Tuesday, July 31, 2012

Tembikai...tembikai...

Mmm...tembikai ni kalo bukan di bulan Ramadhan pun....mmg kitorang sekeluarga suka makan terutama bila cuaca panas, kan...kan..hehe.
Selalunya beli sebijik kat Econsave atau Tesco. Dh beli sebijik tu...dibelah 2 & simpan dlm peti sejuk. Ye lah, mana leh sumbat sebijik terus, kan...kan..ngee..
Bila tingin nk makan tu...barulah dipotong. Sedap sgt lah dimakan bila temikai dh sejuk2 tu, kan.

Tambah2 pulak skang ni bulan Ramadhan...maka buah ni bertambahlah larisnya. Apatah lagi kat pasar Ramadhan tu....org yg jual air temikai punyalah ramaiiii. Air temikai separuh dlm balang....lagi separuh adalah ketul ais!!!!! mm....aku tak penah beli pun, huhu..
Sedap bersari buah temikai ni, ngee..
Abaikan lah cara potong buah tembikai dlm gambar tu. Mmg belasah aje sebab lagi 5 minit nk berbuka baru potong...hahaha..

Buah tembikai merah dan kuning ni sama aje harganya. 2-2 rasa pun sedap, ada rasa spesel masing2. Tp kalo tak bernasib baik...geram jgk lah, kan. Jadinya, bila bulan puasa ni aku lebih suka beli yg dh siap berbelah kat market Kamunting tu. Kita leh nampak isinya sempurna ke idak, kulitnya tebal ke idak..Kalo kulit tebal...rugi sket lah, hehe.

Tp sesape suka makan & pandai masak kulit tembikai (eh, bkn kulit yg ijo tu ye...tp lapisan kulit tu, hehe)...iaitu masak lemak putih taruk fucuk dan su'un.....pergh!! mmg sedap. Rasa dia mcm makan buah labu kundur tu laa sket2, ngee..(Resepi ni resepi sedara aku yg dok kat Pekan, Pahang nu...)

Abes citer...

3 comments:

wantie said...

amboi kak tayang tembikai nampak. T ni kalau bulan posa makan tembikai siap la sakit tekaknya.

T lebih suka tembikai kuning daripada merah.

Kesuma Angsana said...

sedap wat air tembikai ni!

Rinna said...

Dah lama tak makan tembikai kuning tuh..nampak sedap laa plak.. :)