Wednesday, November 7, 2012

Ke Cameron Highlands Montane Park (CHiMP)

Fuiiyoo...dgr nama tempat ni...mesti teruja jer nk gi jengah, kan??
Aku pun pi jgk ler. Dari chalet yg kitorang dok tu leh jer nk jalan kaki ikut jalan kenderaan ataupun nk gi jungle trekking...tp disebabkan masa terhad sgt...kitorang gi sini naik kete aje ler lepas dh check-out. Sebab lepas2 tu nk terus balik je.
Ayah sampai dlm kul 11.10 pagi cenggitu. Ayah dari Bentong jam belum kul 9 pagi lagi, hehe..

Terus kitorang gi sini dulu nk bergambar.
Tak tau ler apa yg ada kat dlm pagar ni?? mm...
Abg ngan along sempat gi meronda2 sampai ke Parit Falls...
Aku berborak ngan ayah tentang perkara serius, huhu...
Sempat pulak flexing suami aku ni.. Berlatarbelakangkan suasana di CHiMP...
Ni ler Parit Falls..
Air terjunnya menarik tp tak boleh mandi katanya (atau tak digalakkan mandi). Sebab air ni ada jgk sampah sarap kat tepi2 tu...yg dibuang oleh orang2 yg tak bertanggungjawab. Walaupun pihak bertanggungjawab dh membersihkannya...sampah2 baru tetap akan berkumpul kat situ jgk nanti. Degil kan dorang ni, mm.
Lagi pun air ni tercemar jgk ler ngan baja2, racun2 yg datang dari pengusaha2 tanaman kat sekitar laluan air sungai ni.
Leh tgk aje ler....
**Orait ler kawasan ni utk dijadikan tempat nk berkelah2, exercise, berfoto-foto, camping (dgn kebenaran Jabatan Perhutanan)....nak mandi-manda aje tak sesuai, mm..

Dari situ kitorang bergegas lak gi ke pekan Tanah Rata....area medan selera. Risau jgk aku lambat sampai umah...pasal nk hantar along balik hostel lagi petang tu, huhu..
Buat apa kat sini??
Ayah ni...berhajat nk jumpa tok guru yg aku cerita kat ayah tu...
Alhamdulillah....tok guru, isterinya, anak menantu cucu2nya tengah makan kat medan selera ni. Dapat gak aku bawak ayah jumpa. Nampak mcm mengganggu jer dorang tengah makan tp dorang berkali2 kata itu tidak menjadi masalah. Mmg kalo ada masa terluang lg tu...nk jer tunggu ayah berbual lama lagi ngan tok guru ni tp risau jalan jem kat KEA FARM tu kang...adoii..

Mm, betoi ler. Jalan jem kat KEA FARM....hadoiii. Tu polis trafik ada dok jaga tu. Kalo polis tak jaga...mgkn jem nya sampai ke Multricrops tu, hmm..  

Dh selamat melepasi KEA FARM....ayah sempat singgah beli jagung bakar. Angan ngan akiss teman atuk naik myvi.
Kitorang dh tunggu ayah kat Al-Mashoor dekat ngan Tringkap tu..nak singgah pekena eskrem homemade lagi sebelum turun, hehe..
Amek gambo isi masa sementara tunggu ayah nk sampai....
Akiss tak puas2 lagi ke ngan kaktus comel2 ni?? mmm...
Alona Jalil Cintamaniszlite...
Singgah kat R&R Sg. Perak.
Bila dh meneruskan perjalanan...dh melepasi susur keluar ke Kuala Kangsar....tetiba jalan jem ler pulakkkk....adoii. Td dok tgk jer orang nk balik ke KL jam dari terowong Menora tu. Kali ni kitorang pulak harung jem. Along dh resah...risau lambat sampai umah.
Rupa2nya kat Bukit Berapit tu ada eksiden. Bkn teruk pun...tp biasalah rakyat Malaysia ni mmg prihatin kan. Prihatin nak amek tau aje. Berhenti nolong nya tidak!!! huhu...

Nasib ler pun...sampai umah tengah azan Asar.
Hantar along pun dh lambat....jalan jem jgk kat bukit Drummond nk ke trafik light tu.
Cipta rekod kali ni...paling lambat hantar along...kul 6.50 petang cenggitu, hehe..
Mujur ler kad tak kena tahan lagi psl...ada lagi rupa2nya tak sampai, ngee...

Nota ALONA:-
~Angah...angah....(eh? angah pulak?? hihi)..

4 comments:

wantie said...

sayangkan... air terjun yang begitu cantik. indah saujana memandang tetiba tak leh nak mandi or menikmati.... sedih bebenor...

Kesuma Angsana said...

wah seronok betullah kat sini ye, cerita yg menarik!

Gieyana said...

bab prihatin tue mmg sy sokong hundred percent kak..hihihi..:-)

ouchh..cantik tpt nih la..x tau lak lokasi..idak leh kuch2 hota hei..ekekeke..:-)

atty's said...

nasib along sempat sampai..
Perkara serius apa yg dibincangkan tu lona