Wednesday, November 14, 2012

Ke Kulim merawat resdung...

11.11.2012
Ahad

Ke Karangan umah Kak Imah. Melalui jalan yg dh lama kitorang tak lalu (jalan biasa utk ke Pengkalan Hulu) iaitu Selama-Mahang tetapi tidak masuk simpang ke Sedim sebab kitorang kan cuma nak ke Karangan di Kulim, hehe..
**Disebabkan dh lama tak lalu sini...mak aiii...terasa lambatnya nk sampai ke simpang 3 Mahang, Karangan, Sedim ni, huhu..
Singgah Caltex, Selama jap...nak buang air, hehe..
Sampai umah Kak Imah....
Kak imah tanya..nak makan dulu ke...nk terus berubat?? Lah...ada siap makan2 pulak?? Ish, buat susah2 aje, ish..ish..
Kitorang pun masih kenyang makan roti canai pagi tu...jadi terus berubat aje lah.

Skang kak imah dh buat bilik khas....bakal nak wat SPA kat rumahnya lepas kenduri kawen anak sulung dia Disember nanti, huhu. Dh maju dh bisnes kak imah ni. Tak yah buat iklan pun, takde signboard pun kat simpang umah dia....ramai yg tau pasal perkhidmatan kak imah ni cuma dari hebahan mulut ke mulut je. Sampai orang Kelantan, Selangor pun datang mencari.
Selain mengubati resdung...kak imah jugak leh mengurut.
Ni laa...ubat resdung guna kain lilin.....lilin lebah madu. Kak imah buat sendiri kain lilin ni.
Aku dh penah buat cenggini masa kak imah & abg Sahak masih jadi jiran umah ayah aku kat Bentong berbelas tahun dulu. Tp bila dorang dh pindah ke Kulim....takde laa buat dh.
Masa dorang masih kat Bentong....ramai jugak ler kawan2 aku yg sama keje kat KL masa tu nk ikut balik umah Bentong sebab nk buat rawatan ni, huhu.

Kak imah ni pulak baikkk sangat. Dia jugak telah memelihara sebaik2nya seorang bayi dari bangsa India yg keluarganya ada masalah kewangan (parents bayi tu yg datang hantar sendiri kat umah kak imah ni. Kitorang tau kisah ni sebab masa ni kak imah masih jadi jiran mak & ayah) sehinggalah bayi tu dh besar dh skang ni. Tgh menghadapi musim SPM, hehe..

Angah dh sudah...tgk rupa dia yg ala zombi kampung pisang tu, hehe..
Lepas angah...along pulak..
Along tak byk sangat....tak mcm angah.
Angah punya penoh muka. Along pulak cuma sebelah kanan aje yg byk. Sebelah kirinya kurang.
Ntah laa...mula2 dulu aku pun tak paham mcm mana perubatan ni boleh mengurangkan penyakit resdung ni tp kak imah kata....ngan asap dari kain lilin lebah madu ni..ia akan mematikan hama2 yg menyebabkan resdung dan sinus ni. Bila dh buat rawatan ni mmg kita akan rasa segar dan tidak gatal2 walaupun lepas makan ayam, hehe. (**rawatan ni jgk boleh dibuat utk jangkitan kurap)..

Rawatan ni kena berulang. Bkn laa bila dh buat sekali ia akan elok terus 100% tetapi kena laa datang ulang lagi 5-6 bulan kemudian. Sebab resdung ni mmg penyakit yg sentiasa ada cuma kita taknak laa ianya jangan sampai ke peringkat yg lebih teruk lagi..
Resdung ni kalo teruk...leh menyebabkan kelemumur yg banyak, gatal2 kulit kepala teramat sangat, telinga gatal2 garu2 sampai mcm nk tercabut cuping telinga tu, mata rabun (bukan disebabkan tgk tv dekat2, skrin tv dekat2 tu ye, hehe)...dan lebih teruk lagi sampaikan muka leh jadi itam, nafas berbau hanyir...


Nota ALONA:-
~Ini adalah perubatan alternatif cara tradisional....
~Lebih rela buat rawatan ni dari berbekam kat pipi dan dagu tu, uishhh....

9 comments:

Nad @ MamaZN said...

Truk jugak resdung ni ek..

atty's said...

bagus rawatan ni..

wantie said...

tu dia.. memang mcm zombie tu. haish... resdung t ni pun tak pernah dok pi berubat lagi kak oi..

dah tau ada resdung ikan pekasam jugaklah yang dok berkenan. hehehe...

pas tu bersin tak hengat donia.gatai habih mata mata & telinga.

Kesuma Angsana said...

bagus ye rawatan resdung ni!

Rinna said...

Bukan ramai org ada kemahiran gini.. cara tradisional..

rahayu said...

anak bujang akak pun ada resdung..biasanya akak beli lilin tu kat farmasi je..sebatang rm 2...tapi sekejap je lepas tu datang balik ..sekarang ni tengah cuba pil BARAKAH...alhamdulilah nampak ok..kalau tak pagi2 dah berbersin2.

Zura@Iwan said...

zura penah buat gk resdung ni...tp kayu asap tu letak kt atas tinga...lama x buat..ingt nk g buang lagi..hehe

nasiruddin maju said...

bagi alamat mak cik tu saya area kulim..

ALoNa CintamaniszLite said...

En. Nasiruddin..
Sy balas kat sini aje lah ye..
Rumah akak ni kat Karangan jer.
Jalan nak masuk ke Lata Ulu Paip tu..

Leh kontek kak imah : 019 4083608