Saturday, November 10, 2012

Selagi tak abes....

Citer psl daging kurban laa ni!!...
Iye...selagi tak abes..hampir tiap2 hari ada menu daging, huhu. Salai daging jer tak penah buat lagi...
Ada laa jugak 2-3 hari sengaja tak masak menu daging tapi lepas tu kena masak jgk. Kalo idak tempat sejuk beku tu penoh ngan daging aje. Tu pun rasa mcm tak luak2, hoho..
Tu pun nasib baik anak2 aku tak jemu2 kalo aku goreng kunyit aje daging ni ngan bawang merah, putih, halia, cili merah, cili api, hirisan kentang.....
Kalo masak kari atau gulai lemak....mmg aku ngan abg aje yg makan. Kalo panggang...ada jgk ler yg nyicah ngan sos lada hitam. 
Byk lagi ni, mm..
Al-kisah....
Daging kurban ni byk cenggini sebab ayah yg hantar hari tu.
Utk AidilAdha hari tu....ayah ada buat bahagian utk arwah mak jgk..
Gambar ehsan dari fesbuk mittam, hehe..Gambar bawah ni jgk, ye..
Kat kawasan umah ayah aku tu....hari Jumaat 10 Zulhijjah tu dorang ada wat kurban jgk selepas solat Jumaat kat masjid.
Hari Sabtu tu pun ada buat lagi. Betul2 kat lorong umah ayah tu...dorang panggil lorong Bilal Jalil, hehe. Tempat menyembelih pun betul2 kat depan umah ayah ni. Byk ekor lak tu, mm...
YB ADUN Bilut ada datang jengok2 jap.
Hari yg sama kat surau Janda Baik pun ada buat kurban jgk. Kat sana pun ayah ada buat utk bahagian mak tp ayah tak dapat ler pegi siangnya sebab siang ayah ada kat sini. Jadi, malam tu ayah gi ke Janda Baik pulak laa dan terpaksa tinggalkan kenduri yg dibuat kat lorong umah ni, mm..Nak bagi adilkan, hehe..

Tu ler sebabnya ayah dpt daging ni byk.
Adik aku pun tak amek kot?? Sebab dia pun rasanya dpt jgk daging kurban kat umah mentua dia. Tu sebab ayah bawak semua tu kat umah aku ni. Satu bekas besar. Siap ngan tulang jgk, adoii.

Ni nak kena bagi kat sesape jgk ler ni.

Mmg ler daging ni tahan lama tp masalahnya hari Selasa ni aku nk balik Bentong. Peti sejuk tu kot2 tetiba blackout eletrik kat umah ni...mau busuk daging ni. Nak bawak balik Bentong semula tu boleh tp takkan nk bawak byk kot. Bawak sket leh ler utk masak makan2 ngan ayah.

Nota ALONA:-
~Aku yg mmg byk cerita utk arkib Cintamaniszlite ni....hoho..

3 comments:

❤Kamsiah❤ said...

lama 2 dlm peti ais pun tak sedap jugak,kan..dh hilang rasa daging..

Gieyana said...

sy punya yg mak bg pon byk lg..dh la dh lama x msk...

wantie said...

Kami dah habis daging qurban. Tak bantak dapat. Kalau t...