Saturday, July 21, 2012

Juadah 1 Ramadhan...

21hb Julai 2012
Sabtu

Alhamdulillah....selamat sudah menjalani ibadah berpuasa di bulan Ramadhan utk hari pertama. 
Kali ni aku nak citer psl juadah berbuka pose.
Inilah juadah kitorang berbuka pose sekeluarga hari ni. Biasa aje sebenarnya.
**Aku jarang sgt taruk gambar makanan yg aku masak kat blog ni, kan..hihi. Segan sebenarnya. Cuma kali ni ntah kenapa rajin lak taruk citer. 
Lemak nenas + ikan kering
Mesti ada kurma...selalunya kurma Safia.....
Nampak mcm byk kan...tp sebenarnya ptg td aku cuma masak 3 jenis lauk aje. Ayam kicap, goreng ikan kering dan masak lemak nenas ikan kering aje. Sambal itam tu aku dh buat hari Khamis ari tu.

Pecal tu pulak...sebenarnya kuahnya kak nor bagi hari Khamis ari tu dah. Dia buat ikut resepi ipar dia yg dok kat Degong nun. Kuah tu aku simpan dlm peti sejuk. Leh tahan dalam seminggu kuah tu kalo taruk dlm peti sejuk. 
Kebetulan ada timun dan kangkung dlm peti sejuk umah aku ni...tu yg aku leh celur kangkung dan potong timun kemudian dikacau ngan kuah pecal kak nor tu. Jd lah walaupun tak cukup bahan utk pecal yg sempurna pun, kan. Sengkuang takde, tauhu takde.....yg penting kuahnya sedap!!!

Ayam golek tu dibeli setengah ekor kat pasar Ramadhan sebab along balik. Kalo idak hari pertama Ramadhan mcm ni kitorang tak sebok lagi pun bersesak2 kat Pasar Ramadhan Kamunting tu.....tapi saja lah bawak along gi situ masa dia balik ni. Lepas2 ni dia tak balik bermalam dlm bulan Ramadhan dh kecuali masa dh nak cuti sambut Aidilfitri nanti. Angah ngan akiss......bila2 pun aku leh bawak dorang gi pasar ramadhan.

Dalam juadah hari ni turut ada ulam bunga pokok kunyit...mak mentua aku bg. Tp dh potong 2...setengah bagi kat aku...setengah lagi mak bg kat kak nor. 
Batang nenas tu sj aku simpan nk cicah ngan kicap, hehe..isinya dh dibuat masak lemak, kan...ngee...
 
Rendang udang tu...mak mentua aku bg. Berbalas bekas ler tu pasal aku soh abg hantar lemak nenas dan dadih kat mak, hihi.

Buah tembikai mesti ada........
Air....air teh O yg akiss buat...
Tu yg jadi byk juadah hari ni. Yg beli cuma ayam golek dan bbrp jenis kuih-muih yg mmg digemari anak2 dan agar2 aje. Aku mmg beli kuih yg dorang suka aje dlm kuantiti yg sikit...dan kuih limas dan seri pandan utk suami kesayangan aku. Abg tak ikut td...aku gi pasar ramadan ngan along dan akiss aje lepas amek akiss balik dari kelas tuisyen berhampiran pasar Ramadhan tersebut.

Mmg setiap kali Ramadhan...menu berbuka kitorang mcm hari2 biasa jgk. Tp ada lah sehari dua yg lebih satu dua mata lauk disebabkan bertukar2 juadah. Ataupun ada yg dibeli kat pasar Ramadhan. Kalo beli lauk kat sana kitorang akan pegi kat peniaga yg mmg kitorang dh tau dia masak sedap, hehe. Selalunya kalo beli tu.....pajeri nenas lah. Malas pulak aku nk buat kalo nk makan cuma 2 potong aje. Budak2 tak suka pajeri. Yg makan cuma aku ngan abg aje...mm. Jd, bila tingin makan pajeri...beli aje lah.

Nota Alona:-
~Aku tak tau apa perasaan ayah dalam bulan Ramadhan ni.......
~Dh ajak ayah berpuasa kat sini...tp ayah kata berpuasa kat mana pun sama aje, mm..
~Fadel bgtau...ayah pesan kalo ada masa buatlah selalu solat sunat 2 rakaat sebab orang mati kalo idup balik dia akan lakukan solat sunat byk2 melebihi mencintai dunia..

4 comments:

Nad @ MamaZN said...

meriah gak lauk pauk nye tu ;)

mamawana said...

Sedapnyerrrr.... banyak lauk tuu

rahayu said...

Bagus alona...berhati2 dr membazirkan...nmpk menyelerakan masak lemak tu

J@J@ / Bini The Rock said...

hari pertama berbuka puasa saya pulak..dah ada org 'munjung' tapi bukan ketupat..lontong dan lauk pauk!

jadi saya cuma wat air kopi saje..huhu!!

Klu akak nak tau, masa arwah mak saya meninggal (masuk 4 tahun raya nnt)..dekat setahun juga la saya ni rasakan hidup ni mcm kekurangan, dan saya pun murung aje. walhal dah ada suami..tapi oleh kerana saya mmg dari kecik tak penah dok jauh dgn mak..sampai dah kawin pun msh duduk serumah dgn mak..mmg terasa sgt2 lah kehilangan dia. Selalu sgt termimpi2 arwah mak..bila tersedar, seolah2 mcm tak percaya mak dah tak ada....

mmm..mgkn 'terlalu baru' lagi utk ayah akak nak tinggalkan rumah dan berpuasa kat rumah akak..

apepon doakan ayah akak sihat menjalani ibadah puasa tanpa arwah mak akak...