Thursday, November 1, 2012

2012 ALONA 37

Alhamdulillah, hari ni usia aku sudah menjengah 37 tahun.
Malam tadi...kul 12 beberapa minit malam...di hadapan monitor pc.....abg ucapkan selamat kat aku.
Airmata yg sedang aku tahan2 (kerana sebelum tu aku tengok gambar mak)....akhirnya gugur juga suam2 membasahi pipi.
Kerana ketika itu...aku mmg teringatkan mak. Sangat kuat ingatanku menjelajah mesin masa mengingati saat2 bersama mak.
Kalau mak masih ada....1 November tatkala jam 12 beberapa minit malam....aku akan terima sms ucapan dari mak. Lengkap diiringi doa2 yg sangat tulus. Tak cukup dgn itu....siangnya mak akan telefon pulak utk mengucapkan selamat hari ulangtahun kelahiran utk aku dgn suaranya yg aku sedang rindui kini.
Dan aku pulak akan berterimakasih sangat berterimakasih pd mak kerana melahirkan aku, membesarkan aku, mendidik aku dgn kasih syg tak terbanding.

Kini...semua tu sudah tiada lagi.
Sms dari adik aku hampir kul 1 pagi malam td telah menambah sendu tatkala aku masih melayan sayu. Terus-terusan airmata ni keluar sampai hidung pun dh rasa tersumbat. (kenapa kalo menangis...hingus mesti nk penohkan hidung sekali???)
Benar kata adik aku...1 Nov hari ini adalah pertama kali tanpa ucapan dari mak tersayang.

Di bawah ini aku paparkan kenangan bersama mak...seiring memori ku sedang merentasi mesin masa....
Mak dan aku...
Aku lahir tahun 1975...
Tahun kelahiran mak cuma terbalikkan sj tahun tu.
Bergambar di studio. Walaupun kitorang takde kamera masa tu...tp selalu gi kedai gambar amek gambar studio..Perangai suka bergambar tu mmg terbawak2 sampai aku dh 37 tahun ni...huhu..
Baju aku ngan mak sedondon. Cuma kain utk seluar yg aku pakai tu aje dibeli asing..
Baju dan seluar tu mak yg jahit sendiri...
Ayah pun masa tu kira sedondon jgk laa...sampin purple, hehe..
Masa ni Fadel takde lagi....beza aku ngan adik aku...5 tahun.
**lelaki yg pakai baju melayu kelabu tu....sepupu aku.
Antara gambar kenangan yg mak simpan dgn baik. Bila aku dh berkawen...mak soh aku pulak simpan baik2. Dah lama aku scan gambar ni dan taruk dlm pendrive..
Hari ni....aku baru tau bagaimana rasa bila usia sudah 37 tahun dan menghampiri 40an. Dulu aku selalu tertanya2 bagaimana agaknya perasaan kita ketika usia sudah menginjak 30, 33, 35, 37 dan seterus2nya?? Rasa tua?....matang??.............
Jawapannya....InsyaAllah, panjang umur murah rezeki bila sudah melaluinya pasti akan rasa sendiri.

NOTA ALONA:-
~Usia adalah anugerah.
~Kebetulan hari ni Khamis malam Jumaat...byk fadhilat membaca surah Yasin mlm ni.

6 comments:

atty's said...

alhamdulillah..semoga lona diberikan allah hati yg tenang selalu,

betul kata lona..apa perasaan umo nak masuk 40an ni kan..alhamdullillah..sendiri je rasa.. :)

comeynya lona masa kecik

Kesuma Angsana said...

selamat hari lahir & kalau rindu menerpa jangan lupa sedekahkan alfatihah buat arwah bonda ye! (p/s awak muda byk dari saya hehehe)

wantie said...

selamat hari lahir kak Lona. semoga lebih matang meniti usia 37 tahun ni.

sokong kata kata akak tu usia adalah anugerah...

ieda said...

alhamdulillah kak
akk tua dari saya 2 tahun jee ekkeke
semoga di berkati dan panjang umur kak ;)

Rinna said...

Sayu plak bila membacanya N3 ini.. Anyway.. Epy Besday sekali lagi diucapkan.. Moga Ina sihat.. sejahtera bersama keluarga tersayang..

Zura@Iwan said...

alhamdulillah kak..

slmt ulangthn kelahiran..wpon dh wish kt FB..hehe

Pic kenangan tu kan kak...:)