana said...

en hubby n anak2 KA pulak lebih suka acara panggang dn bakar membakar kat laman rumah hehehe

❤Kamsiah❤ said...

akak guna mikrovave ja kalau nak bakar ikan/ayam...

Delimasari said...

sonok baca segment ni == nk beli juga le.... berapa harga pemanggang ni - boleh tau tak?

DeLLas said...

tolong belikan 1! hehe