Wednesday, November 7, 2012

Notebook baru...

Iye....aku amek keputusan nk beli notebook utk keje mengedit gambar ketika travel. Takde ler keje terhenti kalo kitorang outstation. Tambah2 skang ni, aduhaii...

Sebelum ni ada netbook...hp. Aku beli netbook hp ni kat PC Depot, Ipoh beberapa tahun lepas sebenarnya utk tujuan yg lain. Sebab tu beli netbook aje. Body nya yg kecik senang nk usung sana sini. Tapi tu lah.....tujuan asal tu tak menjadi. Walaupun sudah terhasil sebuah dan sudah menghampiri ke kemuncaknya...namun bulan lepas aku telah menerima berita kecewa. Nampaknya ia tidak mencapai piawaian walaupun pd sebelumnya mereka sudah pun memasukkan hasil itu ke dalam senarai tahunan mereka (2011). Akhirnya, berita duka yg aku terima, punah cita2, punah impian.
Namun, sebagai hamba Allah....aku pasrah walaupun ada kekecewaan di situ....aku pasti, ada hikmah di sebaliknya. InsyaAllah, ada rezeki lain yg lebih baik dari itu.

Akhirnya netbook hp tu skang dh jadi milik anak2 aku dh. Mana taknya....bila dorang nk online, dorang nk main games pc..netbook aku tu ler yg jadi mangsa. Sebabnya...pc ibunya ni & pc abahnya tu....dorang tak leh nk usik sembarangan pasal pc2 itu adalah pc cari makan, hoho..

Tahan lasak jugak netbook tu...kalo nk balik Bentong atau gi mana2 yg perlu bermalam....mmg akan bawak punya. Selalunya budak2 ni ler yg dok hadap. Skang netbook tu bateri dia dh takleh pakai. Klik kat bateri tu ada patah sket. Skang ni kalo dorang guna...mmg kena terus sambung wayar laa. Dh tanya kat kedai harga bateri dia...dalam RM200 jugak ler, hoho. Takyah ler kot. Sambung jer ler terus kat wayar tu. Ada letrik guna. Takde letrik takyah guna, hahahaa..

Jadinya, netbook ni pun takleh ler nk dibawak jumpa ngan bakal client kat luar ataupun utk bawak bg pengantin tgk gambar2 dorang utk dipilih (bkn semua pengantin nk pilih gambar dorang sendiri pun....sj jer dorg nk tgk sebenarnya. Last2 kitorang jgk kena pilihkan sebab gambar dh byk sangat...dorang sendiri pun dh rambang mata, huhu).

Ni ada lg 4 album lom siap. 3 custom dan 1 sticky mockup. Minggu depan kitorang nk balik Bentong dan jenjalan cuti2 mesia. Takmo tertangguh keje....ada masa...leh jgk kitorang (terutamanya abg laa, hahaha) hadap masa tu, kan.

Tu yg aku ajak abg gi ESS Komputer kat sini utk beli satu laptop. Cari yg bajet tapi ok laa..setimpal ngan harga dia. Akhirnya, amek jenama msi ni aje..sebab dlm bajet aku. RM1099 sebijik ni.  
**Aku guna duit...mm...duit...alah, fadel adik aku tu tau laa duit apa ni, kan...hehe.

Panel LED dia 15.6 inci....sesuai sgt ler utk edit gambar. Ada kad graphic jgk....
Pastu dpt 18 lagi accesories percuma termasuk beg, kipas lappy, skrin protector, keyboard protector dan ntah mende lagi pun aku tak tau laa. Sebab yg lain2 tu tak berapa nk guna pun, huhu..saja dorang nk bg aje, ish..ish..

Tp beg INTEL yg dpt tu tak muat pulak nk taruk dia. Masuk leh tp terlebih lebar...zip takleh nk tutup. Maklum ler kan panel LED dia 15.6 inci, hoho. Nasib baik ler kompeni tempat abg keje ni ada bg beg laptop bersaiz besar (tanpa laptop, huhu...bagi beg 0 aje, mm) sorang satu kat staff2 dia beberapa bulan dulu...Leh ler digunakan letak notebook baru ni kat situ.
Beg intel yg free tu...dapat ler kat netbook budak2 ni, mm.. Sebelum2 ni...netbook tu guna beg mcm briefcase tu aje...aku beli RM20 kat pc fair dulu. Skang dh murah dh beg mcm tu.
Gambar gugel...
Perlu ke?? mmg perlu...tu pasal beli tu. Hat ni....anak2 takleh usik ye..guna ler netbook tu aje, huhu.
Jadilah msi pun. Abg kata ok brand ni...sesuai utk orang yg ekonomi mcm kitorang ni, hehe. Aku pun gugel ler....ha'ah. Diakui laa apa yg abg cakap tu.
Asalkan lepas utk wat keje kira dh best sgt laa tu, huhu. Sesuai ler ngan kitorang yg bukannya profesional pun dlm bidang ni, huhu.
Ok ke tak mende ni nanti???? mmm, ikut nasib laa...dan ikut juga cara kita membuli dia, kan..hehe..

Nota ALONA:-
~Suram....

1 comment:

atty's said...

lappy kt umah ni,brand acer pun baterinya udah kong,dlm 200 gak nk beli baru,tak beli pun..
Masa akak nak continue study..beli lppy lain