Friday, July 20, 2012

Durian lagi....

Esok dh nak 1 Ramadhan 1433H..Alhamdulillah.
Ptg semalam 20.07.2012...mak gi dusun durian kat Padang Rengas. Kali ni mak gi ngan Anas & Sela pulak.
Jadi....malam td mak kol soh amek durian kat umah mak. Kitorang pun apa lagi...cergas aje ler gi ngambek lepas abes baca Yasin.
Amek ler beberapa bijik. Kebetulan along balik pulang bermalam ari ni....leh ler dia makan durian puas2 sebelum masuk Ramadhan esok. Ye lah...bila dh masuk bulan puasa ni susah sket ler tekak ni nk makan durian pulak sebab berbuka pun dh makan nasik, kan. Sumbat beriya2 kang...nk solat pun susah. Tambah pulak durian ni ada gas. Masuk dlm perut kang mengembanggg aje perut kita, hihi..

Tapi tu lah...durian kat Padang Rengas tu tengah galak gugur skang ni. Sebulan ni durian tak berapa nk laku lah, kan...Tp, orang yg buat dodol leh ler wat stok utk dorang pulun kacau dodol sempena nak Aidilfitri pulak nanti, hehe...dodol durian, mm....

Esok 1 Ramadhan..
Alhamdulillah, esok 1 Ramadhan 1433H. Tahun ni berpuasa tanpa emak. Mm, mmg sedih.
Walaupun kitorang dok jauh tp dlm bulan puasa kekadang mak ngan ayah dtg sini nk berpuasa ngan kitorang sebab kitorang tak dpt balik sn ketika dalam bulan yg mulia itu.
Walaupun kitorang dok jauh tp telefon adalah komunikasi yg kerap kitorang gunakan sebagai pengantara. Kalo tak kol....kitorang akan berbalas msj.
Walaupun dok jaoh...selalunya awal Ramadhan mak akan kol aku kul 5pg utk pastikan aku dh bangun utk sahur bersama menantu dan cucu2nya. Walaupun ketika itu kitorang mmg dh bangun dan sedang menikmati hidangan sahur.
Terkadang...aku yg akan kol atau msj mak tanya sahur makan apa....sebab aku jg nk pastikan yg mak dh bangun utk bersahur bersama ayah. Maklumlah, waktu tu mak masih bekerja..terkadang balik shif malam mak keletihan dan aku risau mak tak terjaga disebabkan keletihan itu.
Begitulah eratnya hubungan aku ngan mak walaupun kami tinggal berjauhan. Kita skang sudah berada di zaman teknologi. Berjauhan bukan alasan utk kita tidak menghubungi kedua orang tua kita. Selalulah menghubungi mereka bertanya khabar paling tidak seminggu sekali jika berada di zon kesibukan bekerja.
Aku tak boleh...paling tidak 2-3 hari sekali aku akan kol atau msj mak/ayah bertanya khabar.

Ramadhan kali ni mak dh takde. Mak tak sempat bersama utk Ramadhan kali ni. Semoga mak di sana tenang dan bahagia di sisi Nya bersama arwah wan, aki, atuk dan nenek. Al-fatihah..

Nota Alona:-
~Ramai yg cuba memperbaiki kelemahan diri dalam bulan Ramadhan...dan kemudian akan bermaafan di bulan Syawal...tetapi selama manakah kesedaran itu mampu bertahan???

4 comments:

atty's said...

alor sedapnya doyan..bila nak banjer aty makan doyan..

sedih baca entry alona pasal mak..
dulu kty pun rapat ngn abah..kdg kalo berbuka..abah sanggup g pasar cari kuih kegemaran aty ..

lor ni ..tinggal mak je..aty cuba sedaya upaya bersahur dan berbuka umah mak..walupun bz camne pun

wantie said...

ha.. pas ni t pun dah tak de durian durian sebab kalau ada durian bulan puasa pun T selalunya tak akan makan. risau besoknya tekak kering & panas.

kami memang tak berbuka or bersahur di first ramadan ngan mak or mertua. Tapi kami akan pastikan yang dalam bulan puasa tu kedua dua mak akan dapat merasa bersahur & berbuka dengan kami.

Rinna said...

Bestnyaa makan doyan dari dusun yer.. Iye laa tengah musim kan.. makan ler puas2 esok2 dah nak puasa.. mesti dah tak lalu plak.. :)

Kesuma Angsana said...

aduhai KA x makan durian ! hehe