Saturday, November 24, 2012

14hb Nov - Aktiviti sampingan

Selepas menziarahi pusara mak....kitorang terus menghala ke RTP Kg. Lebu. Nak beli durian. Masa tu durian tak semeriah minggu ni lagi, hehe. **Minggu ni dh meriah ngan durian. Durian di mana2. Jual longgok2 aje dh..sape jual kilo2 tu pakat kulit sampai kuning, bontot buah durian dh merekah pun takde ler org nk beli, huhu..

Singgah kedai makan ni terus makan nasik wlpn jam lom tengahari lagi, ngee..
Tgk mesin ABC kat kedai ni. Sgt sempoi!!! 1st time tgk mesin cenggini.
Durian...mahal jgk ler..RM6 sekilo...beli 3 bijik aje.
Ayah beli manggis. Pun mahal lagi masa ni RM4 sekilo. Rambutan tu tokey bagi setangkai.. ABC dalam gambar tu telah dihancur2kan ais ketulnya oleh mesin ABC td.
Telur rebus ke....telur separuh masak, ntah??
Dari RTP...kitorang pusing semula. Singgah umah makngah..tp makngah takde. Sorang cucunya aje yg ada.
Makan durian yg ada kat luar umah makngah, hehe...
Dari umah makngah...ayah ajak gi kebun getah. Ayah kata durian ayah dh mula belajar gugur utk musim kali ni. Kot ada rezeki...ada ler 2-3 bijik kot nanti, ngee.
Pelan ni bkn ayah yg toreh dh. Ayah dh upah orang lain yg buat.
Pertama kali alza masuk kebun ni...sebabnya sebelum2 ni kete saga CAQ ayah masih ada....kete tu aje yg syok drift masuk kawasan ni. Tp sejak CAQ dh lepas ke kak Timah...kene ler bawak kete lain lak, hehe..
Dh abes ronda...dapat ler 2 bijik durian kat sini. Jadi laa...ada gak rezeki.
Ayah tgk pokok manggis tu kot2 ada buah yg dh mula masak....tp belum ada lagi. Minggu ni mgkn dah mula masak ler kot, hehe..
Dh nak balik.....
Durian kat kebun ayah ni mmg power rasa dia. Sedap dari musang king lagi. Betoiii....sepupu ngan adik abg yg dh penah rasa durian ni tahun lepas pun mengakuinya, huhu.
Ni pulak ada manggis jenis lonjong. Mmg buahnya jenis lonjong2. Tak bulat mcm manggis biasa.
Ni laa kacang panjang kaler purple yg aku beli kat Ringlet, CH otw nk balik Bentong tu.....rasa dia?? mcm kacang panjang biasa jgk laa.
Nota ALONA:-
~Hari ni gi amek gambo pengantin menikah kat Lubuk Merbau. Walaupun cuma acara menikah tp mcm letih sgt amek gambo dari pagi sampai petang, huhu...

1 comment:

siti fatimah said...

alahai kak, duyan tu. buat t tak tahan la... kalau duyan kena makan ngan manggis.

cik manggis belum lalu lagi kat tekak ni. haish... bila la cik abang nak beli. request lama dah ni. hehehe

"boleh je beli sendiri, tapi gatai nak ngada ngada."