Tuesday, July 30, 2013

Ada masalah lipas??

Kalo kat umah korang ada lipas...terutama yg besar2 tu..leh ler beli produk racun lipas ni. Miraculous namanya kot..Byk dijual kat pasaran. Aku pun beli kat pasar malam aje. RM2 sebotol. Tp mmg bagus digunakan.

Umah aku ni lipas rupa2nya dok menginap kat area stor tu. Takde ler nak kemaskini stor tu jadi 5S ke ape, kan..hehe.
Ni laa dia...botol comel aje. Racun jenis serbuk..
Racun ni....leh taburkan sket...sket..kat kawasan yg berpotensi lipas dok menginap tu..
Tp kalo korang ada anak kecik tu...elok ler ditabur kat tempat2 tersorok...kat celah2 dapur ke. Bahaya pulak kalo mainan dorang terjatuh kat area situ...lepas tu kutip semula tanpa kita sedar.

Masa aku tabur mende ni..esok tu pagi2 bangun sahur...3-4 ekor lipas terlentang dh tewas kena racun ni.
Pastu, esok pun...ada lagi 3-4 ekor...uii, byk rupa2nya lipas kat dlm stor aku tu...eii..
Besar merah2 pulak tu...eii, ngeri.
Lega laa bila banyak dh mati.....

Sebelum ni ada gak beli yg dlm paket tu. Khas utk lipas. Tp bila aku taruk...yg mati cuma jenis kecik2 aje..yg jenis baby baru lahir, baby baru nk belajar keluar cari makan tu. Yg ni, ngan induk2 dia pun abes!!!!

Nota ALONA:-
~Tak tau laa bila nk kemas stor yg penoh ngan barang tak perlu tp sayang nak dibuang. Bkn apa, bila dh buang...tercari2 pulak sbb nk guna mende tu, adoii..

7 comments:

che mid said...

kalau che mid nak guna ni, kena tunggu deeja besar sikit kut.. skrg ni memang tengah lasak, main bersepah sana sini.. ikut suka dia je mana nak letak..

adrianna syaz said...

Umh sya byk lipas ni..duk bilik stor..kekdg rasa da cam haiwan peliharaan plak..hehe

el said...

lau jumpa ni bolehlah beli
kat dapur tu ada gak lipas yg abis stok2 brg kena gigit/tebuk..nak x nak kena buang risau gak kan ada penyakit lain..


kak lona pasal resepi mee goreng tu nak cepat or lambt..ermm nti el publish resepi nya ea

Rinna said...

Geram kan ngan lipas nie..dok nyorok dlm kabinet laa.. stor laa.. satu lagi cicak suka nak melepas kat tebing2 tingkap.. adoi sabo je laa..

❤Kamsiah❤ said...

umah akak byk semut gatal...dalam air panas dlm rice cooker pun semut masuk..mcm nak bunuh diri ja walhal rice cooker tu tak off pun suisnya

wantie said...

kalau citer lipas ni..kat umah T ni memang ada kak oi.. dia kuaq kot luabang air tu. lipas hat jenis ada sayap tu..

kalau jumpa ni..nak gak beli.

Zura@Iwan said...

haihh..
ceta psl lipas tk leh la..
sy ni geli lipas..huhu..

bleh gk beli ni kak..
kt umah png tk brpa ada sgt lipas..
tp kt sp ada..huhu